/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F135%2F4656d755c97a5bc545921d2ced86388c.jpg)
Як електромобілі впливають на енергетику України: аналіз ринку
Розвиток сегмента електромобілів і досі викликає суперечки. Один з основних міфів полягає у тому, що “електрички” можуть спричинити блекаут, коли їх стане надто багато.Питання справді цікаве. Українську енергосистему проектували десятиліття тому – коли основними споживачами були лампочки, телевізор і холодильник. Тепер у кожній квартирі десятки приладів, а подекуди ще й електромобіль – споживач, який у квартиру вже не вміститься.Експерти Інституту досліджень авторинку спільно з аналітичним центром DiXi Group вирішили дослідити питання ґрунтовно: чи вистачить електрики всім попри електромобілі, і чи є межа, за якої наступний автомобіль у парку може спричинити перевантаження системи.Станом на жовтень 2025 року в Україні зареєстровано 193,5 тисячі електричних транспортних засобів, з яких 98% – легкові електромобілі, а решта – комерційні моделі групи LCV.До десятки наймасовіших моделей входять автомобілі, які охоплюють понад половину (57%) всього парку.Найпопулярніша модель в Україні, Nissan Leaf першої генерації, у середньому проїжджає 11 400 км на рік. Власники Volkswagen e-Golf – близько 13 500 км, а Tesla – на рівні авто з ДВЗ: 17 000 км на рік.Зваживши ці показники пропорційно до частки кожної моделі (враховано весь парк моделей) отримуємо середній пробіг 12 800 км на рік для типового українського BEV.Маючи пробіг і середнє споживання, можна визначити добову, місячну й річну потребу парку в електроенергії.Середньодобове споживання:Середньомісячне споживання:Отже, річна потреба електромобілів з урахуванням сезонності складає 468 ГВт*год. Однак ця величина показує споживання у форматі “від батареї до коліс плюс бортове обладнання”, але не враховує супутні витрати, які неодмінно присутні.Це ККД інверторів та зарядних пристроїв, робота систем охолодження та підігріву батареї, де втрачається в середньому 10-15% енергії. Застосувавши усереднений коефіцієнт у 12%, ми отримуємо, що реальний попит українського парку електромобілів на енергію з мережі становить близько 524 ГВт*год на рік. Саме це число відображає їхній повний вплив на енергосистему.Для порівняння це приблизно дорівнює обсягу сумарного електроспоживання всією Україною впродовж 1-1,5 зимового дня, або близько 2 літніх днів.За даними порталу Energy Map, виробництво та споживання електроенергії в Україні змінювалось через війну, руйнування інфраструктури та окупацію частини потужностей.Наведемо кілька показників:Порівняно з цими масштабами, річне споживання всіма електромобілями становить лише 0,63% від спожитої у 2023 році електроенергії.Для порівняння: побутовий сектор країни споживав у найближчі роки близько 30 ТВт*год на рік, промисловість – понад 50 ТВт*год. Тобто всі електромобілі разом споживають близько 1,75% від побутового споживання країни.При цьому, близько 80% електромобілів споживають електроенергію малими порціями, у години мінімального навантаження на систему. У цей час енергетики навіть знижують потужність через надлишок генерації.Швидкісні зарядні станції з потужністю 50…250 кВт дають лише меншу частку денних зарядок, і кожна з них підключена до мережі через захисну автоматику, що виключає перевантаження локальних ліній чи підстанцій.Якщо темпи зростання електромобільного парку збережуться на рівні +50 тисяч авто щороку, до 2030 року в Україні буде близько 450–500 тисяч електромобілів. Їхня потреба в енергії становитиме близько 1,35 ТВт*год на рік – близько 1,3 відсотка від генерації рівня 2023 року.Головним викликом стане не стільки виробництво електроенергії, скільки локальна інфраструктура – здатність підстанцій, внутрішніх мереж і житлових будинків витримувати масову установку зарядних пристроїв. Це питання вже частково враховується у нових будівельних нормах і міських енергопланах.Нагадаємо, як раніше повідомляв AUTOGEEK, банки вперше інвестують у мережу зарядок для електромобілів.

