Міністерство соціальної політики підготувало зміни до порядку призначення житлових субсидій. Навіщо вони знадобилися та що може змінитися для отримувачів субсидій, — розберемося.
Що зумовило необхідність цих змін
Держава взяла на себе зобов’язання з надання соціальної допомоги вразливим споживачам, що не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги та оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком.
З 2022 року для надавачів житлово-комунальних послуг, зокрема для об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ), був створений електронний кабінет, куди можна надати відомості про ціни та тарифи на комунальні послуги й утримання будинку, які в подальшому могли б використовуватися для призначення субсидій. У вересні 2023-го Пенсійний фонд України спростив оформлення субсидій: члену родини треба тільки подати спрощену заяву, а органи Пенсійного фонду самостійно з офіційних джерел зберуть та оброблять відомості, необхідні для призначення виплати.
Проте станом на червень 2024-го не всі ОСББ і виконавці комунальних послуг подавали до Пенсійного фонду відповідну інформацію, а Пенсійний фонд своєю чергою не може розрахувати розмір субсидії для цих послуг, адже просто не має даних, в яких обсягах споживач повинен їх оплатити.
Вразливі домогосподарствачерез цеабо накопичують борги, або мають витрачати такі необхідні їм кошти на оплату комуналки, навіть попри наявну субсидію.
Міністерство вирішило, що цю ситуацію потрібно виправляти, адже виходить, що держава через процедурні питання не може виконати частину взятих на себе гарантій із соціального забезпечення. Тож Мінсоц пропонує дати можливість людям, які отримують або бажають отримувати субсидію, надати інформацію про такі комунальні послуги, щоб забезпечити їхнє покриття субсидією, а також отримати її перерахунок з урахуванням таких оплат.
Які зміни передбачаються
Пропонується дати споживачеві можливість при зверненні за призначенням субсидії надати додаткову інформацію про ті комунальні послуги та витрати на утримання будинку, про які немає даних у Пенсійного фонду. Відповідні зміни якраз пропонується внести у пункти 43 і 60 Положення про порядок призначення житлових субсидій.
Дискусія про те, які саме це мають бути дані, триває, але такий перелік, за формулюванням Мінсоцполітики, повинен включати відомості про розмір:
- цін і тарифів на житлово-комунальні послуги і платежів за такі послуги;
- внесків / платежів об’єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком і комунальні послуги в такому будинку.
Тобто Пенсійному фонду потрібно не тільки навести докази нарахування таких послуг або внесків до оплати, а й надати інформацію, яким чином суми за такі послуги нараховані, тобто як сформований тариф.
Зокрема, для ОСББ відомості про ціни та тарифи можуть включати як рішення зборів ОСББ (або витяг із такого рішення) про встановлення цін і тарифів, так і довідку ОСББ про ціни та тарифи з посиланням на документ, яким вони затверджені.
Також рекомендуємо додатково надавати документи про нарахування до оплати таких послуг: квитанції, роздруківки з електронних кабінетів членів ОСББ тощо.
Аналогічні умови передбачені для управителів будинків, якщо управління передано їм виконавчим органом ОСББ. Якщо ж управителя обрано місцевою радою або її виконавчим органом, то тарифи затверджуються рішенням такої ради (але в таких випадках найчастіше в відомостях Пенсійного фонду відповідні дані є).
Окрім цього, міністерство пропонує передбачити можливість перерахунку субсидії за попередній період. Тобто з дати призначення субсидії до кінця її надання, а це, відповідно, або з 1 жовтня до 30 квітня, або з 1 травня по 30 вересня. Відтак, передбачаються два порядки здійснення перерахунку — автоматичний і за зверненням споживача.
Зокрема, якщо ОСББ або управитель самостійно внесуть відомості щодо тарифу та нарахувань за комунальні послуги або внеску на утримання будинку до Пенсійного фонду, то призначену субсидію буде перераховано автоматично за той період, на який її призначено. В цьому разі людині не потрібно нічого робити.
В інших випадках перерахунок відбуватиметься за зверненням споживача. Для цього пропонується додати в положення Мінсоцу можливість людині самій звернутися за таким перерахунком субсидії. Для цього необхідно звернутися із заявою про перерахунок і додати до неї чеки та квитанції про оплату житлово-комунальних послуг, які не були враховані при виплаті субсидії. При цьому важливо, щоб такі послуги були зазначені у заяві на отримання субсидії (за їхньої відсутності у переліку формально можуть відмовити у перерахунку за попередній період).
І у разі здійснення автоматичного перерахунку, і за заявою людини, після відповідної калькуляції, виплату за попередній період буде додано до найближчої за планом виплати субсидії, а всі подальші виплати враховуватимуть такі комунальні послуги та внески на утримання будинку.
Які потенційні проблеми можуть виникнути
Для споживача єдиним питанням у контексті цих змін може бути отримання відповідних копій рішень ОСББ або управителів щодо встановлення тарифів.
Проте навіть додаткові дії споживача з отримання додаткових документів виправдані, оскільки запустять механізм вирішення проблеми для домогосподарств, які мають право, але не можуть отримати субсидію через невнесення даних до системи їхніми ОСББ.
Практичні поради для споживачів
- Отримання документів від ОСББ.
- Звернення до керівництва ОСББ. Якщо вам потрібні копії рішень про встановлення тарифів, звертайтеся письмово до голови ОСББ або іншої відповідальної особи. Заяву потрібно складати в довільній формі, але обов’язково зазначайте, які саме документи вам потрібні. Наприклад, «Рішення загальних зборів ОСББ від [дата] про встановлення тарифів на утримання будинку».
- Фіксація звернення. Щоб уникнути непорозумінь, ваше звернення має бути зареєстроване. Ви можете:
- подати заяву особисто та отримати відмітку про прийняття;
- надіслати заяву рекомендованим листом з описом вкладення.
- Якщо ОСББ ігнорує ваш запит, ви можете звернутися до місцевої ради або органу, який здійснює нагляд за діяльністю ОСББ, та / або подати скаргу до суду з вимогою надати документи.
- Отримання документів від управителів. Якщо ваш будинок обслуговує управитель, тарифи може затверджувати місцева рада. У такому разі звертайтеся до управителя з проханням надати копії рішень або розрахунків тарифів. Якщо ж тариф встановлено місцевою радою, то треба звертатися безпосередньо до органу самоврядування.
Очікувані результати змін
Скорочення фінансового навантаження на домогосподарства. Нові правила допоможуть уникнути ситуацій, коли люди змушені платити за послуги, не отримуючи субсидій через відсутність даних у Пенсійному фонді.
Зменшення кількості боргів. Оскільки субсидії враховуватимуть усі необхідні витрати, домогосподарства рідше стикатимуться з фінансовими труднощами через невчасно нараховану допомогу.
Підвищення довіри до системи субсидій. Надання можливості громадянам самим подавати дані та звертатися за перерахунком зміцнює довіру до соціальної політики держави.