/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F52%2F4d71bc168102dfeda92d35359b63f4ea.jpg)
Норвегія підтвердила, що Росія справді запустила "Буревестник": є дещо дивне
Про це повідомляє 24 Канал з посиланням на Defence Express.
Норвегія справді підтвердила запуск "Буревестника"?
Це зробила норвезька розвідувальна служба Etterretningstjenesten.
Там навели такі дані:
- Росіяни здійснили пуск крилатої ракети з ядерною силовою установкою 9М730 "Буревестник".
- Цього разу зброя "пролетіла значно далі, ніж раніше".
- Пуск здійснили з полігону на Новій Землі. Але він ще не означає завершення робіт над ракетою.
Нова Земля – це архіпелаг в Північному Льодовитому океані між Баренцовим і Карським морями. Він входить в Архангельську область Росії.
Нова Земля на карті, звідки запустили "Буревестник"
Що дивного було в запуску?
У Defence Express звернули увагу, що Норвегія не повідомляла про підвищення радіоактивного фону. Ця країна зазвичай дуже точно відстежує будь-які дії росіян у регіоні в атомній та ядерній сфері, фіксуючи навіть незначні перевищення радіаційних норм.
І це дивно, тому що такі перевищення мали би бути – якщо Росія справді запустила таку ракету.
Прямоточний повітряно-реактивний ядерний двигун зазвичай передбачає проходження повітря через активну зону реактора. Якраз за рахунок цього й утворюється реактивна тяга, бо повітря нагрівається на понад 1000 градусів. А разом із тим утворюється "радіоактивний вихлоп". Такі двигуни не є чимось новими й у США вони випробовувались у межах проєкту Pluto для ракети SLAM, яка мала бути покрита золотом,
– пояснили аналітики.
Вони назвали дві можливі причини. По-перше, радіоактивні частки у повітрі могли іще не долетіти до самої Норвегії. По-друге, росіяни могли використати іншу конструкцію повітряно-реактивного ядерного двигуна із закритим контуром. У ньому повітря нагрівається за рахунок теплообмінників реактора з рідиннометалевим носієм.
"Розробка таких реакторів у СРСР йшла й доволі активно, але вони були у габаритах для підводних човнів. Зокрема ними оснащувались експериментальна К-27 та серійні 705(К) "Лира", які були утилізовані. Сама експлуатація виявила величезну складність підтримки такого реактора, який вимагав постійної температури металевого теплоносія, "вісмут-свинець" у 125 градусів. Інакше, у випадку його затвердіння, вся система трубопроводів виходила з ладу та підлягала заміні", – вказали Defence Express.
Але вони водночас зазначили: для одноразового двигуна крилатої ракети це не є проблемою, бо її ядерний реактор має бути запущений лише один раз для забезпечення єдиного польоту.
Цікаво! Російська служба BBC повідомила, що в день випробувань, до них і після них американські літаки радіологічного контролю Boeing WC-135R Constant Phoenix були у США. А от у серпні, коли ішлося про те, що Росія готується до випробувань такої ракети, – один із них чергував у районі Балтійського моря. Патрулювання WC-135R у якомусь регіоні означає, що американський уряд підозрює: у цьому районі може відбуватися щось пов'язане з радіацією.
Що кажуть у Росії про "Буревестник"?
Там твердять, буцімто ракета була запущена 21 жовтня пролетіла 14 тисяч кілометрів за 15 годин. Як і завжди, пропагандисти говорять, що аналогів їй немає і що вона може бути в повітрі нескінченну кількість часу. Ракета "глобальної дальності" може уражати цілі у будь-якій точці світу.
Саме "Буревестник" нібито і є відповіддю Росії на можливу передачу "Томагавків" Україні.
Уперше Путін згадав про цю ракету в 2018 році. Втім, з 2017 по 2019 роки Росія провела не менше 13 випробувань "Буревісника", але лише два з них виявилися "частково успішними". У серпні 2019 року на полігоні під Сєвєродвінськом стався вибух, під час якого загинули семеро співробітників "Росатому" та Міноборони.

