Морські поставки російської сирої нафти різко впали, зменшившись найбільше з січня 2024 року, оскільки останні санкції США змусили ключових покупців ухилятися від московської нафти. Розвантаження вантажів постраждало сильніше, ніж завантаження, зважаючи на значне збільшення кількості нафти, яка зараз чекає своєї долі у танкерах на воді, пише Bloomberg.
Середній обсяг відвантажень за чотири тижні з портів країни становив 3,58 мільйона барелів на добу до 2 листопада, що на близько 190 тисяч менше від цифри за період до 26 жовтня. Середній показник дає чіткішу картину базових тенденцій, ніж більш волатильні тижневі цифри, які також знизилися.
Падіння потоків вдарило по доходах Москви від нафти, які впали до найнижчого рівня з серпня. НПЗ у Китаї, Індії та Туреччині призупиняють закупівлі санкціонованих вантажів і шукають альтернативні поставки, принаймні наразі.
Російські експортери продовжують завантажувати сиру нафту на танкери, але НПЗ менш охоче приймають вантажі в свої сховища. Це призвело до того, що обсяг російської сирої нафти в морі злетів до понад 380 мільйонів барелів, зрісши на 27 мільйонів барелів, або 8%, з початку вересня.
Разом Індія, Китай і Туреччина поглинають понад 95% морського експорту російської сирої нафти, тому компенсувати будь-яке значне скорочення їхніх закупівель буде майже неможливо. Москва, ймовірно, захоче продовжувати завантажувати вантажі якомога довше, навіть якщо вони залишаться в плавучому сховищі. Тому нафта, що утримується в морі, стане дедалі важливішим показником впливу останніх санкцій.
Заборона на угоди з російськими компаніями, яка тепер поширюється на чотири найбільші експортери сирої нафти, вдарить по глобальних поставках нафти, попередили генеральні директори великих європейських нафтових компаній, потенційно зменшивши розмір будь-якого надлишку наступного року.
Кілька великих індійських НПЗ, які купували майже 1 мільйон барелів російської сирої нафти на добу, призупиняють закупівлі, принаймні до знаходження обхідних шляхів. Очікується, що це вдарить по поставках на грудень і січень, нафти, яка має почати завантажуватися в російських портах цього місяця. Державні НПЗ Індії розглядають, чи можуть вони продовжувати приймати деякі вантажі від малих постачальників замість санкціонованих енергетичних гігантів Росії.
Китайські НПЗ вживають подібних кроків. Державні переробники Sinopec і PetroChina Co. скасували деякі російські вантажі після санкцій США, і обережність покупців, ймовірно, вплине на майже 45% загального морського імпорту сирої нафти Китаєм з Росії, або близько 400 тисяч барелів на добу, за даними Rystad Energy AS. Цей крок може вдарити по ключовій марці ESPO Росії, яка відвантажується з тихоокеанського порту Козьміно, що лише за кілька днів плавання від НПЗ у північному Китаї.
НПЗ у Туреччині, третьому за величиною покупцеві російської сирої, також почали скорочувати закупівлі, шукаючи альтернативні поставки від інших постачальників на короткі відстані, включно з Іраком, Лівією, Саудівською Аравією та Казахстаном. Тим не менш, деякі вважають, що негативний вплив на російський експорт буде тимчасовим. «З часом ви побачите, що все більше російської нафти так чи інакше знаходить шлях на ринок», — сказав генеральний директор Gunvor Group Торбйорн Торнквіст. «Це завжди якось відбувається».
Окремо, переробка сирої нафти в Росії продовжувала зростати в останній тиждень жовтня, оскільки заводи збільшили оберти після сезонного обслуговування та ударів українських дронів. Але, ймовірно, знову впаде цього тижня після ще одного удару, сьомого цього року, на завод «Роснєфті» в Саратові.
Загалом 26 танкерів завантажили 21,11 мільйона барелів російської сирої за тиждень до 2 листопада. Обсяг знизився з 26,41 мільйона барелів на 34 суднах попереднього тижня. У середньому на добу поставки за тиждень до 2 листопада впали до 3,02 мільйона барелів на добу, найнижчого рівня за 10 тижнів. За середнім показником за чотири тижні, валова вартість експорту Москви впала на близько $90 млн до $1,36 млрд на тиждень.
За цим показником, експортні ціни російської Urals з Балтійського та Чорного морів обидві впали на близько $0,60 за барель до $51,42 та $51,79 відповідно. Ціна тихоокеанської сирої ESPO впала на $0,80 до середнього $59,20 за барель, залишаючись нижче цінової стелі G7 у $60 другий тиждень поспіль. Ціни доставки в Індію також впали, знизившись на $0,60 до $62,13 за барель. За тижневим показником, вартість експорту в середньому становила близько $1,15 млрд за 7 днів до 2 листопада, що на 27% менше від цифри за період до 26 жовтня.
Раніше повідомлялося, що ринок нафти недооцінює вплив останнього раунду санкцій проти Росії, які починають впливати на потоки. Ставки на фрахт нафтових танкерів злетіли разом із преміями дизельного палива над сирою нафтою.
