Кінці у воду: хто і навіщо відправив азербайджанський літак вмирати над морем
Кінці у воду: хто і навіщо відправив азербайджанський літак вмирати над морем

Кінці у воду: хто і навіщо відправив азербайджанський літак вмирати над морем

Літак, що прямував рейсом Баку - Грозний і впав у Казахстані неподалік аеропорту міста Актау, найімовірніше, був підбитий з російського ППО. Про це красномовно говорять і відео із салону літака до посадки, і фото – після. Характерні від попадання осколків отвори у фюзеляжі та вибух зовні, про який встигли розповісти пасажири, що вижили, наводять на думку про повторення трагедії малазійського «Боїнга» в липні 2014-го в небі над Донбасом. Коротко про -  що відомо про трагедію в Казахстані на сьогоднішній день.

Всього година

Трагедія сталася у середу 25 грудня. Літак Embraer E190 авіакомпанії Azerbaijan Airlines з бортовим номером 4K-AZ65 вилетів зі столиці Азербайджану Баку до столиці Чечні Грозний. Зазвичай цей маршрут займає близько однієї години, але у Грозному приземлитися літаку не дали. Embraer тричі заходив на посадку, але марно. Командир повітряного судна вирішив піти на запасний аеродром.

- Повідомив наших диспетчерів, що йде на Баку. Потім змінив рішення і вирушив на Актау, повідомив гендиректор аеропорту в Грозному Альві Шахгірієв. Політ, за його словами, проходив штатно. Про жодні проблеми на борту командир не повідомляв.

За півтори години борт подав сигнал лиха і доповів про відмову системи управління. Ще за півгодини літак зайшов у повітряний простір Казахстану, запросивши аварійну посадку до Актау. Екіпаж намагався здійснити її в режимі прямого керування (без автопілота). З літаком було втрачено зв'язок, через 10 хвилин він зіткнувся із землею, зробивши до цього два віражі біля аеропорту Актау і розбившись на третьому.

На борту лайнера, що зазнав аварії, знаходилися 67 осіб — 62 пасажири і п'ятеро членів екіпажу, 38 з них загинули, а 29 — вижили. Усі постраждалі перебувають у лікарні.

Крах стався за 28 км від міста Актау. Фото: facebook.com/azamat.sarsenbaev

Почалася брехня

Перші повідомлення про авіакатастрофу починалися з безневинних фраз: «Через туман у Грозному літак був перенаправлений до Актау, де запросив аварійну посадку, зробив кілька кіл над аеродромом і впав. Попередня причина краху - зіткнення зі зграєю птахів».

Безумовно, зграї птахів біля аеродромів не рідкість, і іноді проскакують повідомлення про попадання птахів у літаки, що працюють. Але йдеться зазвичай про пернатих одинаків, а так щоб прямо зграя, та відразу в обидва двигуни… Та й колеги пілотів засумнівалися, мовляв, зустріч літака з птахами рідко призводить до таких наслідків. Але прес-секретар «Росавіації» Артем Кореняко повідомив саме про зіткнення з птахами та про те, що після цього командир повітряного судна вирішив іти на запасний аеродром до Актау.

Тоді ще в Мережі не з'явилися фото обшивки літака, не заговорили пасажири, користувачі тільки-но почали переглядати курс літака на «Флайтрадарі» - тому брехати ще було можна (хоча, звичайно, не можна). Але це ж росіяни… Тихі питання на кшталт «Чому КВС знайшов запасний аеродром аж у Казахстані, а не в сусідньому з Чечнею Дагестані?» ще губилися в сонмі повідомлень про катастрофу.

Довго-довго розбиралися з кількістю тих, хто вижив і загинув, поки казахському блогеру не вдалося зробити кілька великих фото останків літака. Світ ахнув: хвіст літака та інші його частини були пробиті наскрізь якимись дрібними предметами. Росія продовжувала твердити про птахів, які, мабуть, виклеювали літак у повітрі. Казахстан мовчки вивчав картину трагедії. Фото розходилися по соцмережах, і користувачі з жахом упізнавали в дірках отвори після попадань елементів бойової частини ракети. Виходить, хтось намагався збити літак, і йому це майже вдалося!

Азамат Сарсенбаєв встиг повідомити про свій арешт. Скрин facebook.com/azamat.sarsenbaev

Аеропорти не прийняли пораненого

Літак, що розбився поблизу Актау, пройшов останній повний техогляд у жовтні, повідомили в авіакомпанії Azerbaijan Airlines, так що версія про несправність повітряного судна відпала. До речі, в експлуатацію його було введено лише 11 років тому.

У Мережі відновили шлях казахського «Ембраєра» з Баку до місця останньої посадки. З'ясувалося багато цікавого.

- Літак летів до Грозного, але чеченський аеропорт його не прийняв нібито через туман і відправив на аеродром до Махачкали. Чому борт не прийняла Махачкала – поки невідомо (у ходу версія про ті ж погані метеоумови). Але лайнер був направлений чеченськими диспетчерами до Казахстану.

- Насправді в аеропорту Грозного діяв план «Килим»: чеченці полювали за безпілотниками, які казна-звідки взяли, і закрили льотне поле. За безпілотниками працювало російське ППО, аеропорт Грозного було закрито. Вистрілити ракетою по «пташці», не розбираючись, чи це БПЛА чи цивільний літак, чеченцям було легко. Що вони і зробили з найвищою часткою ймовірності. Плюс до цього, як повідомляється, у чеченському аеропорту системи РЕБ глушили сигнали GPS.

- Чеченці зрозуміли, що збили не те, але літак продовжував летіти та просив посадки. Його відправили до Актау, для чого борт мав подолати сотні кілометрів над Каспієм. В аеропорту Грозного знали, що борт підбито. Єзуїтський план полягав у тому, що літак мав упасти в море та сховати кінці у воду.

- Пілоти виявили професіоналізм та героїзм, відвівши літак із зони житлової забудови. Хотіли сісти на автодорогу, але трохи не дотягнули, впавши на поле – інакше кількість жертв була б значно більшою. Поки що відомо про одного члена екіпажу, що вижив, – це стюардеса. Також вже знайдено чорну скриньку.

- Аеропорт Актау нібито отримав повідомлення від диспетчера в Ростові-на-Дону про аварійну ситуацію на борту літака, який «зіштовхнувся зі зграєю птахів», а потім у ньому «вибухнув газовий балон». Який газовий балон міг бути на борту повітряного судна – авіатори, які знають, не розуміють.

Лайнер лише нещодавно пройшов ТО та був практично в ідеальному стані. Фото: www.aa.com.tr

«Земля-повітря-море»

Якби не казахський блогер Азамат Сарсенов, який представляв азербайджанський телеканал і зняв докази аварії літака, і не свідчення пасажира, який він встиг дати журналістам у лікарні до приїзду спецслужб, можливо, версія з птахами продовжувала б розкручуватися далі. Блогера, до речі, вже заарештували на 10 діб за непокору поліції. Постраждалим пасажирам заборонили спілкуватися із пресою.

За свідченнями очевидців та їх відео, обшивка літака пошкоджена імовірно уламками, які прошили її наскрізь та травмували жінку в салоні. Постраждалі розповіли, що під час третього заходу на посадку у Грозному поряд із літаком вони почули вибух. Птахи не вибухають, проте ракети ППО це роблять «успішно». Діри у фюзеляжі явно демонструють попадання ззовні, а не «газовий балон вибухнув у літаку». І так, чеченці самі викладали вранці відео про роботу системи «Панцир-С» в аеропорту БПЛА (які вони вважали українськими).

На момент написання цього матеріалу у ЗМІ з'явилася інформація з посиланням на джерела в уряді Азербайджану, що літак був збитий ракетою класу «земля-повітря», випущеною над Грозним. Осколки потрапили в пасажирів та бортпровідників, коли вона вибухнула поряд із літаком. І так – пораненому літаку не дозволили приземлитися в жодному з російських аеропортів (Грозний, Махачкала, Магас), незважаючи на прохання пілотів про аварійну посадку, йому було наказано летіти через Каспійське море у напрямку Актау в Казахстані. Навігаційні системи GPS літака були заглушені протягом усього польоту над морем. Намір проглядається чітко: літак мав згинути у водах Каспію з усіма доказами чергового російського злочину.

В Азербайджані жалоба. З Чечні Рамзан Кадиров надіслав сухе співчуття, як і Путін. Розслідувати авіакатастрофу буде група представників Казахстану, Бразилії та Азербайджану. І шанси на те, що справжню причину трагедії буде встановлено, дуже великі – благо є ті, хто вижив. Головне, щоб у лікарні з ними не трапилося «раптової зупинки серця» чи чогось такого роду.

І повертаючись до згаданого малайзійського «Боїнга»: влітку 2014 року Росія також на блакитному оці брехала всьому світу, що літак над Донбасом «збили українці в повітрі/збили українці із землі/він сам упав». Слідча група працювала шість років, зібравши «Боїнг» по шматочках та відновивши картину трагедії. Росіяни викручувалися і змінювали свідчення, але провини не визнали. Подібну картину ми бачимо і зараз – вони не зізнаються. Чи проковтнуть таку образу Азербайджан та Казахстан – скоро дізнаємось.

Рятувальники спрацювали оперативно та зробили все, що було в їх силах. Фото: aa.com.tr

Теги за темою
російська агресія Азербайджан авіакатастрофа
Джерело матеріала
loader