Музика, що звучить на Одещині та у Віденській опері
Музика, що звучить на Одещині та у Віденській опері

Музика, що звучить на Одещині та у Віденській опері

Клезмерська музика передавалася від батька до сина на слух

Клезмер – оркестрова «жива» музика. В її основі – хасидські мотиви, до яких додалися українські, румунські, циганські та молдовські. Назва походить від єврейського «клі-земер» – музичний інструмент. Клезмери грають на весіллях, хрестинах та інших святах. Останніми роками клезмерська музика щоразу частіше звучить на похованнях. У 2022 році особливості виконання клезмерської музики Подільського району Одещини внесли до Національного переліку нематеріальної культурної спадщини. У цьому регіоні грають вісім клезмерських колективів, із трьома з них познайомилися кореспонденти Укрінформу.

ГРОМАДИ НА КІНЦІ СВІТУ

Клезмерська музика нерозривно пов’язана з місцевим культурним життям і є частиною духовної та культурної спадщини громад Одещини. Вона побутує в найвіддаленіших куточках регіону – у місті Кодимі, селах Загніткові, Шершенці, Олексіївці та Грабовому. Ці населені пункти межують із Придністров’ям і їх ще називають «тупиковими». Доїхати в села звичайною автівкою майже неможливо, якщо, звісно, не вміти віртуозно оминати велетенські вибоїни там, де колись була дорога… Позашляховик (а ще краще – кінь) – ось транспорт, щоб добратися з Кодими до будь-якого села громади. Тож ці місця не дуже популярні серед відвідувачів, що, напевно, і зберегло їхню самобутність та недоторканність природи.

«Консонанс ретро»
«Консонанс ретро»

МУЗИЧНА РОДИНА

Перша зупинка – Кодима. На подвір’ї краєзнавчого музею нас зустрічають музиканти з гурту «Консонанс ретро». Колектив грає вже понад 20 років, проте «музичного стажу» в його засновників – братів Барановських – утричі більше.

- Нас – троє братів. Я – Василь, старший, Віталій – середущий, а Володимир – молодший. У шість років батько посадив мене за барабан, а у вісім я вже пішов у духовий оркестр. Тоді за барабан сів Віталій, а потім і Володимир. Тепер Володя – гарний гітарист та акордеоніст, – розказує Василь Барановський.

Захоплення музикою братам передалося від старшого покоління. Їхній дід по батькові грав на скрипці, а бабуся по материнській лінії файно співала. Батько ж грав на баяні і трубі, а мама – на барабані. Тож, жартують чоловіки, усі пройшли через барабан.

«Концертна» діяльність братів стартувала з шести років: у цьому віці вони починали грати з батьком на весіллях, хрестинах та похованнях.

Василь Барановський
Василь Барановський

БЕРУТЬ УЧАСТЬ У ФЕСТИВАЛЯХ КЛЕЗМЕРСЬКОЇ МУЗИКИ

- Колись три дні грали весілля. У Загніткові два оркестри було, у Шершенцях – три. Тоді родилися, любилися, плодилися і помирали під музику. Уся музика була зайнята наперед на пів року на вихідні. Аж до 1995-го так було, потім пішло на спад. А з 2000-х ще гірше стало, все заполонили гаджети. Ну і «гад же ти»! – жартує Василь Барановський.

Згадує, як їхній гурт якось запросили привітати з Днем народження свекра місцевої бібліотекарки.

Музика, що звучить на Одещині та у Віденській опері - Фото 3

- Дід плакав від щастя, йому виповнилося 80 років. Він дуже любив духову музику – тож не чекати ж його смерті, щоб проводжати під оркестр! – каже музикант.

Гурт «Консонанс ретро» – постійний учасник фестивалів клезмерської музики як в Україні, так і за кордоном. Наприклад, у 2004 році колектив узяв участь у Міжнародному фестивалі фольклорної музики в місті Кишиневі. А в 2005-му їх запросили на Міжнародний фестиваль єврейської музики у Відень, де колектив з успіхом виступив на сцені Віденської опери.

Музика, що звучить на Одещині та у Віденській опері - Фото 4

У КОЖНОГО ОРКЕСТРУ – СВІЙ ПОЧЕРК

Для збереження клезмерської музики як елемента культурної спадщини Василь із братами поклали на ноти мотиви, що вони виконують. У Німеччині надрукували збірку.

- Раніше музиканти навчалися самі, маючи талант від Бога та хист до музики. Хто знав основи музичної грамоти, вчився далі. Свої знання передавали наступним поколінням. Так, власне, і з'явилися «клезмери», що виконували на святах будь-яку музику. Здебільшого грали на слух. Села були багатонаціональними: тут жили молдовани, євреї, українці. Тому ця музика – широкополярна, наші предки грали все: і шереш, і фрейлехс, і гопак. Я відтворив знання про музику, яку виконував ще з дідом та батьком, переклав усе це на ноти, – пояснив Василь Барановський.

Діти трьох братів також займаються музикою. Тож знання та вміння дійсно передаються з покоління в покоління.

Після розмови музиканти зіграли для нас дещо зі свого репертуару. Пан Василь пояснив, що ті самі композиції у виконанні інших оркестрів будуть звучати зовсім по-іншому.

- Борщ, приміром, має одну назву, але в кожної господині смакує по-різному. Так і з музикою. У кожного оркестру – свій «почерк». Одразу розумієш: то грають шершеняни, то – загнитківці, то – оркестр з Кодими, – каже пан Василь.

«БІЛЬША ШВИДКІСТЬ – МЕНШІ ЯМИ»

Після виступу музикантів рушаємо в селище Загнітків, щоби послухати ще один клезмерський оркестр. Цього разу – дитячий.

Дорога від Кодими до Загніткова займає півтори години, хоча відстань між населеними пунктами – близько 20 кілометрів. Місцеві кажуть: уже змирилися, що доріг тут немає. Жартують: «Більша швидкість – менші ями». Нам не до сміху:  траса Миколаїв – Херсон у перші дні після звільнення – «квіточки» порівняно з маршрутом, який доводиться долати. Екстриму додає й географія Кодимщини – шлях то круто йде з гори, то стелиться полями вздовж вигорілих кукурудзяних полів, якими, до речі, їхати легше, ніж «дорогою». Ями, розбиті стики між плитами, з-під коліс летить каміння і відскакує від лобового скла... Мимоволі починаєш розуміти, чому культура місцевих жителів така ізольована.

Музика, що звучить на Одещині та у Віденській опері - Фото 5

МІСЦЕ, ДЕ ЗБЕРІГАЮТЬ ОБРЯДИ ТА ПАМ'ЯТЬ ПРО ПРЕДКІВ

Коли ми дісталися Загніткова, то зрозуміли, що поїздка була недаремною, навіть якщо після повернення додому доведеться ремонтувати ходову. Маленькі, вимощені камінням, хати тонули в зелені. Ми зупинилися біля крутого спуску: далі – тільки пішки. Крокуючи місцевим каньйоном, здається, що ти десь у мексиканській пустелі, а не в маленькому селі на півночі Одещини, що межує з Вінниччиною та Молдовою.

Удалині лунав спів: на нас уже чекали маленькі артисти з дитячого етнографічного зразкового гурту «Витоки». Ансамблю – 16 років, це вже його п’яте покоління вихованців. Дівчатка вчаться співу й театрального мистецтва, хлопчики виконують клезмерську музику.

«Витоки»
«Витоки»

Ми спустились у долину, а тут – справжнє свято. Нас зустріли короваєм, смаколиками і театральною постановкою з віршами і танцями. Ми занурились у дивовижний фольклорний світ, притаманний цій місцевості. Дівчатка – у вінках, старовинному вишитому одязі та намистах, хлопці – у величезних чоботях, вишиванках і солом’яних капелюхах. Усі разом під музичний супровід виконують пісню-привітання та запрошують зайняти місця «у глядацькому залі». Сцена – старенький килим під деревом. Нам представили невеличку побутову мініатюру з «Водінням Куста». Це дохристиянський західнополіський весняно-літній обряд, присвячений дню Святої Трійці. Його виконують задля хорошого врожаю. За сценарієм дівчата до свята прибирають хату жінки, яка тим часом шукає свого чоловіка і знаходить його в кума за чаркою. За роботу господиня пригощає дівчат пирогами і просить їх проговорити мирилку, що популярна в цій місцевості. До дівчат долучаються хлопчики – «заплітати шума». Це українська народна веснянка, гра і танок-хоровод. Вважається, що пісня-гра «Шум» належить до найархаїчнішого пласту українського народного мистецтва.

Музика, що звучить на Одещині та у Віденській опері - Фото 7

СТРИБАЮТЬ СТАРІ Й МАЛІ

За «Шумом» нам демонструють рухливу гру-веснянку «Зайчик- чеберяйчик». Під ритм пісні треба перестрибувати схрещені палиці. Разом із дітьми «зайчика» стрибають й дорослі жінки в українському вбранні – учасниці вокального ансамблю «Майстрихи», названого на честь річки, що протікає в Загніткові.

Завершується концерт танцями під музичний супровід від маленьких клезмерів.

Музика, що звучить на Одещині та у Віденській опері - Фото 8

ПОДРУЖЖЯ, ЯКЕ МАЙЖЕ ПІВ СТОЛІТТЯ ВИХОВУЄ ДІТЕЙ

Керівники ансамблю «Витоки» – подружжя Світлана і Сергій Олійники. Пані Світлана очолює дівочу секцію гурту і співає в «Майстрихах», чоловік навчає хлопчиків грати на духових. Сергій та Світлана разом уже 47 років, 44 з яких займаються з дітьми.

- Серед молоді самі молодіємо, немає коли старіти, – жартують Олійники.

Сергій грає на акордеоні, скрипці, саксофоні, трубі, баяні та сопілці. Це вже п’ятий склад оркестру, що він виховує. Його випускники, зокрема, грають у військових оркестрах в Одесі та Вінниці.  

Музика, що звучить на Одещині та у Віденській опері - Фото 9

Нинішній склад «музичної» частини «Витоків» невеликий – восьмеро хлопчиків, які навчаються у третьому-четвертому класах. Раніше, згадує Сергій, в ансамблі нарівні з хлопцями на сопілках, баритоні та альтах грали й дівчата. Барабан освоїла й донька подружжя Олійників.

Свою справу зробила війна: багато дітей із Загніткова разом із батьками виїхали за кордон. До гурту доєдналися двоє маленьких переселенців з Донеччини.

- Спочатку їм було важко. Вони не знали української, але швидко перевчилися, – розповідає Сергій.

Він каже, що інструменти для оркестру – альти, тромбони – купував за власні кошти.

- Шукав, де тільки міг, купував у музикантів, які вже не грають. Я грав понад 50 років, маю багато товаришів-музикантів. Костюми у дівчаток і хлопчиків – із прабабусиних скринь. Усе дуже цінне, тож турботливо зберігаємо, щоб передати у спадок наступним поколінням, – каже музикант.

Музика, що звучить на Одещині та у Віденській опері - Фото 10

Додає, що грає з четвертого класу, хоча нотної грамоти він тоді й не знав.

- У четвертому класі я був такий самий, як вони тепер. Пішов тоді в духову секцію, а в шостому класі вже грав на весіллях. Коли мене старші взяли грати, я що, по нотах вчив фрейлехси? Усе на слух, – розказує Сергій.

Зауважує, що маленькі клезмери охоче вчаться нотної грамоти.

«МОЖЕ, І РОЗЛУЧЕНЬ БУЛО Б МЕНШЕ, ЯКБИ НЕ ЗНИКЛИ ОБРЯДИ»

Проте, на думку Сергія, клезмерська музика зникає.

- Люди виїжджають, зникає музика. Раніше в кожному селі були свої традиції та обряди, музичні колективи. Було дуже цікаво! Особливо весілля. Ідуть свати до молодої, потім до молодого, все з музикою. Може, і розлучень менше б було, якби не зникли обряди, бо вдруге так три дні не виходиш. Тепер люди відмовляються від обрядів. А ми багато їх знаємо, відтворюємо. Хочеться, щоб кожне свято в Кодимській громаді давало наснагу до кохання. Коли є любов, народжується покоління. Талант передається з покоління в покоління, – каже Сергій.

Тим часом юні артисти зняли свої костюми й пішли бавитися до річки. Важко повірити, що в диджиталізованій сучасності ще є такі місця, де діти у спеку охоче одягають старовинне закрите вбрання та вивчають традиції предків. Проте всі, як один, кажуть: «Нас не силують батьки ходити до гурту, нам самим подобається».

- Нас, бабів, не змушують, – додає пані Світлана. – Старшій нашій – за 80 років – і ходить! Репетиція, приміром, на 14-ту запланована, а з 12-ї вже збираються.

На цьому ми прощаємося з талановитими та щирими загнітківцями й рушаємо далі в нашу «музичну» подорож.

«Бетута»
«Бетута»

МОЛДОВСЬКІ МЕЛОДІЇ СЕРЕД «ОДЕСЬКИХ АЛЬП»

Нам також пощастило почути клезмерську музику в селищі Шершенці. Це місце називають «Одеською Швейцарією», адже воно розташоване на горбистій місцевості, серед ярів і балок. Доїхати сюди ще складніше, ніж до Загніткова. Десь  пна середині дороги ми починаємо розуміти, що вислів місцевих про взаємозв’язок швидкості та ям – не такий вже й жарт, і покірно їдемо, поклавшись на долю.

Музиканти з оркестру «Бетута» чекали нас у яру біля «панської криниці». З перших акордів, які вони заграли, ми зрозуміли, про що говорив музикант Василь Барановський: у кожного гурту – свій неповторний стиль. Чоловіки виконували традиційний фрейлехс, який ми цього дня вже чули кілька разів. Але як він відрізнявся від інших!  Бетута – це стиль молдовського танцю, тож і в музиці ансамблю переважає «молдовський» складник.

- Тут пів села молдовани були, пів села – українці. Але, що найцікавіше, молдовани були «українськими», а українці з Кодимщини – «молдовськими», – розказує керівник гурту Петро Васильович.

Петро Васильович
Петро Васильович

Гурт «Бетута» утворився в кінці 1980-х років за «кумедних» обставин.

- Я приїхав у Шершенці у 1987-му й пішов у духову секцію. А під нашим Будинком культури була кочегарка, до якої хтось приніс несправні самогонні апарати. Одного дня я почув дивний звук із підвалу – це хлопці розібрали ті апарати й дули у змійовики, як у труби. Тоді я зрозумів, що ми – вже готовий оркестр, – розказує учасник гурту Роман.

Більшість музикантів у гурті – слуховики, музичну освіту має тільки керівник. Чоловіки працюють у полі, у кочегарні, дехто вже на пенсії. Але всіх їх об’єднує любов до музики, кажуть, що це – «спокій для душі».

Музика, що звучить на Одещині та у Віденській опері - Фото 13

Тепер «Бетута» виховує і юних клезмерів, дитячий оркестр налічує десять музикантів. Як і в Загніткові, більшість дітей виїхали зі села після початку повномасштабної війни.

Після прослуховування декількох пісень із репертуару гурту нас запросили до столу, який накрили в яру, під деревами. Тут ми почули дивовижні історії про село і традиції його мешканців, які неодмінно перекажемо в наступному репортажі.

Дорогою додому ловимо себе на думці, що після міського середовища зануритися в таку етнічну глибинку та доторкнутися до традицій свого народу – справжнє щастя. І повертатися зовсім не хочеться…

Ганна Бодрова, Одеса
Відео авторки
Фото Ніни Ляшонок



Джерело матеріала