/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F201%2Fa70d1423e6bbd0a0b8dc8edcc2137bf7.png)
Чому роман Аласдера Ґрея «Бідолашні створіння» — це більше ніж просто готична казка
Уперше українською виходить роман «Бідолашні створіння» — культова книжка шотландського письменника Аласдера Ґрея. Історія надихнула Йоргоса Лантімоса на створення однойменного оскароносного фільму.
Книжку видає #книголав, і вона — значно більше ніж просто готична фантазія. Це розумна, провокативна й модерна розповідь про владу, тіло і свободу.
Ґрей написав роман 1992 року, змішуючи в ньому фантастику й соціальну сатиру. Його історія — це інтелектуальна гра зі структурою, жанром і правдою. Автор описує XIX століття й ставить філософські запитання: хто має контроль над жіночим тілом? Яка ціна науки без моралі? Що таке особистість?
Як і в класичному романі «Франкенштайн» Мері Шеллі, тут є свій екстравагантний вчений — Богвін Бакстер. Він створює унікальну істоту, яку назвав Беллою.
Це жінка, яка трагічно помирає та яку повертає до життя Богвін Бакстер, вживлюючи їй мозок ненародженої дитини. Створена ексцентричним ученим, Белла починає жити наново з притаманними їй наївністю, безпосередністю та нестримним прагненням досліджувати світ. Але світ, у який вона повернулася, жорстокий, іронічний та повний несправедливості щодо жінок. Він сприймає Беллу саме як дорослу жінку.
Белла стає і жертвою соціуму, і піддослідною, і символом жіночого звільнення від патріархальних норм, об’єктивації, уявлень про «природну жіночність». Її пригоди — від вишуканих салонів до притонів — це ніби метафора шляху, який проходить кожна жінка, що прагне свободи.
«Щороку сотні молодих жінок топляться через бідність та упередженість нашого проклятого й нечесного суспільства».
Дитяча інфантильність та безпосередність дають зрілій жінці невичерпне бажання пізнати світ навколо себе. Спочатку це лабораторія лікаря Богвіна, де Белла бавиться з дітьми, як з однолітками. Проте згодом тісних стін стає замало. Пообіцявши повернутися, коли її голод до знань згасне, неприкута дівчина вирушає в навколосвітню подорож, що допоможе їй збагнути світ.
«Белла дивиться на все навколо із жвавим захватом, хоча сама несе весь їхній багаж — два важкі саквояжі, по одному на кожному плечі».
Белла — унікальна персонажка, що приваблює чоловіків ненавмисно, проте кожного зводить з розуму своєю неприкритою сутністю, прямолінійністю та егоїстичністю. Поки вона скрупульозно розглядає кожний аспект власної незалежності, любощів та кохання, чоловіки в її житті відображають, як нав’язуються образи жіночності.
«Тепер я знаю, хто така ваша небога, містере Бакстере. Юдеї звали її Євою та Далілою; греки — Єленою Троянською; римляни — Клеопатрою; християни — Саломеєю. Вона — Біла Демониця, яка нищить честь і чоловічу гідність найшляхетніших та найміцніших чоловіків кожної епохи. Мені вона явилася в образі Белли Бакстер».
Вона обʼїжджає кожен куточок Європи. Белла досліджує людську натуру, пробує нові для неї страви та поглиблюється в соціальні проблеми, усвідомлюючи власну дивакуватість.
«В Одесі знову теплий день. Небо — суцільна досконало гладенька блідо-сіра хмара, яка навіть не приховує горизонту. Я сиджу зі своїм письмовим приладдям зверху велетенських сходів, що спускаються вниз до порту. Сходи такі широкі, що ними може спуститися ціле військо, і дуже схожі на сходи до парку біля нашого дому, Боже. Тут так само гуляють дуже різні люди, але якби я сиділа й писала листа на сходах у Глазго, на мене б невдоволено або здивовано зиркали, а якби я ще й була бідно вбрана, поліція мене забрала б».
Історія Белли Бакстер дає змогу поринути у світ у його первозданному вигляді, не затьмареному «дорослістю» та страхами перед унікальними гедоністичним досвідом і яскравими враженнями. Її експерименти лякають та вражають своєю природністю, а кохання випробовує застарілі гендерні ролі та упередження.
«Бідолашні створіння» — це роман про свободу в усіх її проявах.
Фільм лише показав одну з граней багатошарового твору. Тепер, коли роман «Бідолашні створіння» виходить українською у видавництві #книголав, у читачів є нагода побачити глибину й майстерність в сатирі Аласдера Ґрея в оригінальній формі.
