Свічки і дизель: що буде без розжарювання
При всіх фантастичних якостях сучасних дизелів вони мають одне слабке місце: ускладнення з пуском за ускладнених умов. І одна з цих “умов” – свічки розжарювання. Чому вони відмовляють і чи не можна обійтися без них?
Для чого дизелю свічки
Така вже сутність всіх дизельних двигунів – їхній принцип роботи базується на запалюванні робочої суміші не від іскрових свічок, а від нагріву. І така висока температура досягається внаслідок стиснення палива в циліндрах. Але свічки все одно потрібні – для того, щоб допомогти нагріти циліндр.
Відтак, для надійного старту дизеля за будь-яких умов в кожному циліндрі він має свічку розжарювання. Всі вони активуються буквально на кілька секунд щоразу, коли водій повертає ключ у замку чи натискує кнопку Start. І поки на щитку приладів не погасне піктограма у вигляді спіралі, свічки гріють циліндр. Тільки після цього водій може вмикати стартер. І тоді вже у теплому циліндрі паливно-повітряній суміші легше буде спахнути наприкінці такту стиснення.
А якщо без свічки?
Зрозуміло, що як і всі інші компоненти, з часом дизельна свічка розжарювання може відмовити – її нагрівальний елемент перегорає. Якщо автомобіль молодий, не зношений, і якщо на дворі літо, відмова свічок в одному-двох циліндрах може залишитись непоміченою ані водієм, ані електронікою, яка керує мотором. За теплої погоди в цілому справний дизель часто успішно заводиться і без підігріву одного-двох циліндрів. Але…
Але в морозну погоду, коли умови пуску ускладнюються холодним повітрям, загуслою оливою і підсадженим акумулятором, несправність свічок дається взнаки. І двигун або не запускається геть, або, запустившись, працює нестійко, з вібраціями і струсами, і може знов заглухнути.
Здавалося б, несправні свічки треба замінити – тільки і всього. Причому у більшості двигунів вони розташовані, так би мовити, на виду, і це не мало б становити проблеми.
Як замінити свічку розжарювання дизеля
Елементарне на перший погляд завдання може перетворитись на проблему. Справа у тому, що свічки на дизелі служать довго, і протягом цих 150 – 350 тис. кілометрів їх ніхто не “турбує”. Через що свічка, як кажуть механіки, закисає у своєму гнізді – через дифузію різьба свічки зростається з різьбою головки блока циліндрів. І щоб відкрутити її, потрібно дотримуватись певної технології і мати відповідний інструмент.
А неправильними діями можна накоїти лиха – зламати тонку свічку розжарювання, так що уламок її залишиться у головці. При тому що вилучення його звідти складає окрему і непросту операцію.
Більше того, навіть якщо некваліфікованому майстрові вдасться вдало викрутити всі чотири свічки, він може накоїти помилок при встановленні нових. З найбільш типових помилок такі:
- Порушення зусилля затягування різьби, яке нормоване для кожної моделі двигуна. В результаті буде або пошкоджено різьбу, або порушено герметичність, або зламано свічку;
- Майстер не очищує різьбу перед встановленням нової свічки, через що у майбутньому будуть проблеми з її демонтажем;
- Майстер допускає потрапляння в циліндр бруду з різьби та з колодця свічки. Наслідок – ймовірне пошкодження циліндра та/або сідла клапана;
- Майстер не використовує спеціальне мастило (пасту) при встановленні нової свічки. Наслідок – при наступній заміні свічки її буде важко викрутити без пошкоджень.
Тому так важливо замінювати свічки дизеля на перевіреній СТО, де майстри добре обізнані у нюансах конкретної моделі і мають відповідний досвід та інструмент. І тут є ще один важливий нюанс: у випадковій майстерні, де дану машину бачать в перший і може в останній раз, власникові навряд чи через визначений виробником термін нагадають про необхідність чергової заміни свічок. А саме планова регламентна заміна є запорукою того, що свічки не відмовлять десь далеко від дому і не закиснуть “намертво”.
Порада від експертів «Автодім Атлант»
Свічки розжарювання в дизельних двигунах є таким же витратним матеріалом, як і свічки запалювання в бензинових авто. Важливим моментом є їх заміна на фірмовому сервісі і за регламентом. Офіційний сервіс має інструментарій і досвід саме по моделях, які обслуговує. Особливо зважаючи на те, що різні свічки мають різні характеристики та підбір треба робити тільки у офіційних програмах. У випадку, коли до такої роботи беруться “СТО в гаражах”, є чимала вірогідність при викручуванні облому свічки, що закоксувалась в посадковому місці. А це створить багато додаткових проблем.

