/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F419%2Ffcb21d0159e11c5718054491de21bc7e.jpg)
Як рух до ЄС змушує Україну змінити правила виборів
14 травня уряд України, виконуючи вимоги для початку переговорів про вступ до ЄС, затвердив три "дорожні карти".
Ще на етапі узгодження двох з них брала участь і Центральна виборча комісія (ЦВК).
Адже виборча сфера – одна з ключових, які охоплюють ухвалені документи.
Україна має підготуватися до демократичних післявоєнних виборів, оновити виборчі процедури, а також врахувати попередні рекомендації місій ОБСЄ/БДІПЛ та гармонізувати законодавство з правом і стандартами ЄС.
Йдеться не лише про технічне вдосконалення процедур, а подекуди і про переосмислення підходів до виборчого процесу.
Докладніше про це – в статті заступника голови Центральної виборчої комісії Віталія Плукара і радника голови Центральної виборчої комісії Олександра Клюжева Вибори за євростандартом.
Як має змінитися виборче право в Україні перед вступом до ЄС.
Далі – стислий її виклад.
Після нашого вступу до ЄС громадяни інших держав-членів, що проживають в Україні, мають отримати право голосувати та балотуватися на місцевих виборах в Україні, а також на виборах українських депутатів у Європарламенті.
Це закріплено в основоположних документах ЄС.
Разом з тим, право ЄС передбачає, що держава може встановлювати мінімальний строк проживання, обмеження на керівні посади, правила несумісності та тимчасові винятки.
Вже зараз важливо усвідомити: надання виборчих прав громадянам ЄС – це не лише питання законодавчих змін.
Варто також наголошувати, що аналогічні права отримають і українці в країнах ЄС, що сприятиме їхньому політичному представництву за кордоном.
Відповідно до дорожньої карти з питань функціонування демократичних інституцій, Україна зобов’язалася реформувати виборче законодавство та практику.
По-перше, дорожня карта передбачає адаптацію законодавства про вибори до післявоєнних реалій і врахування наслідків збройної агресії РФ.
Для того щоб держава мала змогу неупереджено ухвалити рішення про неможливість проведення загальнодержавних і місцевих виборів на окремих територіях, треба на законодавчому рівні визначити критерії оцінки стану їх готовності до виборів.
Робота в цьому напрямку вже ведеться.
По-друге, у дорожній карті Україна взяла на себе зобов’язання врахувати ключові стандарти ЄС та попередні рекомендації ОБСЄ/БДІПЛ у виборчому законодавстві та практиці.
По-третє, дорожня карта передбачає забезпечення виборців всебічною, зрозумілою та доступною інформацією про виборчий процес.
Потрібно розробити і втілити комунікаційну стратегію ЦВК для післявоєнних виборів в Україні.
По-четверте, дорожня карта передбачає зміцнення інституційної спроможності ЦВК, включаючи удосконалення системи ведення Державного реєстру виборців з урахуванням вимог кібербезпеки, поетапне впровадження Єдиної інформаційно-аналітичної системи ЦВК з новими електронними сервісами тощо.
Крім того, дорожня карта містить заходи щодо оновлення законодавства про політичні партії відповідно до міжнародних стандартів.
Варто відзначити, що й український досвід може бути корисним для доповнення стандартів демократичного врядування країн ЄС.
Тобто не лише Україна отримує свої переваги від вступу до ЄС, але й ЄС отримує користь від прийняття до лав сильної країни з непересічним досвідом у різних сферах: від цифровізації до поступу в демократичних процесах.
Більше – в матеріалі Віталія Плукара і Олександра Клюжева Вибори за євростандартом.
Як має змінитися виборче право в Україні перед вступом до ЄС.

