Під мікроскопом. Що показав моніторинг якості шкільної освіти?
Під мікроскопом. Що показав моніторинг якості шкільної освіти?

Під мікроскопом. Що показав моніторинг якості шкільної освіти?

Під мікроскопом. Що показав моніторинг якості шкільної освіти?

Щоб наша система освіти ефективно працювала і розвивалася, потрібно не лише мати плани реформ, а й бачити в деталях, як вони реалізуються. Це як в медицині — щоб ефективно лікуватися, треба пройти обстеження. А от із системою освітніх аналізів у нас проблеми. В Україні немає сталої системи освітніх вимірювань, яка регулярно тестувала б усю шкільну вертикаль від першого і до дванадцятого класу.

Однак сказати, що ми зовсім не маємо даних про якість шкільної освіти, також не можна. У нас є база даних результатів ЗНО (НМТ), — і це інформація про якість знань випускників. Так, не ідеальна, але є.

Також у нас у країні розпочато моніторинги якості початкової освіти — їх було вже кілька. Дослідження PISA, в яких наша країна брала участь уже двічі, дають уявлення про якість знань 15-річних школярів. Тобто Україна починає накопичувати базу порівнюваних даних, і це дуже добре. Але в системі освіти залишалася сліпа пляма, яка не потрапляла в поле зору фахівців з освітніх вимірювань. Це середина шкільної піраміди — з п’ятого по восьмий клас.

Однак крига скресає — Державна служба якості освіти почала регулярні моніторинги якості знань учнів цих класів. Уже другий рік поспіль вона проводить «Загальнодержавне моніторингове дослідження якості освіти у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану». Цього року у ньому взяли участь більш як 10 тисяч школярів із 225 шкіл усіх регіонів (окрім Севастополя та АР Крим) і всіх типів навчальних закладів. Вони виконували комп'ютерні тести з математики та української мови на платформі Всеукраїнської школи онлайн (ВШО). Ті, хто навчається у школі дистанційно, проходили тестування вдома, решта — у школі на шкільних комп'ютерах чи власних гаджетах.

Окрім хорошої вибірки, максимально можливої в умовах війни, є ще кілька важливих плюсів цього дослідження.

За прикладом міжнародних досліджень у його рамках проводиться анкетування школярів про те, як вони бачать процес навчання — як із ними працює вчитель, що їх мотивує і допомагає, а що навпаки. Це бек-офіс результатів, який дає можливість краще їх інтерпретувати. Ще один великий плюс у тому, що в поле зору цього дослідження потрапили школярі, які шість років навчалися за реформою НУШ, отже, ми зможемо хоча б приблизно побачити ефект нововведень. Важливо також, що результати моніторингу презентують не лише в Києві, а й у регіонах, де плануються серія дискусій та обговорення питання, що робити з цими результатами.

У чому мінуси дослідження?

На жаль, у тестуванні, як і на НМТ, не було відкритих запитань, і всі завдання передбачали або вибір відповіді, або встановлення пар відповідних понять. Крім того, тестування проводилося не лише у школі, а й дистанційно. Ті, хто виконував тести з дому, іноді робили це при вимкнених вебкамерах. Отже, невідомо, хто стояв поруч і де учасники тестування могли шукати відповіді на запитання тесту. Прикметно, що результати дистанційників кращі за результати тих, хто виконував тест у школі. Офіційно порушення під час тестування зафіксовані спостерігачами у 1,5% сесій тестувань. При тестуванні онлайн учням іноді допомагали родичі, офлайн — це були банальні перешіптування та намагання списати. Словом, старі шкільні проблеми, добре всім відомі. Як показало опитування спостерігачів, лише 41% із них повністю довіряють результатам тестування онлайн і 81% — результатам, отриманим при очному спостереженні у закладі освіти.

Однак навіть із поправкою на «колективний розум» родичів і на можливі випадки недоброчесності, результати дослідження допомагають побачити основні проблеми з якістю освіти. На мою думку, їх кілька.

Проблема якості знань

Результати тестування більшості школярів не дотягнули до достатнього рівня — вони виконали завдання тестів на середньому рівні, тобто на тверду трієчку. При тому що більшість тестових завдань з усіх предметів були легкими чи оптимальними та стосувалися звичайного відтворення знань, тобто це були стандартні завдання. А от завдань на застосування знань і міркування було менше, і виконували їх гірше. Подібні результати було отримано й у такому самому моніторингу, який проводився торік. Як видно, школа й досі заточена на зубріння та відтворення знань.

«Це перемога! — охарактеризувала результати дослідження директорка однієї школи. — Бо діти писали під час війни та тривог». Не поділяю такого оптимізму. Я дуже співчуваю дітям і вчителям, але війна це не привід для того, щоб ховати голову в пісок. Навпаки, війна має спонукати подивитися правді в очі і засукати рукава, бо на кону — наше майбутнє. Проблеми з якістю освіти почали проявлятися задовго до війни, і цей процес уже переходить у хроніку.

Проблеми з реформою НУШ

Нинішнє дослідження показало, що немає принципової відмінності між успіхами «реформованих» шестикласників і «нереформованих» восьмикласників ні за відсотками успішності (див. рис. 1), ні за якістю. Обидві групи школярів краще виконують завдання на відтворення знань, ніж на їхнє застосування й міркування (а це ж і є компетентність).

Як відомо, реформа НУШ базується на двох китах: це компетентнісне навчання (застосування знань, а не зубріння) й орієнтація на особистість дитини. Принагідно нагадаю, що ці ідеї зовсім не нові, ми впроваджуємо їх уже не менше десятка років, та все ніяк не впровадимо.

Проблеми з компетентнісним навчанням видно не лише в тестах, а й у анкетах школярів. Так, приблизно 34% шестикласників сказали, що на уроках математики їх ніколи або майже ніколи не заохочують до пошуку інших способів розв'язання задач, тобто способів, які відрізняються від тих, що вивчалися в класі. У восьмому класі таку відповідь дали 38% респондентів. На уроках математики ніколи або майже ніколи не наводять прикладів того, як математика може знадобитися у житті, — про це сказали 35% шестикласників і 43% восьмикласників. З української мови дуже схожа картина.

Та заради справедливості варто відзначити: близько 90% учнів і шостого, і восьмого класів сказали, що вчителі роблять усе, аби допомогти їм опанувати навчальний предмет, що вони пояснюють ту чи іншу тему доти, доки учні її не зрозуміють.

І щодо особистісної орієнтації навчання. Анкетування школярів виявило тенденцію: кожен третій шестикласник і кожен третій восьмикласник завжди або майже завжди нервуються, коли думають про математику чи українську мову. Разом з тим чимало шестикласників зазначили, що учитель завжди або майже завжди каже їм, що у них все виходить добре: на уроках математики — 73%, на уроках мови — 63%. У восьмикласників дещо краща картина: 80% сказали, що їх хвалять на уроках математики, і 77% — на уроках мови.

Анкети школярів показали, наскільки вони вмотивовані до навчання. На рис. 2 враховано відповіді тих, хто повністю згоден з таким твердженням.

Тішить, що тих, кому подобаються уроки математики й мови, значно більше, ніж тих, хто від них не в захваті. Але є й ті, хто не просто їх не любить, а хоче, щоб таких уроків узагалі не було. І особливо боляче бачити, що це стосується уроків української мови.

Окремо хочу звернути увагу на результати дослідження щодо української мови. В усіх міжнародних і вітчизняних дослідженнях та тестах ми бачимо, що з мови та читання в українських школярів проблеми не менші, ніж з математики. Але, на жаль, у гуманітарного цеху нашої освіти й науки немає такого потужного лобі, як у математиків, які після першого ж дослідження PISA у 2018-му всіляко привертали увагу до вивчення цього предмета. Те дослідження PISA назвали шоком через математику, зовсім забувши, що у ньому були дуже сумні результати і з читання. І нехай той ажіотаж не змінив кардинально ситуації, але принаймні змістив фокус уваги суспільства на проблеми з математикою. Гуманітарні ж проблеми нашої освіти так і залишаються в тіні. Можливо, зараз, коли ми маємо нові дані моніторингу, настав час це виправити?

«Ви розповіли зараз про те, що з якістю освіти є проблеми, — сказала співзасновниця ГО «Батьки SОS» Олена Парфьонова на київській дискусії щодо результатів моніторингу. — Але ми, батьки, й так це знаємо. Ви краще скажіть, що далі, що ви будете з цим робити?».

Звісно, багато що в освіті залежить від вчителів, і вчителі є різні. Але не варто лише на них перекладати відповідальність за всі проблеми. Щоб педагоги добре виконували свою роботу, їм потрібно створити умови та підтримати їх. І це не лише гідна зарплата, а й якісні програми та підручники і, бажано, доставлені до школи вчасно. І сучасні курси підготовки й перепідготовки вчителів. І фахові управлінські рішення. І готовність ідеологів реформ визнавати помилки у стратегіях і виправляти їх.

«Основні результати нашого дослідження повністю відображають актуальний стан освіти в Україні і співмірні з даними Світового банку та UNICEF щодо освітніх втрат під час пандемії у світі, — каже голова Державної служби якості освіти Руслан Гурак. — Хоча наш контекст значно складніший. Важливо, що і в роки пандемії, і в надскладний воєнний період наша освітня система змогла встояти. Структура довгострокової стратегії відновлення полягає не лише в заповненні прогалин, а й у тому, щоб мати чітке стратегічне уявлення про майбутнє: які знання і навички потрібно надавати здобувачам освіти. Саме тому у Цілях сталого розвитку для України до цілі «Якісна освіта» було включено проведення нашого моніторингу — тестування здобувачів освіти шостих і восьмих класів до 2030 року».

Джерело матеріала
loader