Швеція розкритикувала Китай за відмову допустити головного слідчого північної країни на борт китайського судна, підозрюваного в розриві двох кабелів у Балтійському морі, повідомляє FT.
У суботу, 21 грудня, судно Yi Peng 3 відплило від причалу в міжнародних водах між Данією та Швецією і, схоже, зараз прямує до Єгипту після того, як китайські слідчі піднялися на борт у четвер, 19 грудня.
Китайська команда дозволила представникам Швеції, Німеччини, Фінляндії та Данії піднятися на борт як спостерігачам, але не дозволила доступ шведському прокурору Генріку Седерману, згідно з заявою Стокгольма.
“Це те, до чого уряд за своєю природою ставиться серйозно. Примітно, що судно відходить без надання прокурору можливості оглянути його і допитати екіпаж у межах шведського кримінального розслідування”, - заявила міністр закордонних справ Швеції Марія Мальмер Стенергард у коментарі Financial Times.
Уряд Швеції чинив тиск на китайську владу, щоб суховантаж перемістився з міжнародних вод до шведської території, що дозволило б провести повне розслідування розриву двох підводних волоконно-оптичних кабелів минулого місяця.
Джерела FT кажуть, що після того, як слідчі побували на борту судна в четвер, лишилося мало сумнівів у причетності Yi Peng 3 до інциденту.
“Небажання Китаю співпрацювати в розслідуванні підводного інциденту в Балтійському морі не повинно стати прецедентом у Європі або деінде”, - заявив міністр закордонних справ Литви Кястутіс Будріс.
Міністерство закордонних справ Китаю поки не відповіло на запит FT про коментар.
Yi Peng 3 належить компанії Ningbo Yipeng Shipping, яка володіє лише одним судном і базується поблизу східнокитайського портового міста Нінбо. Представник Ningbo Yipeng заявляв FT у листопаді, що “уряд попросив компанію співпрацювати зі слідством”, але не відповів на подальші запитання.
Серед країн існують розбіжності щодо інциденту з розривом кабелів. Деякі люди, близькі до розслідування, висловили думку, що погане управління судном могло призвести до того, що якір Yi Peng 3 тягнувся по дну в Балтійському морі.
Водночас представники урядів інших країн у приватних розмовах заявляли, що підозрюють Росію в причетності до пошкодження кабелів, припускаючи, що РФ, можливо, заплатила гроші екіпажу судна.
Розрив двох кабелів у листопаді — це другий за понад рік випадок, коли китайське судно пошкодило інфраструктуру в Балтійському морі. Китайський контейнеровоз Newnew Polar Bear пошкодив газопровід у жовтні 2023 року, протягнувши свій якір по дну Балтійського моря під час шторму. Тоді чиновники повільно відреагували на інцидент, дозволивши судну Newnew Polar Bear покинути регіон — такої помилки слідчі спробували уникнути вже у випадку з Yi Peng 3.
Деякі скандинавські та балтійські офіційні особи скептично ставляться до можливості того, що подібні інциденти за відносно короткий проміжок часу — випадковість.