Майбутнє освіти під загрозою? Як ШІ впливає на швидкість мислення молоді
Штучний інтелект (ШІ) активно змінює когнітивні процеси підлітків, змушуючи їх мислити швидше, але на шкоду глибині аналізу. Такими є висновки нового дослідження Оксфордського університетського видавництва, про які розповіло видання Business Iinsider, пише «Главком».
Під час дослідження в серпні було опитано 2000 учнів з Великої Британії віком від 13 до 18 років. Близько 80% респондентів зізналися, що використовують ШІ-інструменти для виконання домашніх завдань і це допомагає їм швидше вирішувати складні завдання.
Як заявила директор Educational Neuroscience Hub Europe і співавтор звіту Еріка Галеа, сучасні студенти починають мислити разом з машинами, набуваючи швидкості, але іноді втрачаючи незалежне мислення. Вона додала, що головним завданням стає не оволодіння технологіями, а збереження глибини людської думки в епоху синтетичного пізнання та штучного інтелекту. Це «синтетичне пізнання», за термінологією оксфордських дослідників, характеризує нове мислення так званого «покоління, народженого з ШІ», тобто підлітків, які дорослішали пліч-о-пліч з алгоритмами.
Дослідження виявило двоякий вплив технологій. Понад 90% студентів повідомили, що ШІ допоміг їм розвинути хоча б одну академічну навичку. Однак 60% також констатували негативний вплив. Зокрема, чверть опитаних вважають, що ШІ робить навчання надто легким, а кожен десятий відзначає обмеження творчих навичок та зниження потреби у критичному мисленні. До того ж деякі учні вже демонструють залежність від ШІ і прямо про це заявляють. Занепокоєність поділяють і педагоги: третина студентів вказали, що їхні вчителі невпевнено почуваються при використанні ШІ на уроках, а 51% респондентів хотіли б отримати від шкіл чіткіші посібники з відповідального застосування цього інструменту.
Автори звіту наполягають на тому, що освітні системи повинні змінюватися, щоб використовувати ШІ, але не дозволяти студентам мислити як машини. Вчитель та співавтор книги «Покоління Альфа в класі» Ольга Сейєр зазначила, що ШІ змінив методи навчання, але не його мету. За її словами, кінцева мета освіти залишається незмінною – мислити незалежно і творчо, а також зростати як особистість. Оксфордські дослідники закликали навчальні заклади впроваджувати грамотність у галузі ШІ, тренувати метапізнання та надавати підтримку педагогам, щоб ті могли допомагати студентам балансувати у новій реальності.

