Росія «втрачає» небо: скільки в агресора залишилося бойових літаків
9 червня підрозділи Сил спеціальних операцій ЗСУ завдали удару по російському летовищу " Саваслейка " в Нижегородській області, з якого росіяни часто бомблять Україну. Саме з цього військового об'єкта регулярно злітають винищувачі МіГ-31К, які є носіями аеробалістичних ракет "Кинджал". За попередньою інформацією, вражені два літаки - МіГ-31 та Су-30/34.
А 1 червня в рамках операції " Павутина " на території РФ було вражено 41 ворожий літак стратегічної авіації. Серед них – А-50, Ту-95, Ту-22 М3 та Ту-160.
Чи ще багато авіації залишилося в ворога? Дізнавався журналіст Коротко про.
Потужність колишньої величі
До початку повномасштабного вторгнення в Росії було орієнтовно 1370 літаків. Зокрема:
- 380 важких винищувачів Су-27;
- 267 легких винищувачів МіГ-29 різних модифікацій;
- 131 перехоплювач МіГ-31;
- 274 фронтові бомбардувальники Су-24;
- 125 нових літаків Су-34;
- 193 дозвукові штурмовики Су-25;
- 124 важкі бомбардувальники - 16 Ту-160, 42 Ту-95 і 66 Ту-22М;
- 91 бойовий літак морської авіації ВМФ РФ - 22 МіГ-29К/КУБ, 43 Су-27/33, 22 Су-24 і 4 Су-25.
Але значна частина цих машин успадкована від колишнього СРСР, а це означає, що їм уже понад 30 років. За цей час ресурси більшості бойових літаків вичерпалися. А після запровадження санкцій виробництво та обслуговування багатьох типів літаків ускладнилося чи стало неможливим.
Одним із найнебезпечніших літаків, які є на озброєнні у Росії, можна вважати МіГ-31 - носій балістичних ракет «Кинджал». І, що дуже добре, зараз машини цього типу в Росії не виробляються, останній літак було зібрано ще 1994 року. Зараз у Росії залишилося трохи більше 100 МіГів різних модифікацій.
Дещо більше у ворога стратегічних бомбардувальників. Втім, приблизно половина з них не можуть літати. Старі літаки потребують постійного ремонту та відповідного обслуговування. До початку 2025 року росіяни мали приблизно 30 боєготових літаків Ту-95 і з десяток Ту-160. Також слід розуміти, що Ту-22М3 (близько 50 одиниць) не є "стратегічними" у повному розумінні цього слова та "служать" носіями аеробалістичних ракет Х-22/Х-32.
Російський винищувач-бомбардувальник Су-34, збитий ЗСУ ще 5 березня 2022 року у небі над Черніговом. Фото: Dsns.gov.ua
Скільки було знищено
Згідно з декількома рейтингами (наприклад, World Population Review, Global Firepower, Visual Capitalist), РФ знаходиться на другому місці зі списку найпотужніших Повітряно-космічних сил світу після США, проте це старіючий флот, на відновлення якого країна-агресор не має ресурсів.
Згідно з офіційними даними Генерального штабу ЗСУ, станом на кінець травня 2025 року знищено та пошкоджено 372 бойові літаки РФ. Згідно з верифікованими даними, втрати становлять 141 бойовий літак, з яких 124 знищено, 17 було пошкоджено.
Насамперед за це варто дякувати Збройним Силам України. По-друге - деякі літаки зазнають катастрофи і вибухають у повітрі через несправності. Що загалом не дивує фахівців: за різними оцінками, близько 550 бойових літаків РФ вже виробили свій технічний ресурс.
Зокрема, серед знищених літаків були такі моделі: Су-25 – штурмовики, які активно використовуються для підтримки наземних операцій, значна кількість фронтових бомбардувальників Су-34, а також багатоцільові винищувачі Су-35. А під час операції «Павутина» було знищено третину стратегічної авіації Росії – 41 літак-бомбардувальник.
Також було знищено сім літаків далекого радіолокаційного виявлення та наведення А-50У (хоча ворожі пропагандисти і стверджують, що їх було списано).
Втрати серед особового складу авіації також є значними. За даними ВВС, у війні проти України загинули щонайменше 267 російських військових льотчиків, підготовка яких тривала роками і коштувала мільйони доларів.
Найбільших втрат техніки ворога було завдано в ході операція «Павутина». Фото: Стоп-кадр відео ФБ СБУ
Авіаційна промисловість ворога не справляється
За такого високого показника втрат Росія мала б посилено відновлювати свою бойову авіацію, займатися її модернізацією та ремонтом. Але російська економіка виснажена війною та санкціями, тож різкого приросту виробництва бойових літаків не спостерігається.
Як повідомляє військовий експерт Олександр Коваленко, «ми не бачимо якогось різкого збільшення виробництва на рівні нехай не 2014 року, але хоча б 2018-го». За цей час поставки бойових літаків зменшилися майже вчетверо. Якщо у 2014 році до російської армії було поставлено 101 літак, то у 2024-му – лише 28. «Успіхи», як то кажуть, очевидні.
А з початку 2025 року і станом на сьогодні Повітряно-космічним силам Росії передано «аж» 4 багатофункціональні винищувачі Су-35 і два фронтові бомбардувальники Су-34. Загалом за перші 5 місяців 2025 року ПКС РФ отримали всього 8 нових літаків.
Виробництво бойової авіації в Росії на сьогодні демонструє один із найнижчих показників за останні 10 років. Росія не може вивести цю галузь зі стану стагнації, що розпочався у 2014-2018 роках. Тоді низькі показники виробництва пояснювалися відсутністю потреби у більшій кількості авіації, але війна в Україні показала, що проблема зовсім у іншому. У разі діючих санкцій і деградації технічних, технологічних процесів виробництво знижується чи закривається. За нинішніх показників і тенденцій ВПК Росії не має можливості повноцінно компенсувати втрати бойової авіації.

