Великодні мотиви в українських вишиванках
Великодні мотиви в українських вишиванках

Великодні мотиви в українських вишиванках

Великодні мотиви в українських вишиванках

Великдень — найурочистіше свято для християнського світу, яке несе віруючим головну ідею перемоги життя над смертю. Ісус Христос викупив гріхи людства своїм стражданням та непохитною вірою й вірністю істині й закону Божому. Прихожани відвідують церковну службу, святять паски, крашанки й писанки. Обряд споживання пасок є ритуалом прийняття віри в спасителя Бога Ісуса Христа.

У кожному куточку України великодні кошики надзвичайно багаті на народні традиції. Вражає розмаїття принад оформлення пасок, вигадливість й глибина орнаментів писанок, урочиста сакральність сюжетів на рушниках. А чи є особливі великодні візерунки на українських вишиванках?

Мало хто знає, що українське вишивальне мистецтво не залишило без уваги це величне християнське свято. Виявляється, є вишивальні орнаменти, присвячені саме темі воскресіння, бо вони звуться «Паска» та «Великдень».

Відома учасниця української кооперації, громадська діячки Галичини Ольга Антонівна Бачинська (1895–1951) була невтомною збирачкою вишивок. У 2024 році вперше була опублікована колекція її замальовок орнаментів з фондів Стрийського краєзнавчого музею «Верховина».

Стрийський краєзнавчий музей «Верховина»

Фото надане автором

Ольга Бачинська чи не найпершою зафіксувала на українському матеріалі назву візерунків «Паска» й «Великдень» з Городенківщини та замалювала їх.

Ольга Бачинська «Українські взори»

Ольга Бачинська «Українські взори»

Поширення орнаменту «Паска» на жіночих сорочка простежила інша видатна дослідниця українських вишиванок — Ірина Свйонтек.

Фото надане автором

Фото надане автором

Як давно з’явився вишивальний візерунок «Паска»? Точної відповіді годі й шукати, оскільки дослідники звернули увагу на цей узор тільки в ХХ столітті. Але ж є джерела різноманітних зображень, які можуть допомогти розкрити частину прихованої історії. Маємо згадати засновницю наукових студій вивчення української орнаментики Ольгу Петрівну Косач, широко знану як Олена Пчілка. За інформацією науковців київського Музею видатних діячів української культури, у 1874 році Олена Пчілка отримала в подарунок від свого галицького приятеля Мелітона Бучинського вишитий килимок. Серед вишитих взорів є й подібний до орнаменту «Паска», відтак історія цього орнаменту переходить у ХІХ століття.

Фото Марини Олійник

Чому саме таку геометрію завитків має пасхальний узор? Передусім це пов’язано з особливостями випікання пасок на західних теренах України. Паску з завитками можна побачити у виданні «Гуцульщина» Володимира Шухевича. Оздоба космацьких пасок й зараз схожа на вишиванкові візерунки.

Шухевич В. Гуцульщина. Ч. 4 (1904)

Космацька паска на пошту / facebook

Космацька паска на пошту / facebook
Космацька паска на пошту / facebook
Космацька паска на пошту / facebook

Чому такі завитки орнаменту народ почав пов’язувати з християнською традицією? Такі малюнки люди могли бачити в церквах. Розписи українських церков мають в орнаментиці хрест у вигляді завитків.

Зображення такого закрученого хреста є й на фресках Софії Київської, збудованої на початку ХІ століття, та на мармуровому саркофазі Ярослава Мудрого. У Володимирському соборі в Києві можна також побачити цей мотив.

Фото надане автором

Є цей візерунок й на старовинних іконах. Стародавній майстер подав візію накидки Богоматері — мафорію — з таким хрестом і завитками, що нагадує вишивку золотими нитками на полотні.

Фото надане автором

Українські вишивки несуть інформацію про історію та культуру українського народу, який крізь історичні випробування зберіг ідентичність і єдність. Свято Великодня утверджує перемогу добра над злом, життя над смертю. Нехай настане перемога України!

Джерело матеріала
loader
loader