У Львові пройшов фестиваль оперного мистецтва імені Соломії Крушельницької
У Львові пройшов фестиваль оперного мистецтва імені Соломії Крушельницької

У Львові пройшов фестиваль оперного мистецтва імені Соломії Крушельницької

Вигляд на Львівський оперний театр, 2015 рік, автор Володимир Прокопів.

13-18 листопада 2018 року у Львівській Національній Опері пройшов XVII Міжнародний фестиваль оперного мистецтва імені Соломії Крушельницької.

Львівський національний академічний театр опери і балету, у 2000 році вписав у свою назву зоряне ім’я української оперної співачки – Соломії Крушельницької.

За життя Соломію Крушельницьку (23 вересня 1872, с.

Білявинці, нині Бучацький район Тернопільської області, Україна – 16 листопада 1952, м.

визнали найвидатнішою співачкою світу.

Серед її численних нагород та відзнак, зокрема, звання «Вагнерівська примадонна» XX століття.

Співати з нею на одній сцені вважали за честь Енріко Карузо, Тітта Руффо, Федір Шаляпін.

Італійський композитор Джакомо Пуччіні подарував співачці свій портрет з написом «Найпрекраснішій і найчарівнішій Баттерфляй».

В сучасній українській традиції входить до переліку найвідоміших жінок давньої та сучасної України.

Соломія Крушельницька.

Гортаючи каталог фестивалю, вже з перших сторінок нас занурює у простір мелодичного театру та його приму Соломію Крушельницьку – заслужений працівник культури Надія Труш : «Вже при вході в фойє милуємося стрункою постаттю артистки, зображеної на портреті роботи народного художника України Любомира Медвідя.

А зайшовши у дзеркальний зал, відразу вихоплюємо зором погруддя співачки, що його створив народний художник Ярослав Скакун.

Її портрет у бронзі, теж встановлений стараннями нашого театру, є і за кордоном – у музеї театру «Ла Скала» (Мілан, Італія), що ознайомлює сучасників із українською оперною дівою, яка чарувала голосом усю Італію і, зокрема, цей знаменитий театр»[2, c.

Урочисте відкриття відбулося 13 листопада о 17:00 у фойє театру.

Учасники та відвідувачі фестивалю мали можливість поринути у живописний світ виставки «Opera Art» сценографів Євгена Лисика (1930-1991) та його учнів Тадея і Михайла Ринзаків.

В експозиції були представлені макети («Медея» і «Коли цвіте папороть») та ескізи («Медея», «Лебедине озеро», «Аїда», Дон Жуан», «Мойсей») декорацій із постановок Львівської національної опери.

Фестиваль проходив в двох локаціях ­– Дзеркальна зала та глядацька зала.

Серед учасників були країни Європи (Польша, Японія, Болгарія) та України (Львів, Київ, Одеса).

Сцена з опери “Мадам Баттерфляй” Джакомо ПуччініВвечері відбулася відкриття фестивалю оперою «Мадам Баттерфляй» Джакомо Пуччіні.

Опера «Мадам Баттерфляй» – лірична драма, яка оповідає про кохання японської дівчини Чіо-Чіо-сан (виконувала лауреат міжнародних конкурсів Мельба Рамос ­– Відень, Австрія) до амеріканського офіцера Пінкертона (лауреат міжнародних конкурсів Михайло Малафій).

Опера зачаровує зворушливим сюжетом, геніальною музикою Дж.

Постановники: диригент-постановник – народний артист України і народний артист Республіки Татарстан, режисер-постановник – Анатолій Лимарєв, художник – народний художник України Тадей Ринзак і художник костюмів – заслужений художник України Оксана Зінченко, хормейстер – лауреат міжнародного конкурсу Василь Коваль.

14 та 15 листопада відбулися о 15:00 у дзеркальній залі прем’єра містичної драми «Саломеа» української поетеси Наталії Давидовської (1953-1995) і в два вечори Одеський національний академічний театр опери і балету показав оперу «Набукко» Джузеппе Верді.

Сцена з опери “Набукко” (Одеський національний академічний театр опери і балету)Повернемось до прем’єри «Саломеа» у постановці заслуженого діяча мистецтв України Галини Воловецької.

Галина Степанівна створила разом з творчим колективом, а саме художник – Ярослав Бринь і художник по костюмам – Оксана Зінченко, хореограф – заслужений артист України Сергій Наєнко, звукорежисер – Андрій Пришляк та концертмейстери – заслужена артиска України Наталія Пелех і Мар’яна Самотос цю виставу-оперу.

Яка була присвячена примадонні львівського оперного театру Соломії Крушельницькій.

У виставі-опері беруть участь: Соломія Крушельницька (постать) – Галина риба, Соломія Крушельницька (голос) – лауреат міжнародних конкурсів Людмила Осташ та Час – Василь Когут.

Як згадувала сама автор Наталя Давидовська: «Життя митця – то геніальний міф.

А правда – потім правда у безсмерті».

З висловом митця безумовно можна погодитися.

І на мою думку, як я вважаю, що мистецтво живе по за часом у спогадах, у творчому доробку митців, у наших думках і серцях.

Як приклад хочу навести вислів, який підтвердить мій аргумент: «Життя коротке, мистецтво вічне».

Соломія Крушельницька – Амелія в опері “Бал маскарад” Дж.

ВердіОкрім того в другий деньпоказу опери «Набукко» ввечері також о 15:00 у дзеркальній залі відбувся показ моноопер: «Відблиски втомленого поп-стару» чотири новели на вірші Карла Марія Кінскі (Юлія Гомельська, Україна), «Гомін води» на вірші Мацуо Басьо (Ріко Нарімото, Японія), «Морська примара» на вірші Генріха Гайна (Цвєта Дімітрова, Болгарія-Австрія), «Цим вечером Борис Годунов (Кармелла Ципколенко, Україна; лібретто Крістіне Торквіст, Австрія).

16 листопада Націоальний академічний театр опери та балету України (Київ) показав оперу «Дон Карлос» Джузеппе Верді.

«Дон Карлос» – монументальна, складна і урочиста опера Верді.

Власне їй надають перевагу більшість театрів, вважаючи, що вона ближча самому авторові.

Більшість дослідників сходяться на думці, що «Дон Карлос» – найграндіозніша робота композитора.

В ній композитор поєднав усе – традиційні арії, дуети, ансамблі бельканто, а також прийоми Гранд Опера, де власне відбулася прем’єра в 1867 р.

Ця опера насичена історичними образами, а музика яскрава і прекрасна.

17 листопада відбулася прем’єра «Служниця-пані» Джованні Баттіста Перголезі в дзеркальній залі.

Це вже була друга прем’єра, яку підготувала режисер Галина Воловецька до фестивалю.

Соломія Крушельницька після концерту, 1910-і рр.

Багатію Уберто (Ігор Міхневич), подобається його служниця Серпіна (Наталія Курильців), але її нестерпна поведінка дратує.

Уберто просить свого слугу Веспонте (Іван Борхес-Самко) знайти йому турботливу дружину.

Розумниця Серпіна швидко реагує на ситуацію і вирішує будь-яким чином закохати в себе хазяїна.

Вона вмовляє Веспоне зіграти роль її нареченого – сурового військового, що вимагає за Серпіну величезне придане та погрожує убити Уберто.

Німий слуга чудово справляється з поставленим йому завданням.

Хазяїн, збентежений тим, що нещасній дівчині дістанеться такий грубіян, а до того ж йому доведеться викласти за неї чимало грошей на придане.

Уберто вирішує сам одружитися зі своєю служницею.

Ввечері до уваги глядачів була Вроцлавська опера «Краків’яни і Гуралі» Яна Стефані.

Дія відбувається під кінець 18 ст.

в селі недалеко від Кракова.

Двоє закоханих – Бася і Стах – мріють одружитися.

Але їм намагається завадити Дорота, мачуха Басі.

Вона створює на їхньому шляху будь-які перешкоди –починаючи від дрібненьких інтриг та завершенням великими пакостями.

Однак їй не вдається досягти мети.

І все закінчується повним щастям для закохоної пари.

В останній день фестивалю, 18 листопада о 15:00 у дзеркальній залі відбувся виступ національного ансамблю «Київська камерата».

У програмі концерту були твори: «Opera rustica» (для сопрано, баритону і камерного оркестру) і «Гірська легенда» (для альта з оркестром) Євгена Станковича, колядки «Добрий вечір тобі» та «Спи, Ісусе» в обробці Золтана Алмаші, «Батярскі пісні» і «Ми є…» Юрія Шевченко (для скрипки та струнного оркестру).

Сцена з опери “Набукко” (Одеський національний академічний театр опери і балету)Завершальними акордами XVII Міжнародного фестивалю оперного мистецтва імені Соломії Крушельницької стала «Опера Гала» за участі світових (Зоряна Кушплер мецо-сопрано, Австрія; Стефан-Маріан Поп тенор, Румунія-Італія; Тетяна Бусуйок мецо-сопрано, Молдова; Віталій Білий баритон, Україна-США) та українських (Сергій Магара – бас; Тетяна Оленич та Любов Качала – сопрано; Роман Трохимок – тенор; Орест Сидір – баритон) зірок оперної сцени.

Денис ГУГНИН.

Список використаних джерел:.

Соломія Амвросівна Крушельницька.

Каталог ХVII Міжнародного фестивалю оперного мистецтва імені Соломії Крушельницької.

– Львів, 2018.

– с.

Джерело матеріала
loader