Великими білими літерами слово «ДІТИ» було написано на площі перед театром — видно навіть з неба. Але це не зупинило російських льотчиків, нагадує кореспондент The Times Марк Беннеттс у своєму матеріалі.
Бомбардування Драматичного театру в Маріуполі, коли російська авіація скинула бомби на величну будівлю радянської епохи, стало однією з найбільших втрат серед мирного населення за весь час війни.
Через три з половиною роки театр відкривають знову — після «реставрації», профінансованої Кремлем. Цей крок називають плювком у пам’ять загиблих.
«Події 2022 року стали важким випробуванням для міста і театру, — йдеться в описі на новому сайті театру, який тимчасово працює за іншою адресою. — І знову, як не раз у своїй історії, театр разом із Маріуполем відроджується».
Російська влада з гордістю заявила про «повернення на сцену російської та радянської класики» — творів Пушкіна та Чехова.
Коли у березні 2022 року театр став ціллю російського авіаудару, у ньому переховувалися близько тисячі людей. Правозахисники кажуть, що будівлю вразили дві півтонні бомби. Загиблих — до 600 осіб, але остаточну цифру досі неможливо встановити, адже місто перебуває під окупацією.
Реставрацію театру виконувала будівельна компанія з Санкт-Петербурга. За словами російських чиновників, роботи завершаться найближчими тижнями, а перші вистави заплановано на новорічні свята.
З довоєнного колективу у 200 осіб близько п’ятдесяти втекли на підконтрольну Україні територію і продовжують грати разом. Решта залишилися в окупованому Маріуполі й виступають у новому «російському» театрі, який діє в іншій будівлі та навіть гастролював восени по Сибіру.
Маріупольська міська рада у вигнанні, що нині працює у Дніпрі, звинуватила Росію в намірі співати й танцювати на кістках жертв трагедії.
«Після окупації Маріуполя перше, що зробили росіяни, — оточили місце злочину біля театру, щоб приховати вивезення уламків, серед яких були тіла загиблих», — заявили у міськраді.
Amnesty International назвалабомбардування театру «очевидним воєнним злочином». Свідки розповідають, що серед тих, хто ховався всередині, були вагітні жінки, матері з немовлятами й діти з притулків. Очевидці бачили російські літаки, які скидали бомби.
За місяць після атаки український журналіст Юрій Бутусов опублікував нібито перехоплену розмову працівників російського похоронного підприємства, які отримали наказ прибрати тіла загиблих з театру за допомогою тракторів та іншої техніки.
У 2023 році китайська сопрано Ван Фан виконала радянську пісню «Катюша» серед руїн театру під час візиту китайської делегації до міста.
Росія, як і раніше, заперечує, що бомбила театр, і стверджує, ніби його підірвали українські війська — без будь-яких доказів.
«Відновлення цього культурного символу стало для нас справою честі», — заявив Деніс Пушилін, призначений Кремлем керівник окупованої частини Донеччини.
Кремль вливає великі кошти у «відбудову» Маріуполя, де, за даними Києва, у 2022 році було пошкоджено до 95% будівель. Місцеві мешканці скаржаться, що нові будинки будують абияк і переважно для пропаганди.
На сайті театру оприлюднено згенероване зображення «відновленої» будівлі, поруч — люди, які дивляться на афіші з виставами Чехова, воєнною драмою «Душа і доля солдата» та дитячою постановкою «Бременські музиканти».
У Маріуполі загинули до 20 тисяч людей, а російська «відбудова» — це лише спроба приховати злочини: окупанти заливали бетон поверх тіл загиблих і використовували хлор, щоб перебити запах розкладання.
Як розповіли журналісти ВВС, хоча Росія масово пропагує картинку про відбудову окупованого Маріуполя, який знищила бомбардуваннями на початку повномасштабної війни, насправді місто залишається зруйнованим, а його жителі часто по кілька днів залишаються без води та електропостачання.
