Нова тактика проти російського "тіньового флоту": малі дрони – великі збитки
Нова тактика проти російського "тіньового флоту": малі дрони – великі збитки

Нова тактика проти російського "тіньового флоту": малі дрони – великі збитки

Російська нафтова галузь продовжує зазнавати колосальних збитків. І притому на тих локаціях, де ворог цього явно не очікував. У Чорному морі, неподалік протоки Босфор, одночасно спалахнули два танкери російського так званого «тіньового флоту». Журналіст Коротко про дізнавався про всі подробиці цієї дуже болючої для Москви події.

«Морські малюки» потихеньку «виносять» «тіньовий флот» Росії

28 листопада, два танкери Kairos і Virat, що відносяться до російського "тіньового флоту", несподівано спалахнули біля берегів Туреччини. Причому це сталося практично одночасно. Першим спалахнув нафтовий танкер Kairos ("Кайрос"), що йшов до Індії. Агентство Bloomberg, посилаючись на повідомлення "місцевого портового агента", пише, що 274-метровий танкер підірвався на міні, перебуваючи за 28 морських миль від узбережжя. Турецьке управління мореплавства підтвердило інформацію, вказавши, що на судні сталася пожежа через "зовнішній вплив". З танкера було евакуйовано 25 людей.

Трохи пізніше з'явилися повідомлення про пожежу на ще одному судні - танкері Virat ("Вірат"), що слідував у РФ і знаходився в 35 морських милях від берега. Його команду також було евакуйовано. Подробиць про інцидент турецька влада не привела. Це ж судно зазнало другого удару 29 листопада.

Але потім з'ясувалося, що обидва танкери атакували українські морські дрони Служби безпеки України.

"Це була спільна операція 13-го Головного Управління військової контррозвідки СБУ з ВМС України. Успішно відпрацювали модернізовані морські дрони Sea Baby. Вони можуть долати великі дистанції та оснащені посиленими бойовими частинами", - повідомили у СБУ.

І хоча атака відбулася, коли танкери були без вантажу нафти, збитків російському флоту було завдано дуже відчутних. «СБУ продовжує активні дії щодо урізання російських фінансових можливостей вести війну проти України. Морські дрони Sea Baby вивели з ладу судна, які могли перевозити нафту майже на 70 млн доларів і допомагали Кремлю обходити міжнародні санкції», - повідомило ВВС з посиланням на джерела в СБУ.

Крім цього, у ніч на 29 листопада Збройні сили України (ЗСУ) за допомогою дронів завдали удару по нафтопереробному заводу, розташованому поблизу селища Афіпський у Краснодарському краї Росії. Влада регіону повідомляла про пожежу на площі близько 100 квадратних метрів. "Пошкоджено частину технічного обладнання на території заводу, резервуари не постраждали", - наголошувалося в пості в Telegram-каналі оперштабу Краснодарського краю.

Не перша атака по «тіньовому флоту» Росії

З початку 2025 року вже як мінімум на двох судах, які, ймовірно, належать до "тіньового флоту" РФ, відбувалися вибухи, коли вони знаходилися в Середземному морі або місцевих портах.

Так, на початку року стався вибух на танкері Seacharm, яке ходить під прапором Маршаллових островів і на той момент було біля берегів Туреччини. За даними ЗМІ, пошкодження судна були незначними, два дні простояло в турецькому порту Джейхан і продовжило рух.

У лютому два вибухи пролунали на танкері Seajewel, який ходить під прапором Мальти. Інцидент стався, коли судно розвантажувалося в італійському порту Савона. В результаті в корпусі танкера утворилася пробоїна зі слідами зовнішнього впливу - металеві листи були "увігнуті всередину корпусу", писала газета Il Fatto Quotidiano.

А перед цим у грудні 2024 року в Середземному морі затонуло вантажне судно Ursa Major. Корабель не значився в "тіньовому флоті", але його власником була російська компанія "Оборонлогістика", пов'язана з Міноборони РФ. У компанії заявили, що на судно було здійснено атаку. Відповідальність за цей інцидент ніхто не взяв на себе.

Під санкціями та чужими прапорами

Російський «тіньовий флот», як правило, працює без стандартної страховки, часто змінює назви та реєстрацію танкерів, тож власників таких суден складно встановити. У 2023 році дві третини суден, що транспортують сиру нафту з Росії, були застраховані у невідомих компаніях. І дуже часто такі судна функціонують із порушенням морських законів.

Зазвичай танкери тіньового флоту ходять не під російським прапором, а під прапорами країн, де немає жорстких правил судноплавства. Це, наприклад, Панама, Ліберія чи Маршаллові Острови. І їх зручно використовувати через широку та заплутану мережу компаній, на які зареєстровані такі танкери.

Нафтові танкери Kairos і Virat хоч і ходять під прапором Гамбії, проте де-факто належать Росії, тому вони й перебувають під санкціями Євросоюзу. Перше судно також знаходиться у списках санкцій Великобританії, друге - у таких же списках США. Причина - обидва танкери відносять до так званого "тіньового флоту".

Теги за темою
СБУ
Джерело матеріала
loader
loader