Нардеп від «Слуги народу» Мар'ян Заблоцький написав пост, в якому підтримує призупинку американських грантів. Бо, каже, що ж це робится, людоньки? На зйомки кіно виділили стільки грошей, що можна було «Аватар 3» зняти! А де «Аватар»? Нема. То і нема чого виділяти гроші, якщо сидим мов дурні без «Аватару».
Тут мені згадалася розмова з одним нашим продюсером, який твердив, що навіть якщо в Україні знімуть «Аватар 3», то він провалиться у прокаті. Бо ринок маленький — бюджет не відіб'ється. Це було в контексті розмови на тему «Чому наші стрічки такі провальні».
Заробити може хіба досить дешевий фільм. А дорогий — ні. До чого це я? В кожній справі треба знати контекст. Якби пан депутат його знав (а також розумівся бодай трохи на культурці та мав стратегічне мислення), він би розумів, що не можна ось так взяти і зняти «Аватар 3». Для цього потрібні навіть не гроші, а найперше тяглість індустрії. Простіть мене за такі слова.
А ще — Джеймс Кемерон. Який перед тим зняв би «Аватар 2». А перед тим — «Аватар». А перед тим — «Титанік». А перед тим — «Термінатор». А перед тим — «Чужих». А перед тим — іншого «Термінатора».
А перед тим — всяке про піраньї. І до 30 років — усілякі малобюджетні фільми, тренувався. Робив він це у, ще раз перепрошую, потужній кіноіндустрії, яка нараховувала десятиліття досвіду і тяглого процесу.
А не так, що ось вам в країні три кінофабрики, побавтеся трохи, а потім ми вам прикрутимо все. Тому подякуймо, що у нас є те поетичне кіно, яке нині телевізійники так люблять постібати. Мовляв, дурниці якісь. Як і цей ваш артхаус незрозумілий.
Наша кіноіндустрія сяк-так почала розвиватися нехай 15 років тому. І то які успіхи. І комерційне кіно є, і авторське, чудова документалістика, прекрасні актори та акторки, виявляється, є. І навіть українською добре грають. І перемог скільки на престижних світових майданчиках.
Між іншим, останні три роки наш міжнародний кіноімідж переважно тримається на іноземних грошах. І перший Оскар, і, дасть бог, другий.
Кіно і загалом культура — це тривалий процес, який, як правильно написала Marina Stepanska, формується колективно. Ми всі разом його творимо. Всі разом і довго. Бо так звана «м'яка сила» — це те, що кристалізується довго, впливає довго, але і тримає теж довго. Бо це навчання, вироблення наративів, міфів, чогось спільного, традицій, помилок, провалів, успіхів.
А пан нардеп каже, мовляв, навіщо це нам програмка Дантеса «Будинок культури» на ютубі? Хай вона і популярна. Навіщо українцям показувати цікаві місця у їхній країні? Нащо того Гамлета показувати? Тільки ото харківські будинки обмальовує різними дурницями.
Хоча, якщо Гамлета назвати «українським Бенксі», то для нардепа він тоді покатить?
Питання лише одне, чого у нас з 2020 року така халепа з Держкіно? А що сталося? Як і з іншими культурними інституціями. Що там УКФ? Що там культурна дипломатія? Що там культурна стратегія?
Хочеться тут іншого Гамлета процитувати, але ви і самі здогадаєтеся.
На фотці — кадр з фільму «Штольня». 2006 рік. До року 2017 люди масово казали: «Українське кіно? Воно є? Я крім "Штольні" нічого не бачив».
Лєна Чиченіна, кінокритикиня, артоглядачка «Детектора медіа» та «Еспресо»
Оригінал публікації за посиланням
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.