3 жовтня на телеканалі 1+1 відбулася прем'єра найзагадковішого шоу країни "Маскарад", яке мало неабиякий успіх серед аудиторії. Так, "Маскарад" за охопленням посів перше місце у слоті з рейтингом у 4,8%, його подивилося 3,9 мільйона глядачів. Другий епізод минулої суботи став кращою програмою дня з часткою 14,1.

А вже 6 жовтня канал "Україна" звинуватив 1+1 у "піратській поведінці". Зокрема вони назвали "неправомірним використання формату всесвітньо відомого формату The Masked Singer, права на адаптацію якого придбав телеканал "Україна" у компанії Fremantle навесні 2020 року". Телеканал "Україна" планував запускати шоу під назвою "Маска".

ТСН.ua вирішив запитати експертів та розібратися, у чому полягає претензія телеканалу "Україна", чи відрізняється плюсівське шоу "Маскарад" від шоу The Masked Singer, та скільки насправді у світі є подібних форматів з використанням масок і костюмів.

У чому полягає претензія телеканалу "Україна"

Телеканал "Україна" заявив, що шоу "Маскарад", яке вийшло на телеканалі 1+1 "є плагіатом на формат всесвітньовідомого формату The Masked Singer, права на адаптацію якого телеканал "Україна" придбав у компанії Fremantle навесні 2020 року".

"ТОВ "ТРК "Україна", як правовласник формату The Masked Singer на території України, вважає, що телеканал 1+1 порушує права та законні інтереси телеканалу "Україна". Питання про порушення прав ТОВ "ТРК "Україна" буде передано до суду", — йдеться у заяві каналу.

Насправді ж шоу "Маскарад" є адаптацією румунського формату Mysteries In The Spotlight, який телеканал 1+1 придбав у власника, компанії Antena TV Group. З огляду на це телеканал 1+1 категорично відкидає будь-які звинувачення з боку телеканалу "Україна" і готовий відстоювати свою позицію.

"Ми не зовсім розуміємо змісту претензій. Як і будь-який інший телеканал в Україні, ми маємо право купувати та адаптувати різні світові формати в Україні. У заяві конкурентів йдеться про інший формат, проте нам важко оцінити схожість – наразі на українському ринку немає продукту, з яким ми могли б порівняти нашу адаптацію. Аналогічно до висунутих звинувачень, ми можемо мати претензії до конкурентів, якщо побачимо колись їхню адаптацію"
зазначає Максим Кривицький, генеральний продюсер телеканалу 1+1.

Натомість компанія Fremantle, яка є дистриб’ютором формату The Masked Singer, повідомила, що передадуть це питання на розгляд індустріальної асоціації, що займається захистом форматів. "Попри запевнення, які вони (1+1) надали нам та власнику формату The Masked Singer – компанії MBC (корейський розробник формату. – Ред.), про те, що вони вироблятимуть оригінальну версію Mysteries in the Spotlight, цілком очевидно, що насправді шоу, яке вони виробили, набагато ближче до The Masked Singer, ніж до Mysteries in the Spotlight. Ми передамо це питання на розгляд до FRAPA, індустріальної асоціації, що займається захистом форматів", — зазначили у компанії.

Чим "Маскарад" унікальний і відрізняється від інших подібних форматів

Так, за словами продюсерів шоу, "Маскарад" має суттєві структурні відмінності від інших костюмованих проєктів. Унікальною особливістю даного формату є протистояння двох зіркових команд, які змагаються за право відгадати зірку, приховану за маскарадним костюмом. Герої "Маскараду" демонструють різні таланти – співають, танцюють, роблять перформанси та декламують вірші. Окрім того, у процесі адаптації формату, телеканал 1+1 реалізував у проєкті багато власних творчих рішень – це перший в Україні діджитальний ведучий, "ліпсинк-батли" зіркових команд та інше.

"Ідея запровадити в наше шоу першого в Україні діджитал-ведучого з'явилася у команди Big Entertainment Shows вже давно. А під час реалізації інноваційного фіналу "Голосу країни-10" навесні 2020 року, коли весь світ пішов на ізоляцію, ми з командою зрозуміли: лінійне ТБ і Діджитал будуть все більше з'єднуватися, даруючи глядачам нові емоції і враження. І трохи крейзі-проєкт "Маскарад" дозволив нам повністю реалізувати ідею діджитал-ведучого Лайка, який відразу ж став улюбленцем глядачів", — розповідає керівник Big Entertainment Shows Володимир Завадюк.

Над розробкою образу діджитал-ведучого режисер-постановник та авторка ідеї Наталія Ровенська працювала разом із колегами Наталією Лисенковою та Марією Григоращенко, залучивши до творчого завдання 3D-художника Матвія Величка, який створив зовнішній вигляд і анімацію функціональних фішок персонажа. А над технічним втіленням цієї ідеї працювали Олександр Ковтун і його команда.

"Це абсолютно нова технологія для нашого телебачення — одночасний трекінг міміки і пластики тіла ведучого. Відбувається це завдяки інноваційній системі трекінгу, коли спеціальні сенсори рівномірно розподіляються по тілу артиста. Це, насправді, великий крок у напрямку віртуального телебачення і нові експерименти вже не за горами. Що стосується "ліпсинк-батлів", то це популярний серед користувачів соціальних мереж і світових зірок формат веселих відео, коли одні артисти пародіюють інших: виконуючи їхні пісні, повторюючи міміку та рухи. І я радий, що наші зірки теж мають самоіронію і почуття гумору, і з радістю погодилися втілити нашу ідею"
говорить Володимир Завадюк.

Відрізняються і правила обох шоу. Наводимо правила у повному вигляді

Правила "Маскараду"

1. У центрі проєкту – протистояння двох зіркових команд, які змагатимуться одна з одною, виборюючи право першою назвати ім’я учасника у фантастичному костюмі та отримати перемогу у шоу. Кожного епізоду один із фантастичних героїв, який на думку ведучого найкраще замаскувався, вирушає одразу до Суперфіналу, а двоє потрапляють до "зони ризику". Команда переможців у "ліпсинк-батлі" обирає, кого із героїв, які потрапили у номінацію, відкрити. За кожну правильно відгадану зірку команда отримує 10 балів.

2. Юрій Горбунов — рефері шоу "Маскарад", керуючись реакцією зіркових команд і глядачів, вирішує, хто із Супергероїв вирушить у Суперфінал, а хто потрапить у зону ризику (2 персонажі). Одного з них розкриють наприкінці випуску.

3. У кожному випуску беруть участь 5 Супергероїв. В кожному випуску, починаючи з першого по четвертий, розсекречують одного героя, тобто з п’яти в наступний випуск пройдуть два, а один — одразу в суперфінал. В наступному випуску до трьох попередніх приєднуються два нових Супергерої.

4. Супергерої не змагаються між собою, не борються за перемогу. Але кожен із них хоче стати найзагадковішим персонажем, якого зіркові команди відкриють останнім у Суперфіналі.

5. Аби отримати право відкрити Супергероя, команди Суперзірок грають в командний конкурс — це "ліпсинк-батл". Юрій Горбунов, опираючись на свою думку та реакцію глядачів у залі, обирає команду переможців, які отримують право відгадати фантастичного персонажа. За кожну правильно відгадану зірку команда отримує 10 балів.

6. Усі Супергерої виступають на сцені і співають власними голосами, а відповідають на сцені зміненим голосом. Супергерої не обманюють — вони завуальовано, але чесно відповідають на питання.

7. Глядачі шоу також мають можливість відгадувати, хто ховається за фантастичними костюмами, завдяки інтерактиву, розробленому командою 1+1 video. У мобільному додатку 1+1 video під час ефіру можна вибрати один із семи варіантів таємничих героїв в образах. Результати голосування демонструють на екранах одразу під час розкриття образів.

Правила шоу "Маска"

Згідно з правилами шоу, знаменитості, одягнені в незвичайні костюми, під якими неможливо впізнати особистість, виконують популярні пісенні композиції на сцені. Судді шоу виконують також роль детективів, які, разом із глядачами, намагаються дізнатися, хто ці таємничі знаменитості, які виступають перед ними. У кожному випуску на глядача чекає ще більше загадок і підказок, які допоможуть здогадатися, хто таїться під костюмами. Один із таємничих учасників буде розкривати секрети в кожній програмі. Переможця обирають судді та глядачі шляхом голосування.

Різною є і механіка двох шоу, зокрема, у двох фінальних епізодах. Так, у 5-му епізоді "Маскараду" після виступів п'яти героїв — співів, танців, перформансів та "ліпсинк-батлів" двох зіркових команд відбувається своєрідний пінг-понг між командами за визначення, кого ж приховує в собі маскарадний костюм. У цьому епізоді команди змагаються у "вгадайку" до останнього, поки 4 маски не будуть відкриті. У 6-му та фінальному епізоді, власне, відбувається те, на що всі чекають: завершення маскараду. П'ятеро суперфіналістів востаннє демонструють зі сцени свої таланти та остаточно заплутують всіх присутніх, а напруга між зірковими командами сягає апогею. Права на помилку немає: якщо команда-лідер за набраними балами помилиться, відгадуючи останнього персонажа, а інша вгадає — вони забирають 50 балів за правильну відповідь і, на додачу, всі бали суперників. Це означає автоматичну перемогу.

Відео Далі буде ще крутіше: Юрій Горбунов розказав, як знімали найзагадковіше шоу країни "Маскарад"

У суботу, 3 жовтня, на телеканалі "1+1" відбулась успішна прем’єра найзагадковішого шоу країни "Маскарад". Прем’єрний випуск "Маскараду" показав високі показники телеперегляду. Його дивилися майже 4 мільйони глядачів. Шоу стало справжнім викликом для команди BIG Entertainment Shows, яка створює такі успішні проєкти, як "Танці з зірками", "Голос країни". Такого таємничого, веселого та нестандартного шоу в країні ще ніхто не робив. А сьогодні у нас в гостях рефері шоу – Юрій Горбунов.

Варто також зазначити, що у світі є безліч подібних форматів з використанням костюмів та масок, і яким саме мало бути шоу "Маска" на телеканалі "Україна", спрогнозувати важко, адже програма ще не вийшла у прокат.

"На нашу думку, варто змагатися продуктами, а не звинуваченнями. Ситуація може стати прямо протилежною, якщо ТРК "Україна" випустить своє шоу і ми побачимо, що щось було використано з адаптованого нами формату. Питання ідей, їхнього аторства дуже складне і дискусійне. І замість того, щоб залишити це на розгляд суду, конкурент випускає гучні образливі заяви, аби вплинути на громадську думку та любов до шоу, яка точно склалася з першого погляду — про це свідчать цифри перегляду вже першого епізоду"
коментує Максим Кривицький, генеральний продюсер 1+1.

Подібні формати

Насправді, дуже подібний до сучасних формат з’явився ще у далекому 1998 році, задовго до The Masked Singer, і саме в Україні. Це було шоу "НЛО" Олексія Гончаренка, який став не просто його автором та продюсером, а й ведучим.

"Мені дійсно багато хто говорить, що проєкт "Маска", який буде робити телеканал "Україна" і "Маскарад", який вже вийшов на 1+1, можна порівняти з моєю програмою, яка вийшла у 1998 році на телеканалі "Інтер". Назву програма мала "НЛО" або "Неопознанный Любимый Объект". Суть проєкту у тому, що зірки естради, театру, кіно, спорту, політики були загримовані до невпізнаваності, вони були персонажами, також був змінений і їхній голос. Кожному герою була присвячена ціла програма, я був ведучим, а не тільки автором і продюсером ідеї. Я протягом передачі спілкувався з гостями, ми з ними співали, танцювали та вели різні жартівливі діалоги, котрі також, як і у профайлах сучасних форматів, натякали на те, хто ж є героєм, також ми це робили завуальовано. А телеглядачі мали вгадати, хто це. Вони мали зателефонувати за певним телефоном і хто перший вгадає, тому ми дарували усілякі цінні на той час призи", — розповідає Олексій Гончаренко.

Він додає, що у межах програми, яка тривала 2 роки, вийшло 100 випусків із російськими та українськими зірками. 

"Можна сказати, що ця програма — прабатько цих усіх форматів. Ідея моя, вона на мене зареєстрована і можна сказати, з неї й стартувала моя телевізійна кар’єра. Тому програма "НЛО" завжди у моєму серці, бо з неї 22 роки тому назад усе і почалося"
додав Гончаренко.

У Великій Британії у 2015 році на екрани вийшло шоу "Wild Things" — ігрове шоу на тему дикої природи. В ігровому шоу беруть участь чотири команди з двох людей (родичів або пар), які виконують завдання на лісовій смузі перешкод, щоб виграти золоті монети. Однак, один із членів команди повинен стати персонажем з дикої природи, якого глядачі можуть побачити лише у костюмі, натомість він нічого не бачить. Тому його супроводжує  інший. Чотири команди змагаються одна з одною, щоб виграти грошовий приз у розмірі 10 тисяч фунтів стерлінгів і врятуватися з дикого лісу. Пізніше до програми замість звичайних пар почали запрошувати зірок, які мали змагатися між собою у костюмах диких тварин.

У 2017 році у Великій Британії вийшло шоу "Bigheads" — британське телевізійне ігрове шоу виробництва Primal Media, яке виходило в ефірі на ITV. Ідея формату полягала у тому, що учасники були одягнені у лялькові голови відомих людей та зірок. У таких образах вони мали пройти різні випробування, визначивши переможця. В кінці програми запрошена зірка-лялька мала виконати пісню.

У Німеччині цього року вийшло на екрани шоу "Big Performance" (Wer ist der Star in Star?) — музично-розважальне шоу, у якому знаменитості перетворюються на своїх улюблених всесвітньовідомих співаків за допомогою маски зі спеціальним ефектом, яка може може відтворювати міміку. Аудиторія ж повинна здогадатися, яка зірка видає за себе іншу відому зірку, свого кумира. Виступ починається з оригіналу пісні і лише в процесі виконання змінюється на живий вокал. Після кожного раунду аудиторія студії обирає, хто найкраще втілив їхнього музичного кумира і, таким чином, створив ідеальну ілюзію — до вибору переможця у фіналі.

У листопаді у тій же Німеччині вийде ще одне шоу подібного формату — "Pretty in Plüsch", ведучою якого буде співачка Кайлі Міноуг. За форматом цього шоу будуть співочі зіркові дуети: одна із зірок буде співаком чи співачкою, замаскованою у костюмі ляльки. Оцінювати виступи буде журі, а аудиторія голосуванням буде вирішувати, який дует покидає шоу.

Що не так з форматами: думки експерта та юриста

Засновниця і генеральна продюсерка SPACE Production Дар’я Легоні-Фіалко зазначає, що подібні ситуації постійно виникають у світі у площині форматів, оскільки ця сфера продакшену юридично не врегульована. 

"В усьому світі це неодноразово ставало темою великих міжнародних конгресів: те, наскільки незахищеним є з точки зору права форматів. А тим більше, у нашій країні. Адже, він хоч i існує у юридичних формулюваннях на папері, у реальному житті складається з такої кiлькостi нюансiв, якi неможливо прописати. І в усьому світі форматчики стикаються з цим питанням, коли з’являються схожі концепти та ідеї. Ці суперечки нескінченні. І те, що відбувається наразі в Україні, тільки підтвердження цього"
говорить Дар’я Легоні-Фіалко.

Вона також додає, що в Україні така ситуація виникла фактично вперше, і може стати прецедентом у цій темі.

Своєю чергою, адвокатка Марія Ортинська говорить, що авторське право не поширюється на ідеї, а тому сьогодні через це виникає дуже багато суперечок, оскільки часто підмінюють поняття ідеї та форми її вираження.

"Коли ми говоримо про порушення прав інтелектуальної власності, то передусім потрібно визначити, які саме права порушили. Наприклад, права на зареєстровану торговельну марку, на запатентований винахід тощо. Якщо ж говорити про порушення авторських прав, то маємо розуміти його специфіку — авторське право не поширюється на ідеї. Саме у зв'язку з цим виникає багато спорів і непорозумінь, оскільки часто підмінюють поняття ідеї та форми її вираження. Так, є чимало музичних шоу, в основі яких лежить ідея вгадати мелодію, а от форма цих шоу може бути зовсім різною. Це як в основі багатьох книг лежить одна ідея – історія про дівчинку, яка чекає свого принца, а от реалізація може бути виражена у різних незалежних творах. До речі, і в літературі виникає чимало суперечок, в основі яких лежить протистояння сюжету та форми реалізації", — пояснює адвокатка Марія Ортинська.

Вона також додає, що для того, щоб зрозуміти, чи є порушення авторського права, потрібно порівняти не просто два формати, а й усі їхні елементи.

"Якщо ж говорити про формат, то не можна буквально сказати що формат – це традиційний об'єкт авторського права. Як правило, це комплексне поняття що може складатись з різних об’єктів, які охороняються, так і тих, що не охороняються. Для того, щоб дати однозначну відповідь щодо того, чи порушує формат А права на формат Б, потрібно насамперед порівняти два формати, потім вичленити охороноздатні елементи, і вже тоді говорити про факт порушення чи не порушення прав"
зазначає Марія Ортинська.

Відео Шоу "Маскарад" стало найкращою програмою тижня на "1+1"

Після ТСН - другий випуск найзагадковішого шоу країни "Маскарад". Прем’єра із успіхом відгриміла минулої суботи. За показниками телеперегляду, "Маскарад" став найкращою програмою тижня на "1+1", а сміливі конкурси від зіркових команд проекту сколихнули інтернет.  

Источник
Оригинальная версия
Поделиться сюжетом