/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F33%2F1a51c297237939f063d37d75afe1c5c3.jpg)
Роснефть та Лукойл втратили найбільшого клієнта: деталі нафтової кризи
Західні санкції проти російського нафтового сектору нарешті показують реальну ефективність. Китай, найбільший імпортер російської нафти у світі, різко скорочує закупівлі після того, як США вдарили по ключових компаніях та портах.
Імпорт може впасти до 800 тисяч барелів на день — це дві третини від звичайних обсягів, повідомляє Bloomberg з посиланням на дані аналітичної фірми Rystad Energy.
Удар по Роснафті та Лукойлу спрацював
Великі державні китайські НПЗ призупинили закупівлі нафти марки ESPO, яка становить основну частину китайського імпорту з Росії. Причина — санкції США проти ключових російських виробників Роснефті та Лукойлу.
"Санкції США проти Роснефті та Лукойлу можуть стати своєрідним переломним моментом", — заявила Вандана Харі, засновниця сингапурської аналітичної фірми Vanda Insights.
Те, що відрізняє останні американські заходи від попередніх західних обмежень, — це рівень страху на ринку. Навіть приватні китайські НПЗ, які зазвичай більш толерантні до ризиків при купівлі "чутливої" нафти, тепер уникають російської сировини.
Іранська нафта також під ударом
Одночасно США вдарили по китайському нафтовому терміналі Ріжао, який обробляв близько однієї десятої всього китайського імпорту нафти. Це різко обмежило потоки іранської нафти до Китаю.
За оцінками Rystad Energy, китайський імпорт морської російської нафти може впасти на 500-800 тисяч барелів на день цього місяця. Це до двох третин від нормального рівня. Постачання з Ірану можуть скоротитися на 200-400 тисяч барелів на день, або до 30%.
Нафта застрягла в морі
Наслідки санкцій видно неозброєним оком — у прямому сенсі. Кількість іранської нафти, що зберігається в танкерах у морі, зросла до майже 48 мільйонів барелів наприкінці минулого тижня. Це найбільший показник за понад два роки, за даними Kpler.
Близько 40% цієї нафти застрягло в Сингапурській протоці, ще стільки ж — у Жовтому та Південно-Китайському морях.
"Зростає надлишок чутливої нафти, яка не може знайти дім", — констатує Емма Лі, головний аналітик китайського ринку у компанії Vortexa.
Китайські приватні НПЗ (так звані "чайники") вичерпали імпортні квоти для завезення барелів, а продавці відчайдушно намагаються позбутися запасів, що штовхає ціни вниз.
Ціни обвалилися
Тиск на ринку відчутний. Нафту марки ESPO зараз пропонують зі знижкою $4 за барель порівняно з базовими цінами для поставок до Китаю. Наприкінці жовтня різниця становила лише 50 центів.
Такі ціни можуть виявитися надто спокусливими для деяких китайських НПЗ. Є ризик, що вони вдадуться до перевіреного методу — вимикатимуть транспондери та здійснюватимуть перевантаження з танкера на танкер у морі, щоб приховати походження нафти.
Обхідні шляхи вже працюють
Попри санкції, деякі канали постачання залишаються відкритими. Порт Донцзякоу виявився прикладом стійкості до тиску. США ввели санкції проти нього ще в серпні, підвищивши ризики для всіх трейдерів, судновласників та фінансистів, причетних до його використання.
Після короткочасного скорочення потоків порт знову приймає великі обсяги іранської нафти. Це свідчить, що для деяких покупців можливості все ще переважають потенційні витрати.
Індія теж відмовляється від російської нафти
Нервозність серед китайських покупців збігається з тим, що індійські НПЗ також скорочують закупівлі російської нафти. Це показує, що західні зусилля позбавити Кремль коштів для війни в Україні нарешті мають ефект.
За даними Bloomberg, китайський імпорт морської російської нафти впав до 17-тижневого мінімуму. Це стосується як державних, так і приватних НПЗ.
Приватні НПЗ обережні після санкцій проти Yulong
Навіть приватні китайські переробники, які зазвичай менш схильні до обмежень, тепер уникають російську нафту з Далекого Сходу. Їхня обережність з'явилася після того, як ЄС та Велика Британія внесли до чорного списку компанію Shandong Yulong Petrochemical — один з так званих "чайників", який був основним покупцем російської нафти.
Однак аналітики застерігають, що поточне уповільнення може бути тимчасовим. Наприкінці року у приватних НПЗ зазвичай закінчуються імпортні квоти, і вони можуть звернутися до уряду за додатковими.
"Навіть якщо додаткові квоти будуть надані, деякі китайські НПЗ, ймовірно, оберуть тактику очікування щодо російських закупівель, щоб побачити, наскільки суворо будуть застосовуватися санкції", — зазначив Цзянань Сунь, аналітик консалтингової компанії Energy Aspects. "Знадобиться час, щоб налагодити нові канали закупівель та ланцюги постачання".
Що це означає для України
Скорочення китайського імпорту російської нафти — потенційно серйозний удар по російському бюджету. Китай залишається найбільшим покупцем російської нафти після того, як Європа різко скоротила імпорт.
Якщо Пекін справді зменшить закупівлі на 500-800 тисяч барелів на день, це означатиме втрату мільярдів доларів доходів для Москви. При ціні $70 за барель втрати можуть сягати $1,5-2 мільярди на місяць.
Однак стійкість вже санкціонованих портів, таких як Донцзякоу, показує, що без суворого контролю та правозастосування потоки можуть відновитися. Західним країнам доведеться не лише вводити санкції, а й активно стежити за їх дотриманням.

