/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F33%2Fe7197e9512f59ccefacad04c390cd25b.jpg)
Санкції спрацювали: вартість оренди супертанкерів сягнула п'ятирічного максимуму
Вартість оренди великих нафтових танкерів сягнула максимальних показників за останні п'ять років через перебудову глобальних потоків нафти після посилення санкцій проти російського експорту.
Азійські покупці масово шукають альтернативні джерела постачання, повідомляє Bloomberg.
Базові ставки для оренди супертанкерів VLCC, здатних транспортувати до 2 мільйонів барелів нафти з Близького Сходу до Китаю, злетіли до 137 тисяч доларів на добу наприкінці минулого тижня. Це найвищий показник з кінця квітня 2020 року та зростання на 576% порівняно з початком року. Ширший індекс ставок VLCC на кількох маршрутах також досяг п'ятирічного максимуму — 116,4 тисячі доларів на добу.
Різке зростання попиту на великі танкери відбулося після того, як у п'ятницю набули чинності американські санкції проти експорту нафти російськими "Роснефтю" та "Лукойлом". Це змусило основних покупців російської нафти — Індію та Китай — терміново шукати нових постачальників.
Аналітик Jefferies LLC Омар Нокта пояснює ситуацію збільшенням видобутку в США та країнах ОПЕК+, особливо виробниками з Близького Сходу, які готові поставляти більше сировини. Минулого тижня зафіксовано рекордну кількість замовлень танкерів на кінець листопада та грудень — близько десятка суден отримали запити на перевезення нафти з регіону Перської затоки.
Підвищення ставок позитивно вплинуло на весь танкерний флот. Судна класу Suezmax, що перевозять приблизно половину вантажу VLCC, почали активно працювати на близькосхідних маршрутах, які традиційно обслуговували великі танкери. Навіть менші танкери Aframax, здатні транспортувати близько 700 тисяч барелів, заробляють до 51 тисячі доларів на добу за рейс із Близького Сходу до Азії.
На початку місяця рекордна кількість танкерів, які зазвичай перевозять нафтопродукти як авіаційне та дизельне пальне, перейшли на транспортування сирої нафти задля вищих прибутків.
Тіньовий флот Росії: 940 суден під санкціями
Росія створила масштабну схему обходу західних санкцій через так званий тіньовий флот нафтових танкерів. За оцінками S&P Global Market Intelligence, на початок 2025 року тіньовий флот складався приблизно з 940 суден — на 45% більше, ніж роком раніше.
Ключові характеристики тіньового флоту:
- Близько 17% світових танкерів використовуються для перевезення російської нафти
- Більшість суден не мають належного страхування
- Середній вік суден — близько 20 років (у світовому флоті — 13 років)
- Регулярно змінюють прапори, подають фальшиві дані про місцезнаходження
- Здійснюють перевантаження нафти в морі.
Російські танкери підозрюються в причетності до диверсій проти підводних інфраструктурних об'єктів — трубопроводів та кабелів.

