/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F35%2Fb08fc1a5d691b291f6ad96fe6a3d8a49.jpg)
Як недружні країни продовжують заробляти на українцях і як Київ має протидіяти цьому
Україна вже одинадцятий рік протистоїть збройній агресії Російської Федерації.
Якщо в перші роки війни економічна політика держави переважно рухалася інерційно, то після 24 лютого 2022 року все змінилося.
З'явилися чіткі пріоритети – збереження бюджету, підтримка національного виробника та орієнтація на країни-партнери.
Втім, залишається питання, якою має бути наша торгова політика з країнами, що підтримують російську агресію? Або з країнами, які ігнорують її, щоб не втрачати співпрацю з країною-агресором?.
Про те, які перші кроки Україна зробила в цьому напрямку і що ще може зробити вже зараз, читайте в статті партнерки юридичної фірми "Ілляшев та Партнери" Олени Омельченко Війна та імпорт: чому Україна має право закрити ринок для товарів з недружніх країники міжнародної торгівлі.
Далі – стислий її виклад.
Сьогодні всі витрати на армію покриваються коштом державного бюджету України.
Кожна гривня податків – це бронежилет, дрон або евакуаційна машина.
А кожна гривня, витрачена на імпорт товарів із країн, які не є союзниками, – це втрачений ресурс.
Для цього президент України ініціював програму "Зроблено в Україні" – стратегічну ініціативу з підтримки вітчизняного виробника та мобілізації внутрішніх ресурсів.
Але цю мету підриває безконтрольний імпорт із так званих нейтральних, а насправді – недружніх держав, які не засудили агресію, не приєдналися до санкцій проти Росії і не надали Україні жодної допомоги.
Продукція з країн, що співпрацюють із Росією або мовчазно потурають агресії, часто заходить в Україну за субсидованими цінами, виготовляється в безпечних умовах, з дешевим фінансуванням і доступом до енергоносіїв.
На цьому тлі особливо дисонує ситуація, коли українські підприємства, що працюють попри війну, блекаути та мобілізацію працівників, вимушені конкурувати з імпортом з держав, які не вважають за потрібне навіть дипломатично підтримати Україну.
Ще у 2015 році Україна заборонила імпорт з Росії.
Але досі немає жодних обмежень щодо поставок з країн, які: голосували проти резолюцій ООН щодо України; продовжують політичну або економічну співпрацю з РФ; зберігають "нейтралітет", що на практиці означає підтримку агресора.
Може скластися враження, що як член Світової організації торгівлі (СОТ) Україна зобов'язана зберігати торговельну відкритість – навіть у воєнний час.
Але це – хибне уявлення.
Стаття XXI(b)(iii) Генеральної угоди з тарифів і торгівлі (ГАТТ) прямо дозволяє країні застосовувати заходи, які вона вважає необхідними для захисту основоположних інтересів безпеки, зокрема: "...під час війни або інших надзвичайних обставин у міжнародних відносинах...".
Захистити інтереси українських виробників у воєнний час – це не тільки право, а й обов'язок держави.
Йдеться не про загальні обмеження, а про адресні заходи, які стосуватимуться конкретних товарних груп, щодо яких українські підприємства можуть забезпечити виробництво; існує конкуренція з імпортом із недружніх країн; імпорт підриває національні інтереси і несе ризики для зайнятості, бюджету та промисловості.
Ці заходи можуть включати тимчасові імпортні мита, ліцензування товарів з окремих країн, квоти або технічні бар'єри.
Усе це – в межах міжнародного права і згідно з національними інтересами.
Адже обмеження імпорту з недружніх країн – це не про ізоляцію.
Це – про реальну підтримку українського виробника, про економічну стійкість і стратегічну автономію держави, яка воює.
Докладніше – в матеріалі Олени Омельченко Війна та імпорт: чому Україна має право закрити ринок для товарів з недружніх країн.
