/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2F1e4c18349808388c33bd05b310423e48.jpg)
Китайські розробники представили новий протикорабельний військовий літак Y-9
Китай уперше продемонстрував одночасний політ трьох спеціалізованих варіантів літака Y-9, поєднаних із винищувачами J-16. Подія стала сигналом про зростання спроможностей Народно-визвольної армії Китаю у сфері морського та повітряного контролю, а також про інтеграцію розвідки, електронної боротьби й протичовнових операцій у єдиний бойовий комплекс.
До формації увійшли: Y-9Q (у військово-морських силах позначений як KQ-200) — патрульний літак протичовнової боротьби, що оснащений радаром для пошуку надводних цілей, електрооптичною туреллю, магнітометром на хвості та системою для розгортання гідроакустичних буїв; електронно-розвідувальний Y-9, відомий як GX-12 або Y-9DZ, з конформними антенами й синтетично-апертурним радаром для перехоплення й геолокації сигналів; а також Y-9G — літак постановки перешкод, здатний здійснювати широкомасштабне радіоелектронне придушення з безпечної відстані.
Спільний політ демонстрував тактичну взаємодію: платформи спостереження та РЕБ забезпечували збір даних і створення перешкод, у той час, як винищувачі J-16 відпрацьовували бойові завдання із практичними комплектами озброєння. Це підкреслює зсув від парадних показів до реалістичних бойових сценаріїв.
Базовою платформою для всіх модифікацій є транспортний літак Shaanxi Y-9, який у 2012 році замінив Y-8. Він здатний перевозити до 25 тонн вантажу чи понад 100 десантників і має дальність перельоту понад 5 тисяч кілометрів. На його основі створено цілу сім'ю літаків спеціального призначення — від раннього попередження (KJ-500, KJ-700) і психологічних операцій (Y-9XZ) до комунікаційних ретрансляторів (Y-9T).
Аналітики відзначають, що поява в єдиному строю Y-9Q, Y-9DZ і Y-9G вказує на формування багаторівневої стратегії Китаю у сфері розвідки, електронної боротьби та протичовнової оборони, подібної до тієї, яку США реалізують із сімейством літаків C-130. Демонстрація 2025 року стала рідкісним підтвердженням зростання інтегрованих можливостей Китаю у Тихоокеанському регіоні.

