9 місяців 2026 року без допомоги: де Україні взяти 100 мільярдів доларів
9 місяців 2026 року без допомоги: де Україні взяти 100 мільярдів доларів

9 місяців 2026 року без допомоги: де Україні взяти 100 мільярдів доларів

Де Україна візьме гроші, щоб прожити три квартали наступного року в умовах війни, якщо мир так і не буде укладено? Відповідаючи на це непросте питання, економіст Олексій Кущ не впадає в песимізм і знаходить джерела фінансування — хоча і бачить у кожному з них великі проблеми.

Три квартали без допомоги. Де Україні взяти $100 млрд на 2026 рік

Наступного року для стримування російської агресії Україні потрібно хоча б $100 млрд зовнішньої допомоги. Однак обіцяного нам фінансування вистачить лише на квартал. Розберемося, де Києву брати гроші, тоді як Кремль готується вкинути у "топку війни" ще $160 млрд.

Суверенітет в нинішніх умовах — це дуже капіталомістка властивість національної економіки. Суверенітет потребує великих грошей, як технічне обслуговування коштовної іномарки.

У цій статті ми в подробицях розглянемо державні фінанси України з акцентом на доступних сумах у 2026 р. Але перед цим зробимо невеликий відступ, щоб подивитись "по той бік війни", тобто на бюджетний процес РФ, адже критично важливо порівняти потенціал сторін.

Бюджетний процес РФ

Основний акцент санкційного тиску Заходу спрямовано на нафтогазовий сектор РФ. Але саме його питома вага в структурі російських бюджетних доходів неухильно знижується. І що сильніші санкції — то падіння частки глибше.

Тобто нинішня модель санкцій, з одного боку, обмежує сировинний сектор РФ, але з іншого, хоч як це парадоксально звучить, формує резистентність бюджету ворога до зовнішніх шоків у вигляді зростання доходів несировинного сектору (ненафтогазового).

Доходи російського федерального бюджету в наступному році становитимуть до $500 млрд, менш як 20% ВВП. Росіяни прямують до пропорції 20/80 у структурі бюджетних доходів між нафтогазовою та несировинною компонентами. У 2026 р. вони близько підійдуть до цієї мети: очікується, що ненафтогазова економіка дасть 78% доходів федбюджету.

Для порівняння, 2013-го цей показник становив 45%, а напередодні повномасштабної війни — трохи більш як 60%.

Отже, вже скоро частка нафтогазових доходів Росії становитиме лише 22%. При цьому дефіцит бюджету невеликий — менш як 2% ВВП (завжди для розуміння бюджетної кризи дивіться на цей показник). Навіть якщо прибрати всі нафтогазові доходи — дефіцит бюджету РФ збільшиться до 8% ВВП (хоча він може увійти в діапазон 8–15% ВВП, бо залежність тут нелінійна).

Зайняти на внутрішньому ринку в РФ планують наступного року приблизно $60 млрд в еквіваленті. Номінально — у рублях та юанях. Роловер досить високий: лише 30% залучення йде на погашення старих боргів, тобто 70% піде на покриття дефіциту бюджету.

Важливо Крах банківської системи РФ: чому глава Сбербанку б'є на сполох

Ми вже писали про три "дари смерті" у разі фінансування військових витрат. Це джерела, які запускають процес бюджетної та економічної деструкції.

До них треба віднести:

  • тривалу пряму емісію покриття дефіциту бюджету;
  • значне залучення зовнішніх боргів;
  • різке підвищення податків у всій лінійці.

У РФ "відкрили" один із "дарів смерті" — підвищення податків. Базову ставку ПДВ буде збільшено з 20% до 22%. Але там амортизували цей крок запровадженням східчастої шкали ПДВ. Тобто зробили те, про що пропонувалося і в Україні: знизили ставку ПДВ для соціальних товарів до 10% (точніше, знизили її раніше, а 2026 р. залишили на такому ж рівні).

Також збільшили податок на букмекерів (7% із різниці між ставками та виграшами) і податок на прибуток з 20% до 25%.

Важливий момент для малого та середнього бізнесу: зміни в порозі нарахування ПДВ та переході на нього з єдиного податку. Раніше поріг був на рівні 40 млн руб. (це приблизно 16 млн грн в еквіваленті). У РФ вирішили знижувати його поетапно: 20 млн у 2026 р. (8 млн грн в еквіваленті); 15 млн у 2027 р. (6 млн грн в еквіваленті); 10 млн у 2028 р. (4 млн грн в еквіваленті).

Прибутковий податок для населення поки не чіпають, базова ставка залишається на рівні 13% для доходів до 5 млн руб. на рік.

Витрати на армію та війну в РФ становитимуть $155–160 млрд наступного року. Тобто на цю мету піде кожен третій рубль доходів федерального бюджету.

Загалом, попри уповільнення російської економіки до навколонульового зростання, військові витрати поки що не виходять за рамки загальних параметричних даних федеральної бюджетної моделі.

Простими словами, РФ у наступному році вкине у "топку війни" $160 млрд. Для паритетного спротиву нам потрібно кинути приблизно стільки ж. Для надважкого стримування — $100 млрд. Для кривавого утримування стратегічних рубежів — $70–80 млрд. А що буде в нашому розпорядженні?

Скільки грошей потрібно Україні

Як відомо, Кабінет Міністрів України затвердив проект державного бюджету на 2026 р. із загальним обсягом видатків та надання кредитів державного бюджету у 4,8 трлн грн, що на понад 415 млрд грн більше, ніж у 2025 р. (з урахуванням змін).

Доходи загального фонду держбюджету на 2026 р. передбачені на рівні 2 трлн 826,5 млрд грн (без урахування грантів та іншої міжнародної допомоги), що на 446,8 млрд грн більше показника 2025 р. (з урахуванням змін).

Пріоритетом державного бюджету України на наступний рік, очікувано, буде оборона та безпека — 2,8 трлн грн, або 27,2% до ВВП (+168,6 млрд грн до 2025 р. зі змінами)". Цей сектор профінансують за рахунок внутрішніх джерел, переважно податкових. Але відповідні суми будуть згенеровані внутрішньою економікою лише у випадку, якщо близько 2 трлн грн, або $50 млрд, соціальних та інфраструктурних платежів будуть забезпечені за рахунок зовнішньої підтримки.

Отже, визначаємо першу суму, яку треба отримати: $50 млрд, без яких внутрішня економіка "не заведеться" і не згенерує $70 млрд на сектор оборони.

Якщо взяти ще пакет технічної підтримки — сума необхідної зовнішньої допомоги зростає до $100 млрд. Це не забезпечить паритету з витратами РФ, тому не дасть можливості стратегічно змінити хід війни. Але, з іншого боку, така сума не дозволить і росіянам зробити те саме.

Важливо "Питання відкрите": в Раді попередили про ймовірні проблеми з соцвиплатами у 2026 році

Джерела фінансування і сценарії на 2026 рік

Офіційно державні запозичення на 2026 р. заплановані в обсязі 2 трлн 544,5 млрд грн, з яких 419,6 млрд грн — внутрішні, а 2 трлн 124,9 млрд грн — зовнішні.

За прогнозом, дефіцит держбюджету передбачається на рівні до 18,4% ВВП. Суто за бюджетним розписом, нам потрібно залучити $50–60 млрд зовнішнього фінансування. Решта — гранти та позабюджетні надходження. Внутрішні запозичення у розмірі 420 млрд грн закриваються за рахунок державних банків.

ЄС дає схожі оцінки потреб України у зовнішньому фінансуванні.

За оцінками Єврокомісії, загальні військові потреби оцінюються у розмірі 103 млрд євро. З них, 52 млрд євро мають забезпечити західні партнери України, решту — надасть українська економіка у вигляді податків.

Здається, в українському Мінфіні нещодавно просто вирішили продублювати оцінки, озвучені в ЄС. Як повідомляла прес-служба міністерства, на початку листопада міністрів фінансів України Сергій Марченко зустрічався із новопризначеним Надзвичайним і Повноважним Послом Великої Британії в Україні Нілом Кромптоном. Тоді він подякував за підтримку механізму G7 ERA, в рамках якого Британія уже надала Україні близько $2 млрд. Ще близько $1 млрд планується отримати наступного року. Кошти спрямовуються на потреби сектору безпеки й оборони.

При цьому Марченко відзначив, що видатки на сектор безпеки та оборони у 2026 р. заплановані на рівні понад $61 млрд (понад 60% держбюджету).

Для фінансування соціальних і гуманітарних потреб уряд також потребує міжнародної підтримки: "непокрита потреба у зовнішньому фінансуванні на 2026–2027 рр. становить близько $61 млрд".

Отже, допомога Британії залишається важливою, але явно недостатньою.

На $3 млрд війну не виграєш та навіть не зведеш у нічию. Крім того, ця сума явно не відповідає геополітичним амбіціям Лондона та рівню відносин з Києвом.

Які лишаються варіанти?

Станом на зараз є три основних джерела фінансування України з боку західних партнерів.

  • Програма співробітництва з МВФ. За нею погоджено нове фінансування на $8 млрд. Але виділятись ці кошти будуть протягом кількох років і під жорсткі зобов’язання українського уряду: боротьба з корупцією та підвищення податків, зокрема ПДВ та для ФОПів.
  • Макрофінансова допомога у межах інструменту ERA. Загалом це близько 45 млрд євро фінансової підтримки, 18,1 млрд євро з яких — внесок Євросоюзу. Ці кредити погашаються за рахунок доходів від заморожених у ЄС російських суверенних активів. У листопаді 2025 р. Україна отримала останній транш за цією програмою — 4 млрд євро. Грошей за цим напрямком більше немає.
  • Програма Ukraine Facility на 2024–2027 рр. обсягом 50 млрд євро, з яких 38 млрд євро можуть піти на фінансування дефіциту держбюджету України. Ми вже використали близько 26 млрд євро, ще не менш як 7,2 млрд буде зарезервовано на 2027 р. (і для цього потрібно переглянути й доповнити законодавство).

Що потрібно для отримання подальшої допомоги від ЄС:

  • ухвалення Стратегії врегулювання непрацюючих кредитів;
  • набуття чинності Закону України "Про професійну освіту";
  • набуття чинності постанови Кабінету Міністрів щодо закупівлі соціальних послуг за рахунок коштів державного бюджету;
  • ухвалення Стратегії розвитку малого та середнього підприємництва;
  • оприлюднення дослідження щодо можливості надання територіальним громадам статусу юридичної особи;
  • упровадження Дорожньої карти процесу відокремлення надбавки за відновлювану енергію від тарифу на передачу;
  • опублікування портфеля інвестиційних проєктів з видобутку критичної сировини;
  • початок проведення міжнародних конкурсів на укладення Угод про розподіл продукції (УРП);
  • набуття чинності розпорядження Кабінету Міністрів щодо створення національної системи торгівлі викидами парникових газів.

Отже, реалістичний план фінансування на 2026 р. — $15 млрд (кредити МВФ та підтримка ЄС). Це фактично квартальна потреба України у коштах, причому мінімальна.

Важливо Репарації від РФ хочуть перетворити на кредит для України на €140 млрд: ЗМІ дізналися про план Європи

Де взяти ще $40 млрд?

Є три варіанти — фантастичний, райдужний та практичний.

Фантастичний сценарій полягає у наданні Україні так званого репараційного кредиту під заставу російських активів в ЄС.

Наразі сума заблокованих російських активів сягає 200 млрд євро, а розмір репараційного кредиту розглядається на рівні $140 млрд. Це фінансування приблизно двох років війни. Але… Бельгія, в якій розташовано депозитарій Euroclear (де й заблоковано російські активи), навряд чи погодиться на це .

Райдужний варіант — гроші надасть Україні Норвегія за рахунок свого суверенного фонду, де накопичено доходи від експорту сировини загалом на $1,5 трлн. Утім, норвежці можуть і спитати: а чому українці не створили до повномасштабної війни аналогічний фонд для накопичення своїх сировинних експортних доходів?

Практичний підхід — це розрахунок на власні сили для фінальної стадії завершення війни.

Розглянемо третій варіант докладніше.

Станом на зараз, резерви НБУ становлять приблизно $49 млрд.

Можна згадати і практику випуску "грінбеків" у США. Там під час Громадянської війни, у липні 1861 р., Конгрес надав міністерству фінансів США право друкувати паперові гроші. Вони отримали назву "грінбеки" або "зелені спинки", ця назва потім перейшла на американську валюту загалом.

Умовно кажучи, це якби Мінфіну України надали право на друкування, наприклад, 1 трлн грн "військових грошей" з обов’язковим обміном на долар за рахунок резервів НБУ.

Але треба розуміти, що такі джерела фінансування війни — квиток в один кінець. Це, умовно, виграш часу на завершення війни.

З іншого боку, які альтернативи?

Наші західні партнери опинилися перед важкою дилемою: або конфіскувати російські активи (що може завдати удару по глобальному статусу євро), або почати фінансувати Україну напряму за рахунок доходів бюджетів європейських країн.

І до цього в ЄС, очевидно, не готові. Особливо до другого варіанту.

Автор висловлює особисту думку, яка може не співпадати із позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.

Джерело

Важливо Грошей немає, за кого триматися: як Україні вижити і не перетворитися на Зімбабве
Джерело матеріала