Виробники ялинкових іграшок: Цього року прикрашаємо ялинку «Варениками» та вагонами «Укрзалізниці»
У магазинах та на ринках повним ходом іде продаж ялинкових іграшок: від китайського ширвжитку – до унікальних виробів ручної роботи. Щорічна прикраса ялинки – не просто традиція, а можливість відчути, що свято, незважаючи ні на що, станеться.
Як і раніше, в українських різдвяних іграшках втілені національні символи, пам'ять та надія на світле майбутнє. Про тенденції сезону-2025 Коротко про розповіла засновниця бренду "Різдвяні історії" Марина Гукасова.
Цього року ялинка стала ще більше українською
- Марино, торік були у тренді українські традиції, символіка, національні мотиви, а які новинки ви приготували зараз?
Марина Гукасова, засновниця бренду "Різдвяні історії". Фото: надане Мариною Гукасовою
- Цього року ми зробили неймовірний крок – створили ялинкову іграшку у формі вареника. Для нас це був справжній експеримент. Не очікували, що ця іграшка стане настільки популярною.
На щастя, цього року ми брали участь у виставці Christmas Trade Show у Києві, яка відбулася у вересні. Взяли участь у конкурсі "Ялинка року" і посіли перше місце. Підозрюю - лише завдяки "вареникам": люди не очікували побачити їх на ялинці.
Ми розписали "вареники" і зробили їх у різних варіантах – просто білі, з вишнею, полуницею, чорницею і навіть із лисичками. Вони стали справжнім хітом цього року і прийшлися до серця українців.
- Як вважаєте, чому "вареники" так сподобалися людям?
- Ця страва - по-справжньому українська, різдвяна, очікувана. Вареники – це те, що розуміють лише українці. Я впевнена, вони не будуть популярними серед наших закордонних клієнтів з Америки чи Німеччини – іноземці просто не зрозуміють цю форму. А для нас "вареник" став справжнім хітом. Тож цього року у "Маєтку різдвяних історій" ми встановили ту саму ялинку, яка посіла перше місце.
Минулого року на нашій ялинці були солом'яні прикраси – зірки, павуки та інші традиційні елементи. А цього року вона стала ще ефектнішою: замість гірлянд наші декоратори додали в ялинку cолому, "вареники", "будиночки". Так вона стала ще більш українською.
Але ми пішли ще далі. Якщо раніше ми створювали іграшки, присвячені життєвим подіям, то тепер ми наголошуємо на подіях із життя українців.
Так у нас з'явився вагончик залізниці з напрямками "Київ - Харків", "Київ - Львів" – і ми знову потрапили до серця українців. Пізніше додали і напрямки "Київ - Маріуполь", "Київ - Одеса" - тому зараз є чотири напрямки.
Після того як вагончик з'явився у продажу, ми отримали неймовірну кількість запитів. Людям хочеться мати щось, що нагадуватиме їм про дім і даватиме віру, що вони туди повернуться. Зараз додаємо на вагончики напрямки, які хочуть бачити наші замовники.
З 14 листопада відкриваємо "Маєток різдвяних історій" - там будуть вагончики, які ми прямо на місці підписуватимемо для наших клієнтів. Вже є такі напрямки, як Берлін, Харків, Краматорськ, Київ.
- Торік серед ваших колекцій були популярні жіночі образи: куми, панянки, подоляночки - вони актуальні цього року?
- Так, "кума-господиня" та "кума Стефанія" у нас одні з найулюбленіших персонажів. Але ми зробили їм пару – "кума Панаса" та "кума Тараса". Довго підбирали, хто до кого підходить. Тож куми у нас залишаються у тренді, їх дуже добре купують.
- А що з кулями?
– Серед новинок у нас з'явилися витинанки. Це традиційна українська техніка вирізання із паперу. Такими зимовими вирізьбленими прикрасами – з ангелами, сніжинками – завжди прикрашали українські будинки. Наша художниця Лілія Лебєдєва спромоглася перенести цю плоску техніку на поверхню ялинкової кулі.
Зараз у нас у колекції дві витинанки – синя та червона. Але вже готова колекція наступного року, і ми анонсуватимемо її в січні. Можна бути впевненими, що витинанки продовжать свій розвиток у новій колекції. Вони чудово гармонують з українськими символами та гарно виглядають на ялинці.
- Що, окрім витинанок, можна побачити на кулях цього року?
- У попиті також "Святий Миколай" – один із постійних фаворитів. Символи року на кулях також користуються популярністю. Також актуальними є регіони України. Ми додали кілька регіонів, зробили нові малюнки – і вони теж добре продаються.
- Що сьогодні найчастіше купують українці?
- "Вареники" – найпопулярніші. На другому місці – "вагони Укрзалізниці". А потім уже йдуть "будиночки", "куми", витинанки та все інше. Тому наступного року ми плануємо продовжити цю лінію та відкрити нову колекцію, присвячену українським ремеслам.
Витинанка «Берегиня» перенесена на скляну іграшку техніка вирізування з паперу та куля-витинанка у синьому кольорі. Фото: надане Мариною Гукасовою
Символ року – «Буйногривий», «Вогнегривий» та «Сяйвогрива»
- А що з топовими торішніми іграшками? Вони залишились у колекції чи вже ні?
- Залишилися і, як і раніше, чудово продаються. Але коли ми випускаємо нову колекцію, яка потрапляє прямо в серце людей, вона виходить на перший план.
Наприклад, цьогорічні новинки вийшли настільки вдалими, що вони тимчасово витіснили "кумів" і "будиночки". Хоча "Херсонський кавун", "хатинки", "Кум і кума" все одно входять до десятки найпоширеніших.
- І символ наступного року ви теж робили?
- Звісно. Зробили конячок - "Буйногривого", "Вогнегривого" та "Сяйвогриву". Усього три дизайни. Символ року завжди має попит - ми приблизно можемо припускати, скільки таких іграшок куплять.
Для наступного року у нас вже готова форма кози. Почнемо її випускати із січня. Причому це буде українська коза – не просто символ року, а різдвяна, з вертепу, з різдвяною зіркою. Так що ми продовжуємо традицію символів року, не прибираємо цю лінію з колекції.
Жодна колекція не обходиться без символів року. "Вогнегривий" та "Сяйвогрива". Фото: надане Мариною Гукасовою
Дорогих іграшок поменшало, їх собівартість зросла
– Як змінилися ціни на вироби цього року? Вдалося зберегти доступність, незважаючи на подорожчання?
- Можу точно сказати, що собівартість іграшок зросла: збільшились усі витрати - і виробничі, і зарплатні. Тож ціни у нас піднялися. Але ми намагаємось робити іграшки доступними. Щоб зменшити собівартість та прискорити роботу художників, випустили набір із двох вареників – один розписний, інший чистий. Два вареники коштують близько 700 гривень. Таким чином, спрощуючи дизайн, але не втрачаючи сенсу, намагаємось зберігати баланс.
Звісно, іграшки зі складним малюнком, затверджені ще минулого року, де митець може зробити лише три штуки на день, подорожчали значно – на 30-40%. Але ми додали в колекцію простіші іграшки з розписом, щоб кожен міг вибрати те, що йому до вподоби.
- А якщо брати розкид цін – від найдешевшої до найдорожчої іграшки – які вони приблизно?
– Фрукти коштують близько 480 гривень. А найдорожчі - "Непереможні": пара українців у вишиванках - коштують понад тисячу. Ось такий діапазон цін.
– Хто сьогодні ваші покупці? Це, переважно, замовлення з України чи з-за кордону теж?
- Структура замовлень трохи змінилася – дорогих іграшок поменшало. Якщо раніше люди могли дозволити собі 3-4 дорогі іграшки, то тепер частіше беруть дві простіші та одну дорожчу. Тому ми розуміємо, що іграшок, на які митець витрачає багато часу, робитимемо менше – просто тому, що не всі можуть собі їх дозволити.
Проте такі іграшки, як "вареники", коштують близько 700 гривень за дві штуки, і їх українці замовляють досить багато. За кордон у нас теж йдуть замовлення, але впевнена, що замовляють їх українці, які там живуть.
Наші іграшки вже вирушили до Японії, минулого року – до Австралії, і взагалі по всьому світу. Багато замовлень із Америки.
- І в Європу, напевно, багато відправляєте?
- Так, сто відсотків, відправляємо також до Європи. Але не можу сказати, що ми маємо багато нових європейських партнерів. Наприклад, торік у нас були Литва та Грузія – це партнери, які продають наші іграшки у магазинах. Нових іноземних партнерів не так багато, але ми розширюємо географію країн, куди надсилаємо наші вироби. На щастя, перевізники дедалі більше спрощують нам систему доставки. Зараз ми можемо спокійно надсилати замовлення у різні точки планети, і вони швидко доходять до одержувачів.
Вагончики є у напрямку "Київ - Харків", "Київ - Львів", "Київ - Маріуполь", "Київ - Одеса", але планують додати й інші маршрути. Фото: «Різдвяні історії»
Всі новинки потрапляють до Музею історії Києва
- Як і раніше, іграшки можна подивитися та купити у "Маєтку різдвяних історій" та на "Фабриці мрій"?
- Так, а ще у Музеї історії Києва. Ми дуже пишаємось тим, що всі наші новинки, як тільки ми їх створюємо, одразу потрапляють у фонд музею. Вони залишаються там як частина історії – адже кожна іграшка розповідає про сьогоднішній день. Тому в музеї буде представлено всю колекцію новинок та презентацію наступного року.
- Порівняно з попередніми роками – інтерес до іграшок зараз більший чи менший? Усім їх вистачає?
- Цього року ми заздалегідь зробили певні запаси іграшок на складі, але попит тільки розпочався, тож поки що не до кінця зрозуміло, чого вистачить, а чого може не вистачити.
Вже точно видно, що вареники та вагони – найходовіші. Ми їх розписуємо – і вони одразу їдуть до покупців. Розлітаються як гарячі пиріжки. Можливо, саме їх нам не вистачатиме в сезон або ми просто не встигатимемо їх домальовувати. Решти іграшок на сайті поки що достатньо.
Витинанки теж купують великими партіями - думаю, багато хто хоче повісити їх на ялинку в одному стилі, щоб вона виглядала тематично.
Люди продовжують купувати, попит є. Зниження спостерігається лише за найдорожчими іграшками. А в середньому ціновому діапазоні – приблизно до тисячі гривень – купують у тих самих обсягах.
Обсяг замовлень не змінився, можливо, навіть виріс, але середній чек став нижчим.

