Bihus.Іnfo опублікувало розслідування про тіньовий бізнес таксі в Києві, що діє під час комендантської години
Журналісти Bihus.Іnfo опублікували розслідування про тіньовий бізнес таксі в Києві, який діє під час комендантської години, не сплачує податки та використовує фальшиві перепустки.
«Бізнес, який не гарантує вам безпеки, який не платить податки, поза законом і регулюється абсолютно ніким, за послуги якого ви заплатите в 10 разів більше, який піарять блогери і телеграм-канали. І багато хто з вас усе одно користується послугами цього бізнесу, бо як звичайній людині без спецдозволу потрапити серед ночі на вокзал чи в лікарню. Тож попит породжує пропозицію, а відсутність адекватних правил породжує правила самопроголошені і хаотичні», — сказала журналістка Олександра Федорко.
У межах розслідування журналістка двічі викликала таксі під час комендантської години за допомогою телеграм-каналів.
Один водій сказав, що він був військовослужбовцем, тому має відповідну перепустку для пересування під час комендантської години.
Натомість другий водій під час поїздки сказав, що не є військовим. За його словами, деякі таксисти працюють за так званими «паролями», виданими невідомими адміністраторами груп. Він також розповів журналістці про можливість купити підроблену спецперепустку й журналістське посвідчення, а також поділився відповідним контактом.
Журналістка зателефонувала за наданим номером та поспілкувалася з чоловіком, який запропонував оформити прескарту та перепустку на авто за 500 доларів на рік. Він стверджує, що такі перепустки начебто видає КМВА. За даними журналістки, документи оформлюють через компанію «Всеукраїнське інформаційне агентство “Укрінфопрес”». Як з'ясувало Bihus.Іnfo, компанією володіє Артем Назаренко. На сайті вказано, що компанія зареєстрована Нацрадою.
Загалом, за даними Bihus.Info, від початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну в Києві видали понад 18 тисяч спецдозволів для пересування на авто в комендантську годину. Право на видачу таких дозволів мають Київська міська військова адміністрація (КМВА), Київська обласна військова адміністрація (КОВА), 12-й армійський корпус та комендатура Київської області.
До березня 2025 року спецдозволи на пересування вночі також могли видавати посадовці Київської міської державної адміністрації (КМДА).
Так, за даними Bihus.Info, колишній перший заступник мера Києва Микола Поворозник видав понад 10 тисяч спецперепусток, з них 1150 — лише за 24 дні січня. Заступник голови КМДА Петро Пантелеєв за три роки видав майже 3 тисячі перепусток, керівник апарату КМДА Дмитро Загуменний — понад 2 тисячі перепусток.
Натомість через КМВА було загалом видано близько трьох тисяч перепусток з 2022 року.
Журналісти наголосили, що вони не мають фактів та доказів, що хтось із цих посадовців видавав перепустки незаконно.
Очільник КМВА Тимур Ткаченко відреагував на розслідування, зауваживши, що журналістська спільнота звернула увагу на важливу проблему, яку слід вирішити.
«У нас є проблема з нічними таксі. Загалом журналісти правильно її окреслили. Частина цієї проблеми — перепустки для переміщення під час комендантської години. Роками вони роздавалися безконтрольно. Після прийняття посади начальника КМВА я розпочав аудит. Заступники Кличка Пантелеєв, Загуменний та Поворозник інформацію не надали в тому вигляді, в якому ведеться реєстр виданих перепусток. Отже реєстру немає», — пояснив він.
За його словами, КМВА взяла досвід Вінницької ОВА з цифровізації, створила техпроцеси і направила їх в ГІОЦ («Київ Цифровий») для розробки.
«У нас повинен вийти цифровий інструмент. Одночасно з цим ми будемо змінювати процедури надання дозволів на рух вночі. Це дасть можливість скасувати паперові перепустки повністю По цифровізації статус прямо сьогодні такий, що гроші столиця на це не виділяє. Мені є що сказати на це. Віталію Володимировичу (мер Києва Віталій Кличко. — Ред.), ваше ігнорування сучасних та корисних ініціатив призводить саме до того, що ця корупція й далі розвивається», — написав посадовець.
Він також стверджує, що влада має намір реалізувати ініціативу з легального перевезення людей вночі, які мають відповідну потребу.
«Ми ведемо перемовини з усіма ключовими сервісами для легальної роботи перевезень вночі виключно під соціальні потреби. Ця робота триває вже кілька місяців. Ми усвідомлюємо прикладну і громадянську важливість. Просто поки не буде результату, вважаю передчасним про це говорити», — додав він.
- Читайте також: Акредитація ЗСУ і пересування в комендантську годину. Чи є проблема та як її розв'язати?
Ілюстрація: Pexels
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.

