Індекс медіаграмотності працівників медіасектору
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору

Індекс медіаграмотності працівників медіасектору

Аналітичний звіт за результатами кількісного дослідження

Дослідження було проведено ГО «Детектор медіа» в рамках проєкту «Підсилення медіа та інформаційної грамотності в Україні». Цей проєкт реалізується у партнерстві з ЮНЕСКО та за підтримки Японії. Відповідальність за добір та подання фактів, викладених у цій публікації, несуть виключно автори. Погляди, висловлені в публікації, належать лише авторам і не обов’язково відображають позицію ЮНЕСКО або Японії.

Мета дослідження: оцінити рівень медіаграмотності серед працівників медіасфери з метою розроблення стратегій для його підвищення. Важливість вивчення цієї аудиторії не викликає сумнівів, оскільки саме медіафахівці несуть відповідальність за якість контенту, зокрема за його точність, достовірність і актуальність.

Методологія: CATI (computer-assisted telephone interviewing) — телефонне опитування з використанням структурованої інтерактивної анкети, що підтримується спеціалізованим програмним забезпеченням для соціологічних досліджень. Близько 60% вибірки для кожної цільової групи було зібрано за допомогою CATI. Приблизно 35% було зібрано за допомогою методу CAWI (computer-assisted web interviewing) — через високе навантаження та щільний графік кілька респондентів віддали перевагу самостійному заповненню анкети. З огляду на низьку доступність цільової аудиторії та високий рівень кваліфікації її представників доцільним було поєднання декількох методів опитування.

До 5% респондентів віддали перевагу особистому опитуванню методом CAPI — формалізованому інтерв'ю віч-на віч за допомогою структурованої анкети та планшета / мобільного пристрою (computer-assisted personal interviewing). Обмеження дослідження: тип відбору респондентів та кількість опитаних дозволяють інтерпретувати отримані результати як загальні тенденції, які доцільно використовувати як основу для розроблення заходів з підвищення медіакомпетентності цільової групи.

Географія: національне дослідження.

Цільова аудиторія:

• Особи, які працюють у різних типах медіа (телебачення, радіо, друковані, онлайн-медіа) та безпосередньо залучені до створення контенту.

• Фахівці, що працюють у комерційних і публічних / державних медіа, включаючи суспільного мовника, а також блогери й автори подкастів. (Державні медіа — це медіа, що створюються, контролюються та фінансуються органами державної влади. До них, зокрема, належать агентство Укрінформ, телеканали «Рада» та «Дім», «Армія TV» та інші.)

Залучення респондентів:

• Формування переліку різних медіа (як традиційних, так і нетрадиційних) на національному та регіональному рівнях.

• Надсилання листів-запрошень (для цієї цільової групи цифрові підписи на листах-запрошеннях не були обов'язковими).

• Телефонні дзвінки для отримання інформації щодо статусу листа-запрошення.

• Подальша комунікація щодо участі представників окремих медіа в опитуванні.

• На регіональному рівні контакти з медіа також встановлювалися місцевими командами інтерв’юерів під керівництвом регіонального супервайзера — шляхом візиту або надсилання листа-запрошення, з подальшою комунікацією та залученням потенційних респондентів.

• На регіональному рівні також застосовувався метод «снігової кулі» для залучення потенційних респондентів. • Окремі листи-запрошення були надіслані Інституту масової інформації (ІМІ) та Суспільному (суспільний мовник), що також допомогло залучити певну кількість респондентів до дослідження. Обсяг вибірки: 412 респондентів. Тип вибірки: таргетована вибірка

Ключові висновки та рекомендації

Майже всі опитані медіапрацівники (99%) мають вищий за середній або високий рівень медіаграмотності: 58% — вищий за середній та 41% — високий. Лише 1% продемонстрували низьку або нижче середнього медіакомпетентність. Серед загального населення України (18–65 років) лише 7% мають високий індекс медіаграмотності, тоді як 28% належать до категорії з низьким або нижче середнього рівнем.

Загальний рівень медіаграмотності вищий:

■ серед працівників онлайн-медіа 48% мають високий індекс медіаграмотності, тоді як серед працівників друкованих медіа — 31%, телебачення — 36%, а радіо — 34%;

■ серед молодших фахівців (віком 18–35 років) високий індекс медіаграмотності мають 53%, тоді як серед старших вікових груп (особливо 46–55 років) — 37%.

■ Майже дві третини (62%) виявляють високу чутливість до спотвореного контенту (дезінформація, маніпуляції), що вдвічі перевищує показник серед загального населення (31%).

■ Працівники медіа, очікувано, значно компетентніші за загальне населення в розумінні ролі ЗМІ в суспільстві, їх місії, впливу на свідомість, цінності та поведінку аудиторії (45% проти 27%); а також у використанні цифрових медіа, онлайн-безпеці, створенні контенту та використанні штучного інтелекту (29% проти 4%).

■ Працівники медіа більш критично ставляться до телемарафону «Єдині новини», ніж загальна аудиторія в Україні: 47% і 29% відповідно не підтримують цей формат мовлення навіть в умовах воєнного стану.

■ Лише 6% медійників виступають проти критики влади під час війни, тоді як серед загальної аудиторії цей показник утричі вищий — 17%. 8 КЛЮЧОВІ ВИСНОВКИ ■ За останні 3 роки 31% представників цільової групи стикалися з тиском або цензурою у своїй роботі. Причому працівники телебачення та онлайн-медіа частіше повідомляють про такі випадки (33% та 34% відповідно), ніж співробітники друкованих медіа (20%).

■ Кожен другий працівник медіа (48%) час від часу висвітлює тему дезінформації у своїй професійній діяльності, 17% роблять це часто, тоді як третина (33%) взагалі не стикаються з цією темою у своїй роботі.

■ Понад половина (58%) отримували пропозиції написати замовні матеріали хоча б раз у кар’єрі.

■ 59% користуються спеціалізованими інструментами для перевірки фактів (наприклад, Google Search by Image, Deep Fake O-Meter, ChatGPT); 41% не використовують таких інструментів.

■ 50% відвідували тренінги або воркшопи з підвищення медіаграмотності, в той час як ця частка серед української аудиторії 18-65 років становить лише 7%.

■ Лише 13% медіафахівців не змогли пригадати жодної громадської ініціативи чи організації, яка перевіряє точність і правдивість медіаконтенту (для порівняння, серед загальної аудиторії в Україні таких 63%), найчастіше згадувалися StopFake (59%) і «Детектор медіа» (68%).

■ Половина (53%) респондентів зазначила, що медіаграмотність часто обговорюється серед колег у їхніх редакціях; 37% обговорюють це питання час від часу; 10% ніколи не говорять про це.

■ 54% фахівців у сфері медіа використовують штучний інтелект у своїй роботі; 36% не використовують ці технології через відсутність потреби, недовіру або недостатній рівень навичок. 

За результатами дослідження можна припустити, що найактуальніші напрямки для вдосконалення серед працівників медіасектору пов'язані з посиленням конкретних аспектів цифрової грамотності. Зокрема:

■ навички перевірки достовірності інформації за допомогою онлайн-ресурсів, насамперед для працівників традиційних ЗМІ старшої вікової групи (радіо, друковані ЗМІ, 40+ років);

■ загальне розуміння та навички використання цифрових платформ для створення оригінального контенту — знову ж таки, це переважно стосується співробітників традиційних ЗМІ віком від 40 років;

■ розуміння потенціалу та ризиків використання штучного інтелекту в професійній діяльності; ■ навички використання інструментів ШІ: створення та публікація оригінального контенту, зображень, відео, генерування ідей та перевірка фактів. Тренінги та семінари для цієї цільової групи можуть бути спеціально розроблені для підвищення обізнаності та навичок у цих сферах. 

Імплементація

Підвищення обізнаності та компетентності у зазначених вище сферах можна досягти за допомогою різних форматів: тренінгів, семінарів та курсів професійного розвитку, розроблених спеціально для цієї групи. Найефективніші стратегії можуть включати:

■ розробку онлайн-курсів у записі за участю ІТ-експертів та фахівців у сфері медіа (для чіткого визначення конкретних потреб);

■ кілька рівнів / модулів навчання залежно від базових знань та потреб учасників;

■ інтерактивність: доступ до консультаційної підтримки з тем курсу під час та після його завершення;

■ створення навчальної спільноти в соціальних мережах або месенджерах для обміну досвідом та закріплення набутих навичок

1
47
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 1
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 2
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 3
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 4
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 5
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 6
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 7
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 8
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 9
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 10
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 11
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 12
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 13
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 14
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 15
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 16
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 17
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 18
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 19
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 20
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 21
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 22
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 23
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 24
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 25
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 26
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 27
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 28
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 29
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 30
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 31
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 32
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 33
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 34
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 35
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 36
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 37
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 38
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 39
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 40
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 41
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 42
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 43
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 44
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 45
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 46
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 47
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 48
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 49
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 50
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 51
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 52
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 53
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 54
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 55
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 56
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 57
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 58
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 59
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 60
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 61
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 62
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 63
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 64
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 65
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 66
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 67
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 68
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 69
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 70
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 71
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 72
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 73
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 74
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 75
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 76
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 77
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 78
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 79
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 80
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 81
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 82
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 83
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 84
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 85
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 86
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 87
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 88
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 89
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 90
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 91
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 92
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 93
Індекс медіаграмотності працівників медіасектору - Фото 94
LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги за темою
дослідження
Джерело матеріала
loader