Про силу слів і спілкування ще з давніх часів існує безліч приказок і мудростей, які надають їм великої ваги. Проте вчені нещодавно розкрили справжній масштаб їхнього впливу на все навколо нас, починаючи з людей і закінчуючи самою планетою.
Нове дослідження вчених виявило величезну силу, приховану в нашій повсякденній мові, показуючи, як тонкі зміни у виборі слів можуть істотно вплинути на сприйняття, саму реальність і поведінку. Вчені з'ясували, що слова мають значно більший вплив на кожен аспект нашого життя, однак, згідно з відомими словами одного супергероя всесвіту Марвел, з великою силою приходить і велика відповідальність. Про цю незвичайну силу пише StudyFinds.
У Фокус.Технології з'явився свій Telegram-канал. Підписуйтесь, щоб не пропускати найсвіжіші та найцікавіші новини зі світу науки!
Дослідження, опубліковане в журналі Psychological Science in the Public Interest, вивчило явище, відоме як ефект обрамлення — те, як формулювання інформації змінює її інтерпретацію зовнішнім світом. Розглядаючи такі контексти, як охорона здоров'я та екологічна комунікація, дослідники навели переконливі докази впливу мови на багато аспектів нашого життя.
В охороні здоров'я, наприклад, формулювання лікування раку як "битви" порівняно з "подорожжю" значно змінює світогляд пацієнтів. Згідно з дослідженням, люди, які зіткнулися з метафорами, пов'язаними з боєм, сприймають хворобу як більш загрозливу порівняно з тими, хто стикається з викликом здоров'ю, пов'язаним з подорожами. Провідний дослідник Стівен Флусберг із коледжу Вассар пояснює: "Ми регулярно використовуємо слова, щоб спробувати вплинути на те, що думають, відчувають і роблять інші люди".
Наслідки такого впливу поширюються навіть на такі важливі глобальні проблеми, як зміна клімату. Використання військових метафор, таких як "боротьба зі зміною клімату", створює нагальну ситуацію, на відміну від нейтрального формулювання. Цей ефект зумовлений тим, що метафори допомагають людям співвідносити абстрактні поняття зі звичним досвідом, тим самим формуючи систему переконань, пояснюють автори.
Співдослідник Джеймс Волш розповідає про те, як розуміння ефекту обрамлення розвивалося впродовж останнього століття, і описує наступний етап як можливість для його глибшої інтеграції в стратегії публічних комунікацій. Це дослідження говорить про нашу відповідальність за багато моментів і наслідки під час вибору потрібних слів.
Дослідження також застерігає від ігнорування психологічної ваги мови, особливо в умовах інформаційного перенасичення. Якщо пам'ятати про слова, які викликають резонанс або провокують, люди та організації зможуть ефективно орієнтуватися в складній динаміці впливу інфополя на наші пріоритети. Це дослідження узгоджується з роботами в галузі психології та маркетингу, які показують, як навіть невеликі зміни в повідомленні можуть призвести до значних змін у суспільній взаємодії з ними.
Наприклад, дослідження ефективності реклами показало, що емоційно насичені формулювання сприяють запам'ятовуванню бренду і підстьобують людей до прийняття рішень. Це підкріплює заклик вчених до більш продуманої лінгвістичної практики в спілкуванні та донесенні думок до оточуючих.
Раніше Фокус писав про те, що вчені дізналися як розпізнати незвично розумних людей. Існує думка, що розумних людей можна розрізнити з першого ж погляду, але вчені пішли далі і вирішили виділити чіткі риси характеру, які притаманні власникам підвищеного інтелекту.
Також Фокус писав про те, як визначити володарів "рухливого інтелекту". Рухомий інтелект досить сильно відрізняється від свого більш стандартного виду, і вчені виділили риси характеру, за якими можна визначити його носіїв.