/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2Fb8136709b613284ba06e519b87b6bb17.jpg)
ChatGPT розв’язав математичну задачу віком 2000 років
Вчені з Кембридзького університету та Єврейського університету в Єрусалимі поставили штучному інтелекту ChatGPT задачу, описану ще понад 2 000 років тому — знаменитий геометричний виклик Сократа, відомий як «подвоєння квадрата». У цьому завданні потрібно знайти спосіб подвоїти площу квадрата, не знаючи, що сторона нового квадрата має дорівнювати діагоналі початкового.
Дослідники обрали саме цю задачу, бо її розв’язання не є очевидним і потребує абстрактного мислення. Вони припустили, що правильна відповідь навряд чи була присутня у навчальних даних моделі, тож експеримент міг показати, чи може ШІ самостійно «міркувати».
Результат здивував команду: ChatGPT правильно пояснив задачу з квадратом, але коли його попросили подвоїти площу прямокутника, ШІ заявив, що це неможливо з погляду геометрії — що, звісно, неправда. Як зазначив науковець Надав Марко, така відповідь практично виключає можливість того, що ChatGPT просто «згадав» готовий результат. Модель, видається, імпровізувала на основі попередніх логічних міркувань, створюючи власну гіпотезу — поведінку, схожу на людське навчання.
Автори роботи — Марко та професор Андреас Стіліанідіс — підкреслили, що це відкриття проливає нове світло на здатність великих мовних моделей до умовного «мислення». Вони припускають, що ChatGPT діяв у межах так званої зони найближчого розвитку — поняття з педагогіки, яке описує проміжок між тим, що учень уже знає, і тим, що може опанувати за певних умов навчання.
Науковці застерігають, що не варто переоцінювати ці результати — ChatGPT не мислить як людина. Проте експеримент показав, що ШІ може демонструвати «поведінку, схожу на навчання». Вчені планують перевірити нові моделі на ширшому наборі математичних задач і створити інтерактивні системи, де ChatGPT поєднуватиметься з геометричними симуляторами, щоб допомагати студентам досліджувати та розуміти складні концепції.

