Повномасштабне вторгнення РФ в Україну вплинуло на Банкову стосовно амбіцій підім’яти під себе Київ. Однак на тому, що відбувається у Київраді велика війна не позначилася ніяк. Хіба що тепер там картини про корупцію пишуть кров’ю, пише Інна Ведернікова у статті «Корупція в Києві. Хто замовив НАБУ бек-офіс Комарницького та до чого тут Банкова?».
«У Київраді діє одна велика єдина фракція. Всі земельні питання розглядаються пакетом по 150–300 рішень. Вивчити за кілька днів ці матеріали фізично неможливо. Голосують за номерами рішень, із шаленою швидкістю, по кілька разів повертаючись до тем рішень, на які не вистачило голосів. Дотискають усі заплановані питання. Голови комісій не реагують на жодні зауваження та репліки. Поодинокі опозиціонери вважаються міськими божевільними. Усе, як за Черновецького, тільки під час війни. Депутати приходять виключно натискати на кнопки в організованому хаосі, яким керують конкретні люди», – розповів співрозмовник ZN.UA, депутат Київради.
Однак сьогодні, за словами Ведернікової, керує цим хаосом точно не Банкова. Офіс президента почав втрачати владу над Києвом навесні 2022 року, коли депутату Київради Владиславу Трубіцину повідомили про підозру. Зазначимо, що троюрідний брат Трубіцина є близьким другом заступником голови ОПУ Олега Татарова.
Врешті-решт Трубіцин втік до Ізраїлю, тодішній заступник Віталія Кличка – Олексій Кулеба – став очільником Київської ОВА, влітку 2023 року з Департаменту міського благоустрою КМДА пішов і Тимур Ткаченко. Після чого ці позиції зайняли люди від інших політичних сил і фракцій.
«Фракція з 12 «слуг народу» апріорі не може зробити погоди в залі. Бюджетна комісія хоч і під Банковою (її голова — Вітренко зі СН), але більшість її членів представляє інші фракції, які й визначають результат голосувань. Плюс у Київраді за ці роки сформувалася ситуативна, але дуже ефективна більшість у складі УДАРу, «Батьківщини» та «Єдності». Коли необхідно, голосують на розмін за свої питання ЄС і СН. Голови районних адміністрацій, яких призначає президент, теж дрейфують у бік столичної влади», – пише авторка.
Таким чином контроль опинився у руках «смотрящого за Києвом» Дениса Комарницького, який зірвав домовленість Кличка з Петром Порошенком і з того часу успішно вирішує важливі для нього питання за УДАРу та вищевказаних дрібних фракцій.
Секретаря Київради Володимира Бондаренка також швидко «навернули у віру», і той сів на зарплату Комарницького. Це підтверджують і записи, які опублікувало Національне антикорупційне бюро минулого тижня.
«Тобто у певний момент Комарницький почав працювати з Бондаренком на себе. Що, безперечно, спричинило велике роздратування Банкової. Особливо на тлі посилення Артура Палатного, через якого Комарницький не міг прямо контролювати Кличка. Його закривав саме Палатний, який і контактував із Комарницьким. Тобто Комарницький мав власну групу впливу та використовував групу впливу Палатного, щоби забезпечувати процеси в раді й департаментах КМДА», – пише Ведернікова.
За словами співрозмовника ZN.UA, особливо ця схема запрацювала 2023-2024 року. Тоді у Київраді навіть без голів фракцій можна було зібрати голоси для просування своїх інтересів. І в певний момент стало важко визначити, яка з груп сильніша.
Зазначимо, що повномасштабне вторгнення РФ до України трохи загальмувало бажання та можливість Банкової переформатувати під себе владу у Києві. Однак з іншого боку створення військових адміністрацій дало можливість контролювати столицю. І призначення на посаду голови Київської міської військової адміністрації Тимура Ткаченка – один зі стратегічних кроків до мети Банкової
Джерело ZN.UA пояснювало, що ускладнення розслідування корупції в Києві полягає не лише у вивченні величезного масиву інформації детективами та збиранням доказів, а й у суміщенні посад мера, голови КМДА та Київради.
Ба більше, аби у Київраді відбувалися голосування, ведеться взаємний торг між фракціями та укладаються домовленості: ти — мені, я — тобі. Пиріг ділиться на частини руками Комарницького та його найближчих партнерів. Найбільш скривджені зараз — «слуги народу».
Водночас аби зафіксувати корупцію в Києві, потрібно все документувати ще на етапі планування. Тобто, коли готується тендер та обговорюються умови. Адже потім починав працювати механізм, налаштований ще за часів Леоніда Черновецького, через який дуже важко прив’язатися до конкретних грошей чи людей, пов’язаних із корупцією.