Об’єднані Арабські Емірати анонсували, що використовуватимуть штучний інтелект для написання законів. Також технологію планують використовувати для внесення змін в чинні законодавчі акти та для узгодження різних нормативних документів.
План регулювання законодавства, керованого ШІ, влада ОАЕ оприлюднила через державні ЗМІ, пише Financial Times. Видання зазначає, що країна вклала мільярдні інвестиції у розвиток цієї технології, тож планує максимально її застосовувати. Цей прецедент є одним з найрадикальніших прикладів у світі використання технології ШІ.
«Ця нова законодавча система, заснована на штучному інтелекті, змінить спосіб створення законів, зробивши процес швидшим і точнішим», — прокоментував інновацію прем'єр-міністр і віцепрезидент ОАЕ, правитель Дубаю Мохаммед ібн Рашид аль-Мактум.
За допомогою ШІ влада Арабських Еміратів хоче відстежувати, як закони та нормативні документи впливають на населення й економіку країни. Для цього планують створити велику базу даних, яка міститиме усе законодавство й нормативні документи державного та місцевого рівня включно з судовими рішеннями. Влада аналізуватиме цю базу даних і за допомогою ШІ визначатиме тенденції, недоліки, системні проблеми тощо. Уряд очікує, що штучний інтелект прискорить процес законотворчості на 70 відсотків.
Дослідники штучного інтелекту обережні в оцінках застосування цієї технології у сфері законотворчості й регулювання політики. Вони припускають, що ШІ може мати певні упередження залежно від того, на основі яких даних його навчали. І незрозуміло, чи технологія інтерпретуватиме закони так, як це роблять люди.
За словами, науковця з Оксфордського університету Вінсента Штрауба, попри те, що моделі штучного інтелекту є вражаючими, «вони продовжують галюцинувати і мають проблеми з надійністю». Він підсумував, що люди все ще не можуть довіряти ШІ.
Викладач Оксфордського Інтернет-інституту Кіган Макбрайд звернув увагу на те, що автократичним ОАЕ легше цифровізувати уряд, ніж багатьом демократичним країнам. Він сказав, що є десятки менших прикладів, коли уряди використовують штучний інтелект, працюючи із законодавством. Але дослідник ніде не стикався із планами, подібними до тих, які має ОАЕ.
«Що стосується амбіцій, [ОАЕ] тут майже на вершині», — сказав Макбрайд.
Науковиця з Університету Бата Марина Де Вос відзначила, що при використанні штучного інтелекту варто превентивно продумувати обмеження для нього та ефективну систему контролю з боку людини.
Нагадаємо, в 2024 році українське Мінцифри презентувало Білу книгу з регулювання ШІ в Україні. Такі документи давно з’явилися в державах, які планують лідирувати у царині розвитку цієї технології. Українську Білу книгу критикували за те, що вона не є ані обов’язковою до виконання, ані не має рекомендаційного характеру. А ідеї у ній хоч і чудові, та надто нереалістичні в реалізації. Як зазначив Сергій Козьяков у статті «Штучний інтелект і Біла книга України. Як наздогнати лідерів?», спроби систематизувати існуючу та прописати нову законодавчу базу щодо використання штучного інтелекту в Україні залишаються надто невпевненими у той час, коли сама технологія активно використовується.
Водночас у статті «Чи може впровадження штучного інтелекту стати частиною судової реформи?» Козьяков розповідає, як технології ШІ можуть допомогти подолати кризу в роботі судів та підвищити ефективність правосуддя.