Збільшення залежності глобальних сервісів від невеликої кількості хмарних компаній призвело до того, що серйозні перебої в роботі інтернету стали частішими й масштабнішими. Лише за останній місяць сталося три великі збої, які вплинули на роботу популярних платформ і базових цифрових послуг. Експерти попереджають, що така концентрація інфраструктури створює ризики як для бізнесу, так і для національної безпеки, пише NBC News.
Збій у роботі компанії Cloudflare 18 листопада спричинив тривалі проблеми для багатьох медіа, сервісів X, OpenAI, Discord та інших онлайн-платформ. Це вже третій подібний випадок за місяць, що підтверджує тенденцію до зростання масштабів інтернет-перебоїв.
Генеральний директор Cloudflare Метью Прінс назвав цей збій найгіршим з 2019 року. Він пояснив, що компанія помилково вважала проблему наслідком кібератаки, але згодом з’ясувалося, що її спричинила помилка в системі боротьби з ботами.
“Нам шкода за наслідки для наших клієнтів та інтернету загалом. Ми знаємо, що сьогодні підвели вас”, – написав Прінс після інциденту.
Перший серйозний збій стався 20 жовтня, коли Amazon Web Services залишив без доступу Roblox, Fortnite, Signal, Zoom, Viber, Facebook, Canva та інші програми. Деякі користувачі навіть не могли керувати своїми розумними ліжками, підключеними до інтернету.
“Якщо компанія може зруйнувати весь інтернет, вона занадто велика. Крапка. Настав час розділити великі технологічні компанії”, – заявила в X сенаторка Елізабет Воррен.
Наступний збій стався 29. жовтня в Microsoft Azure, який зупинив роботу майже всіх сервісів компанії по всьому світу. Це одночасно вплинуло на діяльність авіакомпаній Delta та Alaska, де виникли проблеми з онлайн-реєстрацією пасажирів.
Фахівці пов’язують це зі зростанням залежності споживчих сервісів від кількох великих компаній, які швидко розбудовують свої хмарні системи та пропонують їх за конкурентними цінами. Така концентрація призводить до появи єдиних точок відмови, унаслідок чого навіть дрібна помилка може створити враження “відключення половини інтернету”.
“Ця хвиля перебоїв була надзвичайно жахливою”, – сказав Ері Меєр, колишній технічний директор Бюро фінансового захисту споживачів.
Експерти зазначають, що й AWS, і Microsoft зіткнулися з проблемами у налаштуваннях DNS-системи, яка поєднує вебадреси з відповідними цифровими IP. Ці складнощі виникли після ще одного масштабного збою минулого року, коли помилка під час автоматичного оновлення CrowdStrike спричинила появу “синього екрана смерті” на комп’ютерах по всьому світу та тимчасово паралізувала роботу банків, авіакомпаній, Лондонської фондової біржі й інших сервісів.
Кожен із цих випадків був результатом незначної програмної помилки, яка поширилася завдяки масштабності інфраструктури. Колишній заступник директора зі стратегії в Управлінні науково-технічної політики Білого дому та директор зі штучного інтелекту і технологічної політики у Vanderbilt Policy Accelerator Асад Рамзанелі назвав таку концентрацію інфраструктури “ризиком для національної безпеки”. За його словами, значна частина нашого суспільства залежить від невеликої кількості компаній.
Головний технічний директор Akamai Cloud Technology Group Джеймс Кречмар зазначив, що хмарні інженери можуть зменшити ймовірність збоїв, але для цього компанії повинні застосовувати такі інструменти стратегічно. Він додав, що ситуація не безвихідна, але потребує системного підходу.
“Потрібно проводити розслідування щоразу, коли трапляються такі перебої, тому що, подобається нам це чи ні, вся інфраструктура, на якій працює наша економіка, принаймні в цифровому вигляді, належить кільком компаніям, і це неймовірно тривожно”, – підсумував представник організації Public Citizen Джей Бі Бранч.
