Телевізор намагається вижити, ШІ-ведучі в Україні, фронт, театр і кіно: що почитати на «ДМ»
Телевізор намагається вижити, ШІ-ведучі в Україні, фронт, театр і кіно: що почитати на «ДМ»

Телевізор намагається вижити, ШІ-ведучі в Україні, фронт, театр і кіно: що почитати на «ДМ»

Новини й дайджест матеріалів «Детектора медіа».

Середа, 8 жовтня 2025 року

Привіт. На зв’язку редактор текстів «ДМ» Євген Бриж і вся наша команда, яка продовжує працювати попри всі складнощі. Ділюся новинами й текстами, які вам не слід пропускати.

ТЕЛЕРИНОК. Почнемо із загальних тенденцій на медіаринку України. Війна, скорочення рекламного ринку, а також нові закони у сфері фармації та азартних ігор впливають на колись роздуту бульбашку національного телебачення. У матеріалі«Криза та скорочення на телевізійному ринку: як у 2025 році виживають три найбільші медіагрупи» йдеться про фінансові труднощі українських телеканалів у 2025 році. Через нестачу коштів медіагрупи скорочують виробництво і персонал. Наталка Данькова розповідає, як три найбільші медіагрупи адаптуються до кризи, змінюють стратегії та намагаються залишатися на плаву.

ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ. У колонці «На полях NAM Summit та IT Arena: іномовлення в епоху технологічних трансформацій» Вадим Лубчак, керівник диджитал-напряму ДП «МПІУ», аналізує досвід застосування ШІ у виробництві новинного контенту, зокрема автоматичний переклад, озвучення й адаптацію відео. У тексті є приклади й посилання, де можна побачити, що редакція робить і як саме. Автор пише, що це допомагає їм  бути ефективнішими. Лубчак також обговорює морально-етичні аспекти використання аватарів та ШІ-генерованих образів ведучих, пишучи, що рішення про публікацію завжди ухвалює людина. Тут досі дискусійна тема (до першої помилки, яку в поспіху не помітять), а тому чужі думки практиків завжди цікаві. Ну й відеоприклади теж — вони у статті.

МЕДІЙНИКИ. Від загальних тенденцій — до персональних історій. В інтерв’юДіани Делюрман із Frontliner Світлані Остапі журналістка розповідає про свою роботу на прифронтових територіях і каже, що зараз практично неможливо створювати контент, який не був би пов’язаний із війною. Крім цієї «бази», я ще відзначив би її роздуми про досвід дотримання професійних стандартів і відповідальність журналістів під час війни, адже Делюрман фотографує та постійно має справу з чутливим контентом. Ну й кілька історій про життя і роботу теж є — куди ж без цього.

МАРАФОН. Черговий моніторинг телемарафону та ефіру Першого каналу Суспільного від Ігоря Куляса важливо читати хоча б для того, щоб на прикладі, як робити не треба, вчитися, як робити треба. Бо порушення стандартів нікуди не поділися, емоційні оцінки й експертні міркування від ведучих теж — а це ж спотворює події. Ну і традиційно в ефірі домінували нардепи від «Слуги народу», а представники «Європейської солідарності» не були запрошені. Не тільки цього разу, а й за весь квартал загалом. Важко уявити це в країні, де декларована свобода медіа, й важко назвати це інакше, ніж цензурою. Також спостерігалося невиправдане згадування фракційної належності депутатів і «паркетне» висвітлення урочистостей до Дня захисників і захисниць.

ТЕАТР. От ви коли були востаннє в театрі? А Ярослава Кравченко, засновниця «Дикого театру», пише в колонці  «Як театр стає інструментом суспільного діалогу», що театр має здатність не нав’язувати, а запрошувати до діалогу, дозволяючи глядачам самим знаходити сенс у представлених темах. І це те, що не покажуть по телевізору з його блискавичними 2-3-секундними планами й постійним закадровим бурмотінням. Вистави театру, зокрема й «Дикого», торкаються актуальних соціальних проблем, таких як дискримінація, війна, гендерна рівність, і сприяють формуванню критичного та свідомого суспільства. Кравченко наголошує на важливості того, щоб театр розширював горизонти глядачів і ставив перед ними нові питання, сприяючи таким чином суспільному діалогу та розумінню важливих тем. Й інтелектуальному розвитку, що ж про це мовчати, бо в телеграмі розумним не станеш.

КІНО. А кіно? Це ж усе — і про кіно також. Загалом війна стимулює творчість: у глядачів викликає бажання абстрагуватися, відпочити, зрозуміти й осмислити події та складні теми, а у творців — бажання відрефлексувати, поділитися цим. Підсумки 16-го Одеського міжнародного кінофестивалю, що відбувся, підбив Дмитро Десятерик. Він пише так: «ОМКФ існує і розвивається на зло загарбникам. Страждає від недофінансування і повітряних тривог —  але лишається вірним собі». У тексті знайдете перелік переможців, тобто фільмів, які варто подивитися всім.

ЮТУБ. Роднянський, Нікітін, Плохій, Грицак, Данилюк-Ярмолаєва, Ключковська. Більш ніж половину прізвищ у цьому списку ви точно знаєте і клацнете по черговій новині з їхніми цитатами (чи зашкварами). А тут — огляд їхніх інтерв’ю в матеріалі Марії Спалєк «“Недосяжна величина” у Мосейчук, дует Грицака й Плохія та вічні проблеми з комунікацією. Про що говорять у ютубі». Я слухав би все — аби мав стільки часу. А щоб ви послухали хоча б фрагментарно, вбудував вам усі розмови прямо в статтю. Невеличкий лайфхак: якщо автор дозволив, то прямо в ютубі можна згенерувати українські субтитри, потім викачати їх як текст і спробувати почитати. Це швидше — щоправда, часу на це теж регулярно бракує. Сподіваюся, у вас не так.

Наразі це все.

Дякуємо, що дочитали цей лист до кінця.

Більше текстів наших авторів у різних форматах ви можете читати у фейсбуці, інстаграмі, телеграмі, вотсапі, вайбері, іксі (твітері) та на сайті «Детектор медіа». Весь зворотний зв’язок також пишіть сюди — нам на пошту. А ще всією командою ми будемо вдячні, якщо порекомендуєте підписатися на цю розсилку вашим колегам та друзям і задонатите нам та іншим якісним медіа, які зараз потребують підтримки.

До зустрічі!

Євген Бриж і ваша команда «ДМ»

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Джерело матеріала
loader
loader