Міністр юстиції Польщі – генеральний прокурор Польщі Адам Боднар вважає, що під’їзні шляхи до українсько-польського кордону мають бути частиною критичної інфраструктури і не повинні блокуватися.
Про це він сказав у інтерв’ю Укрінформу, передає "Європейська правда".
Боднара попросили прокоментувати протести перевізників та фермерів, які протягом останнього року тривають на польсько-українському кордоні.
Йому нагадали про те, що нещодавно міністр закордонних справ Польщі Радослав Сікорський заявив, що слід проаналізувати масштаби цих протестів і чи виправданими є судові рішення, які дозволяють протести на дорогах біля кордону, хоча прем’єр-міністр Дональд Туск заявив, що прикордонні переходи та під’їзні шляхи до них мають бути захищені, як об’єкти критичної інфраструктури.
Відтак, Боднар заявив, що ключовим у цьому питанні є формулювання "критична інфраструктура".
"Я вважаю, що під’їзні шляхи до кордону мають бути частиною критичної інфраструктури і не повинні блокуватися, тому що це просто шкодить усім.
А у демократичній країні ми маємо цілу низку різних інших механізмів протесту", – вважає він.
Польський міністр зауважив, що у практиці Європейського суду з прав людини є відома справа "Кудревічус та інші проти Литви", в якій суд зазначив, що блокування доріг не підлягає захисту як форма допустимого протесту.
"Не може бути такого, щоб меншість використовувала певну ситуацію з інфраструктурної та технічної точок зору, щоб ускладнити життя більшості", – наголосив міністр юстиції Польщі.
Він зауважив – свободу зібрань використовують усі, хто хоче мирно протестувати.
"Але маємо прагнути до того, щоб дороги залишалися доступними і проїзними.
Це стосується як під’їзних доріг до кордону, так і доріг у центрі міст", – зазначив Боднар.
У цьому контексті він нагадав про протести у Варшаві груп кліматичних активістів "Останнього покоління".
"Це також впливає на життя мешканців.
Якщо йдеться про свободу зібрань, я завжди виходив з того, що це свобода, яка має базуватися насамперед на креативності, ідеях, намаганні переконати громадську думку прийняти свої постулати, а не на тому, щоб хтось просто ускладнював життя іншим людям, перекриваючи дороги", – акцентував він.
На уточнююче питання щодо того, чи можна очікувати, що не буде судових рішень про дозвіл протестів на кордоні, Боднар зазначив, що не має очікувань від судів у жодній справі.
"Безумовно, польський уряд рішуче стежитиме за діями органів місцевого самоврядування у контексті їхніх зобов’язань щодо організації локальних протестів.
І щоразу вимагатиме захисту критичної інфраструктури", – підсумував польський міністр.
13 травня 2024 року Рада Євросоюзу після тривалого та напруженого переговорного процесу нарешті схвалила продовження пільгової торгівлі з Україною ще на один рік.
На відміну від аналогічних рішень двох попередніх років, з огляду на протести фермерів безмитну торгівлю з Україною продовжили з обмеженнями.
Новий, автоматичний захисний механізм зобов'язав Єврокомісію знову запровадити квоти, якщо імпорт м'яса птиці, яєць, цукру, вівса, кукурудзи, круп і меду перевищить середнє арифметичне кількості імпортованих у другій половині 2021 року, у 2022 та 2023 роках.
Польські фермери 23 листопада почали протестувати у Медиці перед кордоном з Україною через занепокоєння щодо підписання Євросоюзом угоди про вільну торгівлю з південноамериканськими країнами (Меркосур), але згодом призупинили протест.
Під час своїх протестів серед іншого вони також згадували про нібито надмірний наплив продукції з України.
Попередня блокада фермерів, що тривала всю холодну пору року, завершилася в кінці квітня 2024 року – зі зняттям останньої блокади на КПП "Гребенне – Рава-Руська".