Закон про множинне громадянство: перший, але невпевнений крок
Закон про множинне громадянство: перший, але невпевнений крок

Закон про множинне громадянство: перший, але невпевнений крок

Проєкт Закону передбачає спрощений порядок набуття громадянства України для громадян окремих країн. Перелік цих держав має бути визначений окремим законом.

17 грудня 2024 року Верховна Рада України у першому читанні ухвалила проєкт Закону №11469 щодо запровадження інституту множинного громадянства в Україні. Ця ініціатива стала вже другою впродовж року, оскільки попередній проєкт Закону №10425, попри його підготовку до першого читання та наявність альтернативних версій, так і не був розглянутий парламентом. Аналогічна доля спіткала і законодавчу ініціативу №2590 2019 року.

Цікаво, що новий проєкт №11469 не є абсолютно новаторським, а значною мірою запозичує положення попереднього проєкту. Проте з невідомих причин замість доопрацювання наявного законопроєкту запропоновано нову окрему ініціативу. Це викликає питання про доцільність такої стратегії законотворчої діяльності.

Конституційна дилема множинного громадянства

Станом на сьогодні Конституція України закріплює принцип єдиного громадянства. Стаття 4 Основного Закону однозначно визначає, що в Україні існує єдине громадянство — громадянство держави Україна. У цьому контексті запровадження інституту множинного громадянства потребує внесення змін до Конституції для уникнення правових колізій. Водночас проєкт №11469, як і попередні законодавчі ініціативи, обмежується лише змінами до законів, ігноруючи необхідність конституційного врегулювання цього питання.

Під час обговорення законопроєкту народні депутати висловили занепокоєння щодо його відповідності Конституції України. В результаті було ініційоване звернення до Конституційного Суду України з вимогою перевірити законопроєкт на конституційність. Окрім цього, парламентарі пообіцяли врахувати позицію та пропозиції Світового конгресу українців під час підготовки проєкту до другого читання.

1. Механізм отримання громадянства України як другого

Проєкт Закону передбачає спрощений порядок набуття громадянства України для громадян окремих країн. Перелік цих держав має бути визначений окремим законом. Спрощення процедуриполягає у звільненні таких осіб від обов’язкового складання іспитів зі знання української мови, історії та основ Конституції перед поданням документів. Натомість іспити повинні бути складені протягом трьох років з моменту набуття громадянства України.

Важливо: жодних нових підстав для набуття громадянства проєкт не передбачає. Зберігається три основні механізми:

  1. Набуття громадянства (за народженням, територіальним походженням, усиновленням, опікою);
  2. Прийняття до громадянства (на підставі безперервного проживання);
  3. Поновлення громадянства.

2. Зміни у процедурі набуття громадянства за територіальним походженням

Чинне законодавство дозволяє особам, які народилися чи проживали до 24 серпня 1991 року на територіях, що увійшли до складу незалежної України, набути громадянство України. Проєкт №11469 звужує цю норму, позбавляючи права на громадянство осіб, які лише проживали на вказаних територіях.

Такий підхід не має об’рунтування у пояснювальній записці та суперечить інтересам України в контексті сучасної демографічної ситуації. В умовах війни та масової еміграції виключення додаткових підстав для набуття громадянства виглядає не зовсім доцільно.

3. Ускладнення процедури прийняття до громадянства

Чинна редакція закону передбачає, що для прийняття до громадянства необхідно безперервно проживати в Україні протягом 5 років на підставі посвідки на тимчасове або постійне проживання. Проєкт пропонує усунути можливість прийняття до громадянства осіб, що проживають в Україні за тимчасовою посвідкою. Це фактично збільшить для них строк, який потрібно прожити в Україні для отримання громадянства до 10 років: 5 років для отримання постійної посвідки на проживання та ще 5 — для подання документів на громадянство.

У порівнянні з європейською практикою, цей підхід виглядає надмірно жорстким. Наприклад, у Німеччині з 2024 року строк проживання для набуття громадянства зменшено до 5 років (у виняткових випадках — до 3 років).

4. Нові підстави для втрати громадянства

Проєкт №11469 пропонує чітко визначити підстави для втрати громадянства України. Серед них:

Водночас залишається нерозв’язаним питання рівності громадян перед законом. Іноземці, які набудуть громадянство України у спрощеному порядку, фактично отримають право на множинне громадянство. Натомість українці, які добровільно набувають громадянство інших країн, ризикують втратити українське громадянство.

5. Проблема строків розгляду заяв

Законопроєкт не регулює строки розгляду заяв про прийняття чи припинення громадянства, що є серйозною прогалиною. Практика свідчить, що такі заяви часто розглядаються роками, оскільки кінцеве рішення приймає президент України, а законодавчі механізми впливу на цей процес відсутні.

Висновки

Проєкт Закону №11469, безумовно, відкриває перспективу запровадження інституту множинного громадянства в Україні, що є важливим кроком у напрямку інтеграції з глобальним світом. Водночас документ містить низку недоліків, зокрема:

Для ефективного впровадження інституту множинного громадянства необхідно забезпечити правову визначеність, рівність усіх громадян перед законом та конституційну узгодженість законодавчих змін.

Катерина Затулко, адвокат, старший юрист Адвокатського обʼєднання "EXPATPRO", спеціально для Главреду

Джерело матеріала
loader