Не Лувром єдиним: Європу накрила епідемія музейних пограбувань
За останні пів року Європа пережила безпрецедентний шквал музейних пограбувань. З квітня по жовтень 2025 року зафіксовано щонайменше чотири великі інциденти, в основному у Франції, де грабіжники забрали артефакти на загальну суму понад 115 млн доларів. Що відбувається і чи почалася «культурна війна» - розбиралася кореспондентка Коротко про.
Не випадковість, а атака
За даними французького міністерства внутрішніх справ та Інтерполу, нинішній рік став піком крадіжок культурних цінностей. Порівняно з 2023-м, кількість крадіжок музейних експонатів зросла на чверть. У Франції, де зосереджені найбільші колекції світу, постраждали одразу чотири музеї за останні два місяці.
«Це не випадковість, а системна атака на «м'які цілі», - каже у коментарі CNN Ерін Томпсон, професор кримінології із John Jay College of Criminal Justice (США). Економічний бум цін на золото (+20% за рік і зростання продовжується) та застарілі системи безпеки музеїв зробили їх ідеальною здобиччю для професійних банд.
Викрадачі музейних цінностей хапають усе – від блискучих королівських намист у Луврі до стародавніх золотих самородків у Національному музеї природної історії. На відміну від епохи «романтичних» крадіжок картин у XX столітті (одне викрадення «Мони Лізи» у 1911-му чого варте!), сучасні грабіжники віддають перевагу трофеям, які можна легко збути: ювелірці та драгметалам. Їх можна переплавити та продати анонімно. "Картини занадто впізнавані, а золото - універсальне", - пояснив голландський експерт з мистецтва Артур Бранд в інтерв'ю Reuters.
Лувр: зникли королівські скарби
Минулими вихідними, у розпал дня, четверо в масках проникли в паризький Лувр, використовуючи підйомник та мотоцикли для евакуації. За сім хвилин вони зірвали з вітрин вісім ювелірних шедеврів із колекції Наполеона III: намисто із сапфірами та смарагдами, діадему, брошку та парюру імператриці Євгенії. Загальна вартість викраденого становила 90 млн євро. Грабіжники викинули пошкоджену корону Євгенії з 1354 діамантами та 56 смарагдами (мабуть, поспіхом). Решта ж, на думку слідчих, уже переплавлена.
"Це організована операція ветеранів злочинного світу", - заявив міністр внутрішніх справ Лоран Нуньєс. Фотографії вкрадених предметів було поспішно додано до бази викрадених музейних експонатів Інтерполу - Interpol Stolen Works of Art. Але поки що нуль зачіпок, і, схоже, слідчі мають рацію – ювелірні прикраси перетворилися на брухт.
Загальна вартість викраденого у Луврі склала 90 млн євро. Фото: wikipedia.org
Національний музей природної історії: золото в руках "одиначки"
У вересні вночі в тому ж Парижі злодій із кутовою шліфмашинкою зламав музейну вітрину і забрав шість золотих самородків вагою в кілограм і вартістю 1,5 млн євро. Підозрювану, 24-річну громадянку Китаю, заарештували з розплавленим золотом при спробі збуту. Але самородки так і не повернули, оскільки метал уже перетворили на зливки. Це рідкісний випадок затримання музейних злодіїв, але такі «одиначки» - це скоріше виняток у хвилі організованих крадіжок музейних раритетів.
Національний музей Адрієна Дюбуше: античний фарфор
Ще у вересні грабіжники пробралися у французький національний музей порцеляни та кераміки в Ліможі - Adrien-Dubouché National Porcelain Museum - і викрали два блюда та вазу з рідкісної китайської порцеляни XVIII століття. Збитки становили 10 млн євро.
О третій годині ночі злодії розбили вікно, проникли до музею та втекли до прибуття поліції, незважаючи на спрацювання сигналізації.
Мер міста Еміль Роже Ломберті заявив у коментарі The Guardian: «Система безпеки працювала, але, можливо, її необхідно переглянути. У всіх найбільших музеях світу іноді траплялися крадіжки експонатів. Цілком імовірно, що колекціонери віддають накази на крадіжку цих експонатів та звертаються до високопоставлених злочинців».
Два таких блюда, вкрадені в національному музеї Адрієна Дюбуше, оцінюють у 10 млн євро. Фото: wikipedia.org
Дрентський музей у Нідерландах: стародавні скарби даків
Хоча інцидент трапився у січні цього року, він, можна сказати, задав тон тренду. Вперше за 170 років, від дня відкриття, було пограбовано музей в Ассені. Грабіжники підклали вибухівку під вхідні двері музею - вибуховою хвилею вибило власне двері, вікна та пошкодило сусідні будівлі.
Грабіжники забрали золотий шолом Cotofenesti (V століття до н.е.), що вважається національним скарбом Румунії, і три браслети стародавніх даків, створені в 50-му році до нашої ери. За даними RTV Drenthe, золотий шолом коштує 4,3 млн євро, а браслети - по пів мільйона кожен. Розслідування ведуть нідерландська поліція та Інтерпол, а Румунський національний історичний музей подав до суду, оскільки вважає, що музей в Ассені повинен був виділити фізичну охорону для таких унікальних артефактів.
Слідчі підозрюють, що цінності вже крутяться на східноєвропейському чорному ринку, але слідів їх не виявлено.
Унікальний золотий шолом Коцофенешті винесли з дрентського музею в Нідерландах разом з іншими коштовностями даків. Фото: wikipedia.org
Музей у Каїрі: браслет фараона
Не лише Європа страждає від нечистих на руку людей. Так, у вересні з реставраційної лабораторії Єгипетського музею в Каїрі зник 3000-річний золотий браслет фараона Аменемопе, який призначався для виставки. Розслідування показало, що до пограбування може бути причетний персонал музею, але на долю вкраденого цей факт ніяк не вплинув. Вже з'являлися повідомлення, що браслет фараона розплавлений і перепроданий, причому у вигляді брухту коштує він мало, а ось історична цінність була величезною.
А чи не замішаний тут клан Реммо?
Французьке Бюро боротьби з бандитизмом та Інтерпол говорять про організовані синдикати, які спеціалізуються на крадіжках з музеїв. Називається лише одне прізвище, і це поки що єдина зачіпка, за яку намагаються смикати слідчі, – Реммо.
Клан Реммо - велика родина арабського походження, що проживає в Німеччині. Члени клану були неодноразово замішані у крадіжці музейних коштовностей.
У 2017 році троє братів з клану Реммо проникли до музею Боде в Берліні та вкрали звідти 100-кілограмову золоту монету («Великий кленовий лист») вартістю 3,75 млн євро. Доказами виступили сліди золота та золотої стружки у квартирах, автомобілях та на одязі злочинців. Вони вирушили за ґрати, але вже вийшли – термін ув'язнення не перевищив трьох років.
У 2019 році ще троє Реммо скоїли найбільшу крадіжку в історії - зламали дрезденську скарбницю «Зелене сховище» та викрали предмети мистецтва та 21 ювелірний виріб – усе на загальну суму 114 млн євро (а на думку мистецтвознавців, вони безцінні). Разом із попередніми грабіжниками-родичами з музею Боде усі брати Реммо отримали свої тюремні терміни.
Через три роки сім'я Реммо передала більшу частину саксонських скарбів, вкрадених із «Зеленого сховища», саксонській поліції через своїх адвокатів. Щоправда, половина скарбів були іржавими, подряпаними та поламаними. Збитки становили приблизно 25 млн євро.
Ісса Реммо, голова клану Реммо. Фото: ODD ANDERSEN/AFP via Getty Images)
Музеї майже не охороняються
Чи знову Реммо взялися за старе, вони це розгулялися в Луврі – поки невідомо. Але слідчі вважають, що методи «роботи» злочинців – розвідка в натовпі, маскування, зламування з інструментами – дуже схожі на те, як діяли раніше члени клану Реммо.
Зате достеменно відомо одне: світові музеї практично не охороняються. Особливо це стало зрозуміло після пограбування Лувру – з'ясувалося, що камери спостереження не захоплювали фасаду будівлі, звідки у вікно лізли грабіжники.
Практично скрізь у великих музейних залах, які успішно пограбували, немає надійної та оперативної системи сигналізації. А про те, що бюджети на охорону музейних пам'яток скорочуються, регулярно пишуть ЗМІ не лише у Франції – ситуація ахова скрізь. І якщо нічого не зміниться, то кількість крадіжок може збільшитися на третину, а то й більше – про це кажуть експерти Інтерполу.

