Не йде мова про освіченість: чому деякі випускники проігнорували математику на НМТ-2025
Не йде мова про освіченість: чому деякі випускники проігнорували математику на НМТ-2025

Не йде мова про освіченість: чому деякі випускники проігнорували математику на НМТ-2025

Не йде мова про освіченість: чому деякі випускники проігнорували математику на НМТ-2025

Освічена людина не може не знати шкільної математики аж настільки.

Результати цьогорічного національного мультипредметного тесту показали симптоматичний факт: шестеро учасників НМТ склали тест із української мови на найвищий бал — 190–200 балів, але не змогли скласти тест із математики. На тесті з історії України таких випадків п’ять: відмінники-історики отримали нуль балів із математики. Як пише у своїй статті "Освіта у дзеркалі НМТ: що ми насправді бачимо в результатах?" Оксана Онищенко, редакторка відділу освіти та науки ZN.UA, це є результат штучного поділу на гуманітаріїв та математиків. 

“Такі хороші результати з одного предмета і повний нуль з іншого мають зазвичай ті, хто вважає, що математика йому не потрібна, але він змушений її складати як обов’язковий предмет. Натомість усі сили було кинуто на підготовку до тесту з української мови”, – зазначає Онищенко. 

Вона зауважує, що тут не йде мова про освіченість, бо освічена людина не може не знати шкільної математики аж настільки, щоб із довідником у руках не поставити правильно хрестиків хоча б у п’ятьох завданнях із 22 (саме таким був поріг «склав / не склав»). 

Редакторка відділу освіти та науки ZN.UA зазначає, що є дуже багато суперечок щодо того, чи потрібно вводити обов’язковий НМТ з математики, однак обов’язкова математика не є чимось незвичайним. 

“Наприклад, у США аналог ЗНО — SAT (Scholastic Assessment Test), без якого не вступають до університету чи коледжу, складається з кількох блоків: перший — читання й письмо, другий — математика. Цей тест також визнають у деяких англомовних країнах. Польський аналог ЗНО — Matura — також обов’язково містить і польську мову, й математику”, – пише авторка.

Оксана Онищенко переконана, що поділ у школі на гуманітаріїв і математиків — штучний та вигідний і вчителям, і учням (батькам). Він виправдовує проблеми: учень не знає математики не тому, що його погано навчили й не тому, що він не хоче її вчити, а просто тому, що він такий від природи. 

“Це така неформальна довідка-звільнення від навчання. У Ерика Берна в «Іграх, у які грають люди» описано гру «Дерев’яна нога». Її суть у тому, що людина посилається на свою умовну ваду — реальну чи уявну — щоб уникнути відповідальності”, – констатує авторка.

Обов’язкове НМТ з математики викликало хвилю дискусій про те, чи потрібна математика гуманітаріям, митцям, словом, усім, хто не мріє бути інженером чи айтішником. Однак математика — це насправді не про рівняння. Клінічний психолог і співзасновник інжинірингової школи Пилип Духлій у статті «Чому не варто «забивати» на математику у школі» пояснює, що відмова від математики в шкільні роки — помилка, яку потім важко виправити.

Джерело матеріала
loader
loader