У Києві розпочався 52-й міжнародний кінофестиваль «Молодість». Цьогоріч фестиваль уперше від початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну проходить у довоєнному форматі: міжнародний, національний і документальний конкурс, дитячий Molodist Teen Screen і насичена позаконкурсна програма. Основним фестивальним майданчиком слугуватиме кінотеатр «Жовтень». Повний перелік українських фільмів, які беруть участь у цьогорічних програмах, читайте тут. Повну позаконкурсну програму — тут. Перелік українських фільмів, які представлені цьогоріч у рамках цьогорічних конкурсних і позаконкурсних програм, можна побачити тут, а перелік фільмів-учасників повнометражного міжнародного конкурсу — тут. Про попередній день фестивалю ми писали тут.
Фестивальна неділя розпочалася очікуваною багатьма синефілами прем’єрою драми «Всередині жовтого кокона» (режисер Фам Т’єн Ан, В’єтнам — Франція), відзначеною в Каннах як найкращий повнометражний дебют.
Сюжет запускає нещастя: в аварії гине дружина брата головного героя. Тьєн має доставити її тіло до рідного містечка, а також знайти її колишнього чоловіка, який безслідно зник багато років тому.
«Всередині жовтого кокона»
Майстерність організаторів «Молодості» в тому, що вони компонують фестивальні програми, закладаючи в них подібності та спільні мотиви. Так, слідом за «Жовтим коконом» відбувся показ фільму ще одного далекосхідного режисера, культового філіппінця Лав Діаса — «Головні істини озера». Власне, цікаво те, скільки паралелей у цих двох картинах. Звісно, Фам Т’єн Ан і Лав Діас дуже різні автори. «Жовтий кокон» фонтанує фарбами, а «Головні істини» — чорно-біла стриманість; перший — роуд-муві, другий — детектив. Та водночас в обох фільмах головне відбувається не в діалогах чи вчинках героїв, а в паузах, у тиші. Сни, видіння, галюцинації важливіші за реальність. Соціальні контрасти сусідять із химерними ритуалами. Краєвиди живуть своїм без перебільшення містичним життям і поступово поглинають героїв. Тож не буде перебільшенням віднести і «Всередині жовтого кокона», і «Головні істини озера» до парадигми поетичного кіно — котра, як бачимо, прекрасно працює далеко за межами України.
Що ж до наших режисерів, то в неділю відбулося одразу кілька прем’єр, серед яких хочеться виділити «50 горизонтів» Олексія-Нестора Науменка в програмі Forma. Науменко будує оповідь як низку коротких фрагментів, де так чи так показаний обрій, і супроводжує ці просторові акценти дотепними чи парадоксальними титрами-сентенціями: рудий кіт сидить на тлі далекої гори — «Кіт не знає майбутнього»; морські хвилі набігають на берег, літак низько проноситься над головою — «Я не птах»; камера проїздить крізь засніжений ліс — «У вашої супутниці розкішні груди» тощо. Наша режисура опанувала багато нових стилів, але їй інколи бракує формальної вишуканості — тому такі роботи, як «50 горизонтів», є на часі.
«50 горизонтів»
А завершував день чи не найбільш хвилюючий фільм неділі — «Тисяча й один» (А.В.Роквелл, США, «Фестиваль фестивалів»). Тут було все, за що ми любимо американське кіно: сильні акторські роботи, чітко й струнко, мов хмарочос, вибудована драматургія, подолання неможливих обставин, сила сімейної любові та любові взагалі.
«Тисяча й один»
Всупереч війні, «Молодості» вдається якнайширше презентувати панораму актуального світового кіна.
Головне фото: кадр фільму «Головні істини озера»
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.