Китай може випередити США у створенні винищувача шостого покоління
Китай може випередити США у створенні винищувача шостого покоління

Китай може випередити США у створенні винищувача шостого покоління

Наприкінці вересня в мережі з’явилися зображення перспективного китайського стелс-винищувача J-50, які одразу викликали значний інтерес серед військових експертів. Аналітики вважають, що цей літак може стати частиною майбутньої авіаційної платформи наступного покоління для Повітряно-космічних сил КНР.

Нові фото звернули на себе увагу Джастіна Бронка, старшого наукового співробітника Королівського інституту оборонних досліджень (RUSI). Він відзначив, що загальний силует J-50 свідчить про спроби китайських інженерів покращити стелс-характеристики в ширшому частотному спектрі. Особливої уваги заслуговує відмова від класичних похилих вертикальних стабілізаторів, що, на думку Бронка, може свідчити про розробку справжнього літака шостого покоління з мінімальною радіолокаційною сигнатурою.

Літак, який розробляє компанія Shenyang Aircraft Corporation, має ряд характерних конструктивних особливостей. Серед них — поворотні закінцівки крил, двокоординатні сопла з керованим вектором тяги та інтегровані повітрозабірники без перепускних клапанів. Одномісна кабіна має низькопрофільний ліхтар, а носове шасі — двоколісну стійку, що є нетиповим для китайських винищувачів. Бронк зауважив, що керовані сопла, схожі на ті, що використовуються в американському F-22 Raptor, можуть компенсувати відсутність традиційного вертикального оперення. Завдяки цьому літак, імовірно, зможе зберігати хорошу керованість навіть на великих швидкостях. На його думку, J-50 має низький аеродинамічний опір, і навіть за умови використання двигунів WS-10C літак може досягати надзвукової крейсерської швидкості на великій висоті. Це дозволить суттєво збільшити дальність польоту як самого винищувача, так і ракет, які він несе.

Цікавим є і той факт, що J-50 оснащено двоколісним переднім шасі. Це може свідчити про потенційний розвиток палубної модифікації для розміщення на китайських авіаносцях. Проте, як зазначає Бронк, така безхвоста схема ускладнює посадку на короткій палубі та обмежує маневреність при зльоті. Ще один експерт, Андреас Рупрехт, вважає, що J-50 з часом може замінити кілька типів літаків, які сьогодні перебувають на озброєнні ВПС Китаю — зокрема бомбардувальники Xi’an, винищувачі Chengdu J-10 і Shenyang J-11. Великий внутрішній об’єм фюзеляжу дозволяє розмістити значну кількість пального та озброєння у двох вбудованих відсіках. Останні новини також вказують на те, що J-50 розробляється з урахуванням можливостей спільного використання з безпілотниками. Китай уже представив щонайменше п’ять прототипів так званих “ведених дронів”, що здатні діяти в парі з пілотованими машинами. Паралельно продовжується розробка стратегічного бомбардувальника H-20 і великого БПЛА GJ-X.

Джерело матеріала