/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2F0ddee2fd74abd37dca1e26db6e36a9cd.jpg)
Схожа, але не Taurus: іспанці самостійно розробили гібрид дрона і ракети
На мадридській виставці FEINDEF іспанська технологічна компанія Indra представила багатоцільову повітряну систему, спрямовану на зниження ризиків для пілотованих літальних апаратів та підвищення успішності місій.
Як поінформували експерти континентального оборонного порталу European Defense Review, система VALERO, абревіатура від Vehículo Aéreo Ligero Español Remotamente Operado, (Легкий іспанський літальний апарат з дистанційним керуванням — українською), призначена для винищувачів сучасного та майбутнього покоління, хоча доступна також у конфігурації наземного базування, зазначає АрміяInform.
Загалом же VALERO — це назва всієї системи, яку становлять чотири підсистеми: VAM (Vehículo Aéreo Multipropósito, або багатоцільовий повітряний транспортний засіб), LSC (Lanzador de Superficie Configurable, або налаштовувана поверхнева пускова установка), EPC (Elemento de Planificación y Control, або система планування та управління) і, нарешті, повітряна платформа, яка може бути або винищувачем Eurofighter Typhoon, F-18 у короткостроковій перспективі, або зразком системи під бортом літака Typhoon.
Тяга турбореактивного двигуна, потужність якої розробники не розкривають, дозволить VAM досягти трансзвукової швидкості на значній висоті, де мінімальна швидкість становитиме 0,8 Маха. На низькій висоті мінімальна швидкість становитиме 420 вузлів. Макет, представлений на FEINDEF, не мав реальних розмірів.
Представники виробника озброєння лише заявили, що VAM від самого початку розроблявся для розміщення у внутрішньому відсіку озброєння літака F-35, а також у майбутньому FCAS (Future Combat Air System — винищувач шостого покоління). Фахівці EDR On-Line вважають, що маса VAM сумісна з вузлами підвіски вантажопідйомністю у 250 кг.
Щодо інших елементів, LSC у своєму нинішньому вигляді має чотири контейнери, а його кут до рівня поверхні під час запуску є змінним. Що стосується EPC, його можна розмістити в укритті або встановити в будівлі. Канал передачі даних, який може працювати в різних режимах, безумовно, дозволить йому залишатися в циклі з VAM, хоча подробиці щодо зв’язку між VAM та запускаючим літаком не надаються.
У EDR On-Line вважають, що значна частина обчислювальної потужності буде розміщена на літальному апараті. Цілком ймовірно, це було реалізовано, щоб зменшити потребу у високій пропускній здатності каналу передачі даних. Тоді як штучний інтелект був використаний максимально можливо як на борту, так і в EPC.
В інтерв’ю EDR On-Line старший військовий радник INDRA чітко пояснив, що програма VALERO не пов’язана безпосередньо з FCAS, оскільки вона призначена для задоволення поточних потреб Збройних сил Іспанії та сприяння стратегічній автономії Іспанії, причому вся система VALERO виробляється зі 100% іспанськими підсистемами. Фактично, VALERO прагне набагато раніше ввести її в експлуатацію, як порівняти з FCAS, а INDRA прагне ввести її в експлуатацію не пізніше 2029 року.
EDR On-Line повідомило, що перше льотне випробування системи заплановано на наступне літо, і що воно буде проведене з наземної пускової установки. Тому VAM буде оснащений прискорювачем, який від’єднається, коли система озброєння буде в польоті, а турбореактивний двигун візьме на себе необхідну тягу.
Це має дозволити проведення льотних випробувань, оскільки повітряні операції вимагають серії тестів перед повною бойовою перевіркою, включаючи статичні та динамічні випробування, безпечне відділення набою тощо.
Для програми VALERO Indra тісно співпрацює із замовником, ВПС Іспанії. В EDR On-Line зазначили, що корисне навантаження першої версії VAM буде тим, що було визначено як «активна динамічна приманка плюс бойова частина», що має дозволити літальному апарату імітувати протидію різним типам загроз: винищувачам, транспортним літакам та крилатим ракетам.
У презентаційному фільмі, заснованому на віртуальних зображеннях, спрямованому на демонстрацію концепції роботи VALERO, було показано формування пілотованих літальних апаратів в атакувальній місії, оточене великою кількістю VAM, які виконують різні ролі, мають можливості рою, а також координацію між безпілотними та пілотованими літальними апаратами, що забезпечується внутрішньороєвим зв’язком, контактом з EPC, а також бортовими елементами штучного інтелекту.
