На початку 2025 року українська влада озвучила одну з найбільш резонансних податкових ініціатив — скасування безподаткового ліміту в 150 євро на комерційні посилки з-за кордону. Згідно з новим законопроєктом №12430, запропонованим головою фінансового комітету ВРУ Данилом Гетманцевим, українці сплачуватимуть 20% ПДВ навіть із посилок вартістю від 0 євро.
Цю ідею позиціонують як захист українського бізнесу, але журналіст-розслідувач Євген Плінський називає її інструментом монополізації ринку великими гравцями, як-от «Розетка» чи «Епіцентр». За словами Плінського, законопроєкт спрямований на зменшення доступу до міжнародних маркетплейсів, таких як AliExpress, Amazon або eBay, які пропонують дешевші товари.
Під гаслами підтримки національного виробника приховується захист бізнес-асоціацій, які перепродують переважно китайські товари. Попри це, ціни на їхніх платформах значно перевищують міжнародні. Натомість люди змушені будуть купувати товари в українських посередників, що формує їхню залежність від великих монополістів.
Важливо зазначити, що більшість комерційних посилок вже оподатковуються. За словами журналіста, 99% відправлень і так перебувають під митним контролем, а частка бюджетних надходжень від цього виду податків становить 50%. Водночас перевірка решти 1% із 74 мільйонів відправлень може створити митний хаос.
Ця ініціатива, за задумом, мала б підтримати економіку. Але замість реальних заходів, спрямованих на розвиток виробництва, законопроєкт обмежує права українців на доступ до вигідних пропозицій з-за кордону. Як наслідок, товари на внутрішньому ринку подорожчають, а громадяни відчують ще більше фінансове навантаження.
Виникає логічне запитання: чи не перетворюється цей податок на посилки на інструмент для просування інтересів великих корпорацій під виглядом патріотичної риторики?
Раніше ми розповідали про контроль за ввезенням і ціноутворенням: економістка розповіла, що насправді ховається за оподаткуванням посилок
Також, автовласників обкладуть новим податком: хто має сплатити 25 тисяч гривень