Вчені з Каліфорнійського університету в Сан-Дієго і Хайфського університету вивчили стародавні корабельні аварії залізної доби. Отримані дані можуть змінити наявні уявлення про стародавню торгівлю в Східному Середземномор'ї, повідомляє UC San Diego Today.
У своїй статті вчені описали першу знахідку вантажного корабля залізної доби в стародавньому порту в Ізраїлі. Це стало першим прямим свідченням морської торгівлі, раніше торгові шляхи вивчали тільки за знахідками, зробленими на суші.
Вчені виявили три окремі затоплені вантажні комплекси в лагуні Дор, також відомій як лагуна Тантура, на ізраїльському узбережжі Кармель. Колись тут розташовувалося жваве портове місто Дор, що знаходилося на перехресті єгипетської, фінікійської, а пізніше ассірійської та вавилонської торгівлі.
Це одні з небагатьох відомих у всьому Середземномор'ї вантажів залізної доби і перші, пов'язані з відомим портовим містом залізного віку в Південному Леванті.
Усі три вантажі належать до різних епох залізної доби і відображають зрушення в політичному економічному ландшафті тих часів.
Дор М, найдавніший вантаж, датується XI століттям до нашої ери. Це кілька глечиків і якір з кіпро-мінойським написом.
"Написи на якорі і глечиках для зберігання, знайдені в Дор М, вказують на зв'язок з Кіпром і Єгиптом, а типологія глечиків вказує на фінікійське узбережжя. У сукупності знахідка Дор М узгоджується з єгипетським "Повідомленням Венамуна" — літературним текстом, датованим близько 1000 р. до н.е., у якому описуються морські подорожі до Дору і далі в цей період", - заявили вчені.
Дор L1 складається з глечиків і тонкостінних чаш у фінікійському стилі, датованих кінцем IX — початком VIII століття до н. е. На відміну від Дор M, цей вантаж не містить свідоцтв торгівлі з Єгиптом і Кіпром. Це узгоджується зі знахідками, зробленими на суші, які вказали на занепад зв'язків Дора та імпорту під контролем Ізраїлю. Разом з тим, виявлення вантажу надає "незаперечні докази продовження морської діяльності" в цей період.
Дор L2 - це молодший і найкраще збережений із трьох вантажів. Його датували кінцем VII - початком VI століття до н. е., він містить найбільш повний вантаж. Він включає амфори з корзинчастими ручками в кіпрському стилі і, що примітно, залізні криці (пористі маси металічного заліза і шлаку, що є проміжним продуктом плавки залізної руди). "Якорі залізної доби з дерев'яними і свинцевими компонентами трапляються рідко, але засвідчені в археологічних даних", - заявили вчені й наголосили, що такі криці "вказують на ранню промислову торгівлю металами" в той час.
За словами дослідників, вантаж належить до часів, коли Дор був процвітаючим морським центром, що перебував під контролем Вавилонської або Ассирійської імперій. Знахідка добре узгоджується з іншими затонулими кораблями залізної доби, знайденими вздовж узбережжя Анатолії, які вказують на "розширену зону взаємодії" після того, як Дор "повернувся під контроль фінікійців".
Науковці зазначають, що знахідки є тільки початком, оскільки наразі вони дослідили тільки 25% піщаної мілини, на якій знаходилися вантажі, і розкопки тривають.
Нещодавно повідомлялося, що після десятиліть пошуків дослідники виявили уламки трищоглової шхуни FJ King на дні озера Мічиган поблизу півострова Дор. Це вантажне судно, яке перевозило залізну руду, затонуло під час шторму у вересні 1886 року і через суперечливі свідчення про місце катастрофи стало відомим як "корабель-привид".