Харківський Ford: перше авто українського виробництва святкує свій день народження
Харківський Ford: перше авто українського виробництва святкує свій день народження

Харківський Ford: перше авто українського виробництва святкує свій день народження

У цей день, 2 грудня 1927 року стартувало виробництво Ford Model A. Саме ця масова модель стала першим легковим авто, яке виготовляли в Україні.

Мало хто знає, що легкові автомобілі в Україні випускали понад 90 років тому. Автовиробництво налагодили в Харкові, до того ж збирали як ліцензійні іномарки, так і моделі власної конструкції. Про це розповідає сайт Balakliets.

Усього зібрано 4,8 мільйона Ford Model A
Фото: Ford

Харківський автоскладальний завод запустили 93 роки тому — в листопаді 1929 року там налагодили випуск автомобілів марки Ford. Радянський уряд підписав договір із американським концерном і придбав ліцензію на легковий автомобіль Ford Model A та вантажівку Ford AA.

В Україні збереглося кілька Ford A
Фото: auto.ria.com

Ford Model A був наступником легендарного Ford T. Дизайн авто розробив у США син Генрі Форда, Едсел, причому покупцям пропонували з десяток різних кузовів. Між іншим, це перше у світі авто з травмобезпечним лобовим склом.

Важливо Революція в автовиробництві: 112 років тому Ford запустив перший у світі конвеєр (фото)

Ford A комплектували 3,3-літровою 40-сильною четвіркою та 3-ступінчастою механічною КПП. Максимальна швидкість склала 105 км/год. Усього з 1927 по 1931 рік випустили 4,8 мільйона цих авто. Окрім США та СРСР, Ford Model A виготовляли в Австралії, Аргентині, Великій Британії, Німеччині, Японії. В Україні є кілька колекційних Ford A.

Ford A оснащений 3,3-літровою 40-сильною четвіркою
Фото: RM Sotheby's

Для виробництва Ford почали будувати великий завод у Нижньому Новгороді — майбутній ГАЗ. Поки його зводили, автомобілі мали збирати з американських машинокомплектів на низці інших підприємств.

Вантажівка Ford AA
Фото: Ford

Саме в Харків відправили першу сотню машинокомплектів, із яких до кінця 1929 року склали 10 легкових Ford A у кузові дводверний седан і 90 Ford AA вантажопідйомністю в півтори тонни. Виробництво автомобілів тривало до запуску конвеєра на ГАЗі 1932 року — тоді їх перейменували на ГАЗ-А і ГАЗ-АА.

Вантажівка "Україна-4"
Фото: autocentre.ua

Однак на цьому історія автопрому в Харкові не скінчилася. Згодом на підприємстві навіть намагалися створювати моделі своєї конструкції. Зокрема, наприкінці 1931 року представили вантажівку "Україна-4".

Автомобіль вантажопідйомністю 4 тонни був розроблений на базі італійської Lancia, проте використовував виключно вітчизняні матеріали. Його обладнали шестициліндровим двигуном потужністю 70 к.с., а максимальна швидкість становила 50 км/год.

Важливо Танковий двигун і 1000 сил: яким був найпотужніший і найшвидший КрАЗ (відео)

Для свого часу Україна була досить інноваційною, проте радянська влада не надала фінансування проєкту. Виготовили лише дві вантажівки.

Раніше Фокус розповідав, що в Харкові на початку 30-х розробили й перший український мотоцикл — його випустили тиражем у 300 екземплярів.

Також ми писали, що знаменитий спортивний Ford 30-х повернули у виробництво.

Теги за темою
Харків
Джерело матеріала
loader
loader