/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F209%2F5b2e31402992c6ebe5cf8f143fdd228b.jpg)
У Києві презентували дослідження про корупційні ризики під час закупівель БПЛА та засобів РЕБ
Про це повідомляє кореспондент Укрінформу.
"Ми провели дослідження корупційних ризиків у сфері закупівель БпЛА та засобів РЕБ для ЗСУ. Нашою метою є не тільки підсвітити виявлені проблеми, а й розробити рекомендації для їх вирішення. Висновки в цьому дослідженні інтегрують найкращі практики країн Європейського Союзу, країн НАТО та тих рекомендацій, які надані НАТО для України", — зазначив Голова НАЗК Віктор Павлущик.
Він зауважив, що одним із найбільш важливих аспектів, розглянутих у дослідженні, є питання прозорості міжнародної допомоги та ефективності її використання.
Заступник керівника НАЗК Сергій Гупяк повідомив, що період дослідження охоплює час з ухвалення постанови КМУ від березня 2023 року № 256 "Про реалізацію експериментального проєкту щодо здійснення оборонних закупівель безпілотних систем вітчизняного виробництва" і сягає вересня 2025 року.
У досліджені виділяють 19 ризиків, які, зокрема, стосуються формування потреби у закупівлях БпЛА та засобів РЕБ без врахування інформації щодо їхньої ефективності на полі бою, недосконалого порядку здійснення закупівель через систему DOT-Chain, невизначеності перевірки якості БпЛА та засобів РЕБ, відсутністю належного контролю за їх списанням, можливості зловживання посадовими обов'язками з боку органів місцевого самоврядування під час виділення коштів із місцевих бюджетів.
У Києві презентували дослідження про корупційні ризики під час закупівель БПЛА / Фото: Данило Антонюк / Укрінформ
"Ми часто кажемо, що прогалини у законодавстві, формулювання норм, є однією з причин наявності корупційних ризиків. Ця сфера теж не без цієї проблеми. Єдиного законодавчого підходу до формування та реалізації політики оборонних закупівель ми не маємо. Є велика кількість епізодичних нормативно-правових актів, наказів чи розпоряджень, і в більшості випадків потрібно ці акти застосовувати в комплексі, звертатися до однієї чи іншої норми. Це не забезпечує чіткої правової визначеності. Там, де є прогалини в правовій визначеності, може бути й велика кількість корупційних ризиків", — сказав Гупяк.
Зі свого боку в.о. керівника Управління формування політики доброчесності у сфері безпеки та оборони НАЗК Марта Івашків зауважила, що етап планування є одним із найважливіших для проведення подальших закупівель. Вона наголосила, що наразі ця процедура не має чіткого визначення.
"Ми ознайомилися з відомчими актамиМіністерства оборони, які регулюють питання планування. Вони певною мірою не дають чіткого розуміння, як мають відбуватися процеси під час здійснення планування, під час внесення певних товарів до переліку, що наділяє надмірними дискреційними повноваженнями осіб, які з цим працюють", — сказала вона.
Окрім цього, на етапі планування є ризики, пов'язані з недостатньою регламентацією вимог щодо здійснення децентралізованих оборонних закупівель, відсутністю єдиного підходу до впровадження інноваційних зразків БпЛА та засобів РЕБ, недосконалістю механізму ціноутворення.
Водночас директор Департаменту з питань запобігання та виявлення корупції МОУ Сергій Степанян зауважив, що відносно велика кількість ризиків, виділених НАЗК, обумовлена обставинами війни.
Як повідомляв Укрінформ, на розгляді у Верховній Раді перебуває законопроєкт, який дозволить викривачу у війську повідомляти про корупційні дії будь-який державний орган, при цьому не повідомляючи безпосередньому командиру.

