/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F96c0687686a0cb074bde8d72437c4549.jpg)
Тарас Лозинський, або тріумф творчого духу
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F96c0687686a0cb074bde8d72437c4549.jpg)
Як багато ми втрачаємо через те, що здебільшого задовольняємося власним комфортом, «підкормлюємо» свої амбіції і не хочемо докласти більше зусиль, щоб пізнавати те, що є поза межею видимого, спорадично-дріб’язкового, часто споживацького – над цим та іншим задумається вибагливий глядач ретроспективної виставки творів Тараса Лозинського «Хвала Творцеві», що розгорнута у залах Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F4e8dc6bf8475a1c17e9a0c1ce2a8dc63.jpg)
8 березня 2023 року Львів та вся Україна втратила цього видатного сподвижника національної культури, популяризатора, колекціонера і дослідника мистецтва, художника, реставратора, мецената, видавця, одного з ініціаторів заснування Інституту колекціонерства українських мистецьких пам’яток при Науковому товаристві імені Шевченка, ідеолога національного культурного поступу.
Вперше в такому широкому форматі (понад 350 творів) показано творчу спадщину автора, який здобув мистецьку освіту самотужки системною і цілеспрямованою працею, знайшовши індивідуальний рецепт самодисципліни на противагу численним спокусам «комусь подобатися» в суперечливому багатоголоссі суспільних смаків.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2Fa5b8c2ad0ea9c75be29834abe24d95ef.jpg)
Експозиція має належно осмислену режисуру виставкового простору з локальними тематично-смисловими «стаціями», які відповідають хронології життя і творчості Тараса Лозинського. Співкуратори (Ольга Горда-Цибко, Роман Зілінко) та авторка анотації (Оксана Романів-Тріска) зуміли сформувати логічно-конструктивну навігацію, в якій авторські твори постають у вузлових творчо-біографічних та мистецтвознавчих контекстах.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F1fef8c091674649230f4ae20e21804fd.jpg)
Це дозволило відстежувати лінію наростання малярської пристрасті мистця, зацікавлення ним різними творчими методологіями – від манери письма Володимира Патика, головного мистецького наставника Тараса ще з кінця 1970-х років, Романа Сельського, Романа Петрука, пластично-образне мислення яких теж стимулювало ще молодого автора, і вже до Олекси Новаківського та багатьох анонімів народного малярства на склі, які відчутно збагатили діапазон концептуальних орієнтирів художника на наступній стадії розвитку авторської мови.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F91ee9cebf46ce85f72ccdbb4c8d99703.jpg)
На думку Оксани Романів-Тріски, на формування стильових рис живопису Тараса Лозинського додатково вплинув досвід Анрі Матісса, що справді закріпилося в лінеарній пружності форми, лише в дещо іншій стратегії образотворення. Натомість над усіма відчитаними паралелями домінувала екзистенція самого мистця, його потужна творча воля і талант ретранслятора традиції.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F6b6dee45ac6b8d25c26cc0d38e6f33a0.jpg)
Упорядники цього розмаїтого на формалістичні ідеї мистецького масиву в кожній хронологічній, а потім і жанрово-тематичній, групі дали змогу глядачеві достатньо «насититися» оригінальними, а подекуди й неочікуваними, трактуваннями мотивів і сюжетів, які у відповідний час були суттю захоплення Тарасом Лозинським самим процесом малювання чи рисування, і коли він не міг встояти перед спокусою викласти на папір, картон, дикту чи скло своє щире духове піднесення.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F244f306c633068764de0e592ad06146a.jpg)
А за кожним зображенням, крім обраного техніко-виражального прийому, проглядалася моторика його інтелекту, а з нею – й неприхований ціннісний імператив, як квінтесенція його національного світогляду і громадянського сумління.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F57f230e653401a448e3acd59a19bfcce.jpg)
Фактично, кожен експозиційний розділ є багатим на відкриття. Навіть у малоформатних малярських вправах 1980-х років Тарас Лозинський дозволяв собі внутрішньо дисципліновану «творчу сваволю». Проявлялася вона, найперше, в експресивному трактуванні форми та загостренні колірної палітри, в такий спосіб зближуючись з примітивістським наративом народного малярства. З дальшою активною практикою ця тенденція вступила у взаємодію з необароковою тенденцією українського модернізму, а ще пізніше розвинулася в індивідуалізовану версію іконопису в парадигмі синкретичної постмодерної естетики.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2Fef7eb5020c34e9aa69c7251a83c71aee.jpg)
Беручи як базову платформу народну течію сакрального мистецтва, художник зумів синтезувати деякі властивості творчого мислення Олени Кульчицької, Модеста Сосенка, Олекси Новаківського, Анатоля Петрицького, Богдана Сороки з бурлеском і пишністю Мазепинського бароко та власним темпераментом.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2F591143b0fc9ac523f93affff97f2da59.jpg)
Сьогодні ще складно знайти відповідник тому, що вдалося ствердити Тарасові Лозинському в еквіваленті авторської доктрини стилю, але треба визнати, що його зусилля були вкрай плідними. Очевидно, перш ніж розвивати деякі з наведених тез, потрібно продовжити вивчати усі фактори, які стали психологічним, ідейним та інтелектуальним приводом появи творів Тараса Лозинського з кожної жанрово-тематичної групи.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F207%2Fd034fd5d5d5b84ed176d2ab8b3ea6380.jpg)
Натомість уже сьогодні зрозуміло, що виставка «Хвала Творцеві» спонукатиме мистецтвознавців знайти місце культурному феномену цього художника, глибше осмислюючи, інтерпретуючи та перебудовуючи уже існуючі моделі історії українського образотворчого мистецтва кінця XX – початку XXI ст.
Роман ЯЦІВ
