Насилля і російська пропаганда: у шкільній програмі з літератури виявили великі проблеми
Насилля і російська пропаганда: у шкільній програмі з літератури виявили великі проблеми

Насилля і російська пропаганда: у шкільній програмі з літератури виявили великі проблеми

Реформа освіти в Україні триває, і під пильним оком освітян опинилися твори зарубіжної літератури. Як свідчить опитування вчителів, зміст підручників із зарубіжної потребує серйозного перегляду, повідомляє Нова Українська Школа.

Серед основних зауважень: невідповідність віку, сцени насильства, гендерний дисбаланс та наявність творів російськомовних письменників. Усе це викликає дискусії серед освітян і батьків, адже саме ці тексти формують світогляд учнів.

Одне з найбільших занепокоєнь вчителів — це сцени жорстокості в деяких творах, що вивчаються у молодших класах. Зокрема, в оповіданні "Лобо – володар Курумпо" для 5 класу описані графічні сцени насильства над тваринами. Хоча твір має гуманістичний посил, акценти на полюванні та насиллі викликають у п'ятикласників дискомфорт.

Шкільний підручник, скріншот: Youtube

Експерти НУШ пропонують переглянути такі твори з точки зору вікової відповідності, залучаючи психологів. Адже не всі 10-11-річні учні готові емоційно сприймати такі моменти.

У 6 класі в програмі досі залишаються твори Миколи Гоголя та Володимира Короленка, попри вилучення російської літератури з навчальних планів. Це викликає обурення серед учителів, адже на тлі російсько-української війни вивчення творів російськомовних авторів стає неприпустимим.

Школярі на уроці

Також виникають запитання щодо відповідності певних творів історичному контексту. Наприклад, у 7 класі вивчається роман "Хлопчик у смугастій піжамі" Джона Бойна, де події Голокосту подаються через оптику ворога, що не завжди зрозуміло підліткам і спотворює їхнє уявлення про історичну дійсність.

Ще одна проблема — гендерна нерівність серед авторів. У 8 класі, наприклад, із жінок-письменниць представлена лише Сапфо, що створює враження, ніби жінки не мали творчих можливостей. Освітяни вказують на необхідність збалансованого підбору творів з урахуванням гендерної рівності.

Претензії стосуються також творів Михайла Булгакова, таких як "Собаче серце" та "Фатальні яйця", які залишаються у варіативній частині програми для 9 класу. З огляду на сучасні обставини та рекомендації Українського інституту національної памʼяті, вчителі мають ухвалювати рішення про їх вилучення.

Раніше ми розповідали, що канікули чи дистанційка: як навчатимуться школярі після новорічних свят

Також, очна освіта проти онлайн: чому важливо повернутися за парти

Джерело матеріала
loader