Укрзалізниця при формуванні тарифів повинна використовувати економічно обґрунтуваний підхід, а це означає враховувати обсяг наданих послуг. Але на даний час держкомпанія закладає в тариф послуги, які клієнти не отримують. Про це заявив президент ОП «Укрметалургпром» Олександр Каленков, коментуючи питання гармонізації вантажних тарифів, яку ініціює Укрзалізниця.
Експерт зазначив: «Вони вживають слова «уніфікація», «гармонізація». Я не знаю, в чому вони бачать тут гармонію. Зараз тарифоутворення не обґрунтоване економічно, і ніколи не було. Система класів, така, яка існує зараз, і уніфікація класів, як вони говорять, - вона недосконала, але уніфікація класів – це поштовх в інший напрямок. В ідеальній ситуації тарифи мають бути сформовані незалежними органами, і мають включати витрати компаній, які пораховані правильно».
За його словами, витрати на транспортування руди та, наприклад, зерна значно нижчі – оскільки відправки руди не прив'язані од сезонності. Крім того, ешелони для відправки формуються прямо біля ГЗК. Щодо транспортування зерна, то потрібно зібрати потяг з окремих вагонів, які розташовані у різних місцях.
«Щоб вивозити залізну руду до морських портів, не використовується жодної проміжної станції, не використовується додаткових депо і т.ін. Вони йдуть цілоріч, без якихось перерв. І собівартість для Укрзалізниці в рази нижча, ніж перетягувати якісь 3-4 вагони від однієї малодіяльної станції до іншої. Витрати колосальні при цьому! Але це все не розписується окремо на різні групи товарів», - підкреслив Каленков.
Світовий досвід
Для порівняння, в країнах Євросоюзу при формуванні залізничного тарифу використовується базова ставка, до якої потім додаються коефіцієнти – сезонність, необхідність задіяння додаткових станцій, і таке інше.
«Там дуже просте формування. Існує базова ставка, і якщо ти возиш продукцію не повагонно, а маршрутом, ти маєш знижку. Якщо ти не завантажуєш проміжні станції, маневрові, локомотиви і т.ін. - ти маєш знижку. Це буде справедливо і економічно обґрунтовано, і не буде питань», - каже Каленков.
Наслідки
Експерт підкреслив, що існуючі підходи в тарифоутворенні б’ють по конкурентоспроможності української продукції, а також вцілому знижують інвестиційну привабливість України.
«Зараз інвестори вже думають про інвестування в Україні. Але для них невирішене питання – це тарифоутворення державних монополій. І це може завадити інвестиціям в Україну дуже суттєво. Вони бачать зараз ці уніфікації енерготарифів, бачать політику незрозумілу політику Укрзалізниці. І можуть не піти в Україну», - резюмував експерт.
Нагадаємо, Укрзалізниця від початку року перевезла 118 млн тонн вантажів. Це на 24,3% більше, ніж за аналогічний період 2023 року, коли було перевезено 95,0 млн тонн вантажів. У серпні перевезення вантажів склали 14,2 млн тонн - це навіть більше, ніж у фінплані УЗ, де передбачалося перевезення 13,8 млн вантажів.