Найближчим часом ціни на автомобільне паливо на АЗС можуть істотно зрости.
Підконтрольний бізнесменові Ігорю Коломойському єдиний приватний НПЗ "Укртатнафта", а також напівдержавна "Укрнафта" спільно з "Укргазвидобуванням" добиваються введення мит для імпортного дизпального і автогазу.
Українські виробники наполягають на компенсаційних заходах у вигляді мит на субсидований імпорт із 8,46% зі щорічним підвищенням їх розміру на 4,24 процентних пункти – до 25,4% з 1 січня 2024 року.
Компанії попросили Міжвідомчу комісію запровадити мита, не чекаючи результатів антисубсидіціарного розслідування, тобто як забезпечувальний захід до вивчення питання по суті.
Результатом таких заходів стане неминуче підвищення цін, яке ляже на плечі простих українців і принесе надприбутки структурам Коломойського, впевнені експерти.
Україна давно не забезпечує себе автомобільним паливом власного виробництва: кількість приватних НПЗ не без зусиль того самого Коломойського, який отримав контроль над "Укртатнафтою", скоротилося до одного.
Також виробляє автопаливо Шебелинський НПЗ державної компанії "Укргазвидобування".
Частка українського дизпалива на ринку – близько 10%, і навіть якщо Кременчуцький НПЗ "Укртатнафти" збільшить перероблення вдвічі, ситуацію це не змінить, впевнені експерти.
Підвищення цін, на якому зароблять підприємства Коломойського в разі запровадження мит на дизпаливо й автогаз, позначиться на найбільших споживачах у країні, зокрема на аграріях, які нині через невиплату їм компенсацій за програмами підтримки і штучних затримок з відшкодуванням ПДВ перебувають у дуже непростому фінансовому становищі і водночас повинні закуповувати ДТ для проведення весняної посівної кампанії.
Подорожчання дизпалива може розорити невеликих фермерів, позначитися на кінцевій ціні врожаю, що призведе до підвищення цін на продукти харчування всередині країни і послабить експортний потенціал України, кажуть експерти.
Серед найбільших споживачів дизпалива - "Укрзалізниця", яка в разі подорожчання, ймовірно, перекладатиме його на плечі споживачів, що призведе до подальшого зростання цін на пасажирські перевезення і тарифів для вантажовідправників.
Також найбільшим покупцем ДТ є українська армія: підвищення цін явно не сприятиме поліпшенню її справ.
Варто зазначити, що це не перша спроба Коломойського реалізувати опціон впливу у владних структурах, заробивши надприбуток.
У березні 2018 року "Укртатнафта" подавала до Мінекономіки заяву з вимогою провести спеціальне розслідування і запровадити обмеження на імпорт нафтопродуктів, що викликало масові акції протесту автовласників, які розуміли, що наслідком такого рішення стане неминуче підвищення цін.
Тоді підприємство обґрунтовувало свою позицію високою собівартістю виробленого палива.
Втім, за словами експертів, причиною цього є відсутність достатнього обсягу інвестицій у підприємство "Привату".