Як іповідомляло ZN.UA законопроєкт № 4298 про місцеві держадміністрації, яким вводився держнагляд за органами місцевого самоврядування, вже фактично поховано. Центральна та місцева влада відмовилися від продовження пошуку компромісу заради держави та системного завершення децентралізаційної реформи. «Слуги народу» зареєстрували альтернативний законопроєкт № 13150 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення законності в діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Він передбачає державний контроль над ОМС. Текст законопроєкту з’явився на сайті Верховної Ради України.
«Законопроєкт взагалі не про реформу місцевих державних адміністрацій (МДА), — прокоментував документ ZN.UA експерт — співавтор базового законопроєкту №4298, голова Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко. — Замість нагляду за актами органів місцевого самоврядування з боку районних місцевих адміністрацій він передбачає контроль з боку обласних державних адміністрацій. Цим становище у сфері ще більш погіршується, оскільки обласні адміністрації і так уже стали монстрами, які вважають області своєю власністю. Ще гірше, що законодавець називає це «державним контролем», який поширюється на абсолютно всі акти ОМС без обмеження делегованими повноваженнями».
На думку експерта це означає, що проєкт закону визнає всі ОМС підконтрольними органам державного контролю, тобто ОДА. «А «контроль» означає підпорядкованість: спочатку даєш доручення чи делегуєш повноваження, а потім контролюєш їх виконання. Інакшого контролю не існує, — каже Коліушко. — І це може призвести до повного скасування самостійності місцевого самоврядування. До речі, Закон про місцеве самоврядування не містить, поняття «таємні акти» стосовно актів ОМС. А тут вони появляються».
При чому це не закон на воєнний час – він набирає чинності через дванадцять місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.
Зазначимо, що щераніше народний депутат України від фракції «Слуга народу» Павло Фролов ініціював перший альтернативний законопроєкт №13124 щодо внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні. Цей законопроєкт публічно підтримала Асоціація міст України. Однак за словами голови ЦППР Ігоря Коліушка, цей проєкт вводить контроль за актами місцевого самоврядування з питань делегованих повноважень, але також не зачіпає всієї системи територіальної організації влади, залишаючи главу адміністрації політичною фігурою.
Водночас Коліушко наголошує, що 90% законопроєкту №4298, який поховано, стосується саме реформування держадміністрацій і координації діяльності територіальних органів центральних органів виконавчої влади, а інші 10% — це відносини з органами місцевого самоврядування.
Голова ЦППР вказує, що прийняття будь-якого з цих двох альтернативних законопроєктів (№ 13150 та №13124) означає, що все залишається як є – голови МДА не матимуть статусу держслужбовців, буде відсутній суспільний контроль за їхнім добором та призначенням.
Тобто, на думку Коліушка, ці два законопроєкти взагалі не мають на меті реформувати МДА. «Обидва законопроєкти написані так, що допускатимуть маніпулювання після їх прийняття, бо вони суперечать базовому принципу юридичної визначеності», — завершив голова ЦППР.
Згідно із планом до програми Ukraine Facility, Україна повинна вести державний нагляд за органами місцевого самоврядування. Цю функцію повинен був виконати законопроєкт 4298, перша версія якого була розроблена ще у 2020 році, і який після ухвалення в першому читанні застряг у парламенті.
Загалом, як зазначив Ігор Коліушко, який входив до робочої групи з розробки базового законопроєкту №4298, нагляд за самоврядуванням потрібно вводити. Адже ОМС не завжди дотримуються закону. «Тому попри всю критику останньої версії законопроєкту №4298 я не закликав депутатів не голосувати за нього. Якби його ухвалили в такій редакції — гірше не стало б. Просто не стало б і краще. Але реформа місцевих державних адміністрацій, повернення їх голів до державної служби залишало б шанс на його вдосконалення в майбутньому», — заявив Коліушко.
Детальніше про фактичну зупинку реформи децентралізації та важливість законопроєкту №4298 для її відновлення, читайте в інтерв’ю Ігоря Коліушка, з яким для ZN.UA поговорила Інна Ведернікова.