«Засуджений на страту» — книжка про часи Гетьманщини, людські пристрасті та світ на межі реальності й казки
«Засуджений на страту» — книжка про часи Гетьманщини, людські пристрасті та світ на межі реальності й казки

«Засуджений на страту» — книжка про часи Гетьманщини, людські пристрасті та світ на межі реальності й казки

Письменниця та журналістка «Детектора медіа» Наталка Данькова представила свою нову книжку.

Презентація відбулася 26 квітня під час фестивалю «Книжкова країна», який проходив на ВДНГ. На одній із фестивальних локацій зібралися прихильники творчості авторки, щоб поспілкуватись і познайомитися з її новим твором.

Модераторка заходу Наталія Матолінець розпитала Наталку Данькову про книжку, намагаючись більше підігріти інтерес аудиторії до твору, але при цьому не розкривати його зміст.

«Засуджений на страту» — книжка про часи Гетьманщини, людські пристрасті та світ на межі реальності й казки - Фото 1

Наталія Матолінець і Наталка Данкова під час презентації

Розмова дала змогу поринути у фантазійний вимір роману ще до його прочитання.

«Засуджений на страту» — це друга книжка Наталки Данькової, написана у жанрі магічного реалізму, який дає змогу поєднувати речі, які, здавалося б, важко поєднати. «У цьому творі історичні події та казка так щільно переплетені, що часто не можна зрозуміти, де вигадка, а де — ні», — розповіла Наталка Данькова.

«Засуджений на страту» — книжка про часи Гетьманщини, людські пристрасті та світ на межі реальності й казки - Фото 2

Книжка «Засуджений на страту»

Події роману відбуваються у добу Гетьманщини, час українського бароко, якому імпонує жанр магічного реалізму. «Життя людей епохи бароко — це життя серед катастроф, де постійно змінювалися події — війни, репресії, постійні переселення з Правобережжя на Лівобережжя. Це дуже близьке нам сьогодні, тому вайб бароко приваблює. Людина того часу відчуває неспокій, роздвоєність, коливання, її тягне від спокуси до чогось вищого — пристрасті, боротьби з гріхом. Для цієї епохи також характерні метафізичні моменти, коли небо і земля стають дуже близькими один до одного, це відображається в містеріях, у вертепах. У мене герої спілкуються з архистратигом Михаїлом, який стоїть при брамі, вони можуть закладати щось бісові. Межа між світом духів, духовним світом і реальним світом — це ніби така драбина, яка робить ці світи дуже щільними», — говорить Наталка Данькова.

«Засуджений на страту» — книжка про часи Гетьманщини, людські пристрасті та світ на межі реальності й казки - Фото 3

Наталка Данькова

«Коли створювала героїв, моєю ідеєю було вкласти в кожного свою пристрасть. Пристрасть — це викривлене високе прагнення людини. У всіх пристрастях є першооснова, до якої можна повернутись. І виклик для героїв — повернутися до неї чи ні. Є князь Стах, засуджений до страти. Він людина з цікавої сім’ї, у якій усі наробили дуже багато лиха. Він ніби несе на собі гріхи своїх пращурів. І це ніби зумовлює і його самого, він відчуває потяг до зла. Але коли людина наближається близько до цього, то може зазирнути в безодню. Відчувши жах, у нього з’являється мотив боротися зі злом.

Є Олісава — з родини праведного князя. Її краса є цілющою, несе людям радість. Зіткнення зі злом робить щілину в її красі, через яку проникає смуток. Вона починає красти те, чого їй не вистачає — радість, спокій», — розповідає про героїв свого твору Наталка Данькова.

«Засуджений на страту» — книжка про часи Гетьманщини, людські пристрасті та світ на межі реальності й казки - Фото 4

Під час презентації книжки

Книжка «Засуджений на страту» до свого змісту має й відповідне зовнішнє художнє оформлення, над яким працювала ілюстраторка Оксана Здор. Крім того, видавництво «Віхола» вперше зробило тверду обкладинку для видання у жанрі фентезі, доповнивши його ще й кольоровим зрізом.

«Оформлення книги є співзвучним до цієї теми, тому що там так само є перетин історичного і фантазійного. Ми на обкладинці можемо бачити образ брами Зборовського — це брама 17 століття на території Софії Київської. Написи зроблені козацьким скорописом, на форзаці присутні малюнки, співзвучні з бароковою графікою», — розповіла Наталка Данькова.

«Засуджений на страту» — книжка про часи Гетьманщини, людські пристрасті та світ на межі реальності й казки - Фото 5

Ілюстраторка книжки Оксана Здор

Художниця Оксана Здор додала, що для неї ця книжка є складним і химерним простором, який знайшов своє відображення у її ілюстраціях.

«Для мене головний герой цього твору — це архистратиг, його меч присутній на брамі Зборовського, і місто, яке він береже. Складний бароковий простір, який розцвітає різноманітними символами, козацьким скорописом. Буквальних ілюстрацій у книзі немає, вони такі ж символічні, образні. Кожна людина буде по-своєму це сприймати й бачити — і це найкраще, що може бути, коли зображення не буквальне. Мені здається, будуть у вас виникати у свідомості та спогадах певні ситуації, характеристики, ви будете дружити й жити з цими героями та мати їх у собі завжди, якщо прочитаєте», — розповіла Оксана Здор.

«Засуджений на страту» — книжка про часи Гетьманщини, людські пристрасті та світ на межі реальності й казки - Фото 6

Наталія Матолінець, Наталка Данькова й Оксана Здор

«Засуджений на страту» — книжка про часи Гетьманщини, людські пристрасті та світ на межі реальності й казки - Фото 7

Автограф-сесія після презентації

«Засуджений на страту» — книжка про часи Гетьманщини, людські пристрасті та світ на межі реальності й казки - Фото 8

Черга за автографом після презентації

«Детектор медіа» поспілкувався з Наталкою Даньковою про те, як проходила робота над створенням книжки «Засуджений на страту». Письменниця розповіла, чим її приваблює жанр магічного реалізму, у чому шукала натхнення під час підготовки та написання книжки, скільки часу тривала робота над книжкою та кому цікаво буде її прочитати.

— Наталко, твоя перша книжка «Сім ночей перед Різдвом» написана в жанрі магічного реалізму. У своїй новій книзі «Засуджений на страту» ти залишаєшся вірною цьому жанру. Чим він так тебе приваблює?

— Це мій улюблений жанр, бо в ньому багато свободи. І він може вмістити те, що я хочу сказати, коли пишу свої твори. Бо свобода — це коли ти можеш пройти крізь зачинені двері й жодні закони фізики не можуть цьому завадити. У цьому жанрі можна поєднувати на перший погляд непоєднувані речі, й історичні та вигадані події складаються у свій живий світ, де реальність не можна від’єднати від казки.

Але також магічний реалізм дуже реальний. Це не створення альтернативного світу або світів фентезі. Це не історична реконструкція. А натомість виявлення реальності через образи. У мене їх багато. Казкові, міфологічні, біблійні тощо. Мені хотілося виявити реальність саме таким чином. А історичний вайб робить її об’ємнішою. Коли ти можеш відчути її на дотик — торкнутися лудану, камки, блавату (тканини, поширені у часи Гетьманщини — «ДМ»), відчути її на смак через страви з морських павуків (каракатиці — «ДМ»), марципанів, конфектів (зацукровані фрукти — «ДМ»), зануритись у тогочасний побут, атмосферу Гетьманщини й перейнятися духом бароко.

Магічним реалізмом зараз називають геть різні твори. Але мені в українській літературі близьке відчуття цього жанру в Земляка та Шевчука.

— «Химерна історія кохання та помсти, що розгортається за часів Гетьманщини в місті, де присяга непорушна, помста яра, як вогонь, а любов дужча за смерть», — ідеться в анотації до книжки «Засуджений на страту». Розкажи, що за історія лягла в основу сюжетної лінії?

— Розкажу про зав’язку, щоб не спойлерити сюжет. У основі твору — вигадана історія. Але вона теж є своєрідним образом, тісно пов’язаним із нашими історичними подіями, війною з московитами, жагою помсти, боротьбою зі злом та зціленням, яке дає любов. Увесь світ створений задля любові, тому цей стрижень єдиний може протистояти смерті. Хоча у творі любов і смерть стоять дуже близько одна до одної, дихають уста в уста, їх не можна відділити, розтяти мечем, а лиш прийняти разом. У центрі сюжету — історія князя, народженого у родині, де гріхи його діда та прадідів лежать тягарем на всьому родові. Він один із тих, хто опинився під час різанини у гетьманській столиці (прототип Батурина), залишився живий і став месником — палієм, який нищить ворогів.

Драматична частина починається від дня його весілля з дочкою князя, батьків якого колись убив його дід. На святковий бенкет приходять четверо найближчих друзів. Серед них один зрадник, він чекає на московитів і хоче видати їм месника. Однак на весілля несподівано з’являється біс і забирає князя на страту за гріх його батька.

Основні події у творі розгортаються через п’ять років після цієї пригоди, умовно це 1720 рік, часи гетьманства Івана Скоропадського. Однак вони перемежовані спогадами, історіями героїв тощо, тому охоплюють і більш ранні періоди, це і Батурин, і злука зі шведами, і вигнання Мазепи з соратниками в османських Бендерах, і згони українців із Правобережжя на Лівобережжя під час польсько-московського «вічного миру».

— Скільки часу ти працювала над створенням цієї книги?

— Приблизно півтора року. Десь пів року пішло на розробку теми, роботу з джерелами, формування структури твору. І рік я його писала.

— Я знаю, що у письменників є свої ритуали, коли вони беруться за створення книжок. Хтось може працювати лише вранці, до когось приходить натхнення вночі, хтось зачиняється у своєму кабінеті й творить. Як це відбувається у тебе?

— У мене немає жодних ритуалів. Я не дуже вірю в натхнення. Але я знаю, що якщо намагатися працювати майже щодня, незалежно від настрою, емоцій тощо, то тоді щось може вийти. Я сідаю за роботу, коли є час і ніщо не відволікає, найчастіше це виходить ввечері. Але якщо такі умови трапляються зранку чи вдень, то мені теж це підходить. Мені просто подобається робити те, що я люблю. Роблю я це з серцем. І насправді ця робота багато дає та наповнює.

— Що тебе надихало на створення «Засудженого на страту»? Ти повертаєш читачів у добу Гетьманщини — чим вона є цікавою для тебе? Можливо, були твори, які ти вивчала перед написанням своєї книги?

— Гетьманщина — це розкішна епоха бароко. Епоха Мазепи, Сковороди, період становлення України як держави, формування нашої ідентичності — а разом із тим це час фатального вибору, який привів до злуки з імперією зла.

Роботу з джерелами я б розділила на деякі етапи. Перший — це дуже вільний період, коли в мене є персонажі, є задум, і вже є епоха, в якій буде розгортатись історія. Мені було важливо просто начитатись і відчути цей час. Я не шукала щось конкретне. Я цікавилася побутом Гетьманщини, ходила на екскурсії про Київ часів магдебурзького права, читала про кухню Гетьманщини, про Мазепу, про тогочасні репресії, про гетьманське військо, зброю, одяг. Слухала канти 18 століття у виконання «Хореї козацької», роздивлялася барокову графіку, вишукувала зображення Мазепи на фресках Софії Київської. Тобто робила те, що мені цікаво в що давало змогу відчути й побачити світ своєї історії.

На другому етапі я вишукувала вже щось конкретне, що мені було потрібне для певної сюжетної лінії. Наприклад, дослідження української дуельної традиції, історію Андрія Войнаровського або деталі подій у Батурині. Але в мене не було мети створити історичну реконструкцію, натомість я їх зображувала через образи. Різанина у Батурині може зачинатися з того, що в небі вмирають зорі, прагнення отримати булаву можна втілити через сон, який дає на це право та який можна вкрасти, продати, обміняти, заховати тощо. І ще скажу, що в тексті деякі другорядні персонажі є образним утіленням історичних постатей, саме образним втіленням (Андрій Войнаровський, Іван та Анастасія Скоропадські, Іван Мазепа та його матір ігуменя Марія-Магдалина, Маруся Чурай та Аврора Кеніґсмарк).

І з тих джерел, які мені були дуже помічні, я б згадала українські діарії — щоденники 17—18 століття, книги Леоніда Ушкалова про добу бароко та Сковороду, роботи Тетяни Таїрової-Яковлевої про побут Гетьманщини, дослідження Андрія Бовгирі про репресії, книги Олексія Сокирка, словники тогочасної лексики тощо.

— Кому буде цікава книга «Засуджений на страту»? Якою ти бачиш свою аудиторію?

— Напевно тим, кому цікаво перебувати у світі, де реальність межує з казкою. І тим, хто не боїться людських пристрастей. Бо кожен із героїв має свою пристрасть, спокусу, потяг до гріха. І викликом є навернути цю викривлену силу до першоджерела, втамувати свою одвічну спрагу та віднайти в собі себе справжнього.

Фото: Світлана Стасовська, Оксана Наумова

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Джерело матеріала
loader
loader